Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: värme i snickerilokal  (läst 3439 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad torbjörn52

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
värme i snickerilokal
« skrivet: 18 november 2014, 20:39:30 »
Hejsan!
Har en liten fundering som andra kanske har lösning på eller egen erfarenhet av. Håller på att inreda en mindre, ca 45 m2 stor, snickeriverkstad och funderar på lämplig uppvärmning. Hade tänkt mig en mindre luft/luft vp som jag kan ha på underhållsvärme under perioder jag inte behöver så varmt för att sedan när jag behöver kunna höja till ca 15-16 grader. Nu har jag dock fått rådet att det är en för dammig miljö för en vp och att den kan bli förstörd av detta damm. Andra säger att det funkar visst bara man blåser ren den med täta intervaller, ungefär varje dag. Är detta ett problem eller en lämplig lösning eller är det kanske så att satsa på elradiatorer är det bästa och mest ekonomiska? Vore trevligt att höra ur andra har löst liknande problem.
Med vänlig hälsning Torbjörn Anderson i Värmland

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: värme i snickerilokal
« Svar #1 skrivet: 19 november 2014, 11:06:27 »
Ska du ha elvärme i ett snickeri ställs det rätt höga krav på radiatorerna som dessutom kostar en slant. E8565212 är ett godkänt el-element dock måste man köpa till en kapslad termostat.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: värme i snickerilokal
« Svar #2 skrivet: 19 november 2014, 14:14:55 »
Om du kan så montera vattenvärme...
Och då kan du använda en liten luftvattenVP
Fläktar samt elradiatorer och "snickeridamm" är förödande kombination, även en liten explosionsrisk
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: värme i snickerilokal
« Svar #3 skrivet: 19 november 2014, 19:10:15 »
Du kan sätta ett extra "Vildon" filter pÃ¥ innedelen där luften tas in.  Viktigt att det blir helt tätt och att du byter/tvättar filtret när det satts igen.
http://www.renifoam.se/ventilationsfilter/filter/
http://www.esska.se/esska_se_s/Filtermatta-polyester-grovt-damm-G4-EU4-FL-220-vit-617220002000-2130.html
http://www.ventilationsfilter.net/filtermatta-pa-rulle-g3/729-filtermatta-g3-1-x-1-m.html

Sitter Viledonmatta i alla frånluftsvärmepumpar. Filtret ligger på rullar och klipps till rätt mått. Går att tvättas några ggr.
Används på utedelen på kylaggregat ibland då den sitter i skitig miljö, typ smutsiga industrier.

Filterklass: G3 och G4 finns.
« Senast ändrad: 19 november 2014, 19:23:18 av Zelda »

Torbjörn 52

  • Gäst
Torbjörn 52
SV: värme i snickerilokal
« Svar #4 skrivet: 23 november 2014, 11:58:31 »
Jag tackar för svar och synpunkter om snickerivärme.Jag har haft lite funderingar på en vattenburen aerotemper men det drar med sig lite större kostnader antar jag och det finns inget vatten indraget i verkstaden så iså fall måste det väl bli nåt slags slutet system. Ang radiatorer så är ju det det smidigaste men jag skall kolla upp det och även filtervarianten på en pump men jag undrar ang detta, tar det ner effekten på pumpen?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!