Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: gg_skane
« skrivet: 11 november 2021, 09:27:57 »

Ah, ok.  :)  Var bara nyfiken… :)

Mvh Göran
Skrivet av: 944_Driver
« skrivet: 10 november 2021, 20:44:29 »

Hej, tyvärr inte lagt mer tid på detta ännu. Den ligger och mognar ;)

// Magnus
Skrivet av: gg_skane
« skrivet: 10 november 2021, 11:08:31 »

944_driver: Lite nyfiken på hur det gick med detta.  :)
Hittade du felet? :)
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 10 december 2020, 16:21:09 »

Har inte varit med om att de spruckit på dessa pumpar, men ofta på 1235-1250 och äldre
Skrivet av: Hasberg
« skrivet: 10 december 2020, 15:38:51 »

Nu har det varit legionella-körning, Inverter-temperatur ligger då med 6,6° C
över Kondensor in.
Fläkten borde nog vara kraftigare/större, men det är ändå ca en halvering av
differensen mot för utan fläkt.
Torrt och fint nu när Frontluckan är monterad med distans. Se bild ovanför.
T.o.m. muttern under köldbärarpumpen ärr torr (det är väl den som brukar
spricka av isbildning ? som det har skrivits om i andra trådar ? )
Skrivet av: Hasberg
« skrivet: 03 december 2020, 14:06:40 »

Tack för engagemanget men nån baksida är ju inte åtkomligt,
då måste man dra ut hela kylmodulen. Det är bara framtill det går att ha öppet.

Nu får det bli såhär några dagar och se om ventilationen räcker för att hålla torrt.
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 03 december 2020, 12:52:45 »

En sån ovanför/vid modulen och ett till på andra sidan pumpen långt ner där det är kallt så kanske det blir lite självdrag. En idé till där ljud eller utseende är kritiskt kanske.
Skrivet av: Hasberg
« skrivet: 03 december 2020, 11:00:16 »

(Svar 04:36 ??, när sover du ?)

Har faktiskt funderat på att bara sätta ett grovt galler (Kompostgaller) framför
istället, för jäklar vad torrt och fint det blev, när det nu har varit öppen ett dygn.
Såg lika ut hos mej, som här:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=73030.msg763380#msg763380
var bara ytspänningen på vattnet som hade förhindrat att det runnit ner i rännan.
Ljudnivån blir ju lite högre men det stör inte där min VP står.
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 03 december 2020, 04:36:08 »

Nackdelen är att modulen är sluten, har man där det inte spelar roll att den lever om, kan man nog ha modulluckan borttagen, så blir det svalare.
Skrivet av: Hasberg
« skrivet: 02 december 2020, 23:52:50 »


Skulle man inte kunna kyla den med en fläkt, som man kyler processorn i datorn ? dontknow

Nu kan jag svara på det själv.
Med en datarfläkt, (ca 10 cm i fyrkant) sänker man Invertertemperaturen med
ca 8 till 13° C, den ligger då ca 4 - 5° över kondensor fram.
(har dock inte haft legionella körning än)
Skrivet av: Hasberg
« skrivet: 30 november 2020, 10:23:34 »

Du har rätt också, men det är ju lika mycket gissning som jag.
Vore intressant och veta skotertillverkarens motivering.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 30 november 2020, 08:54:35 »

Vill man värma bensin finns effektivare lösningar på vätskekylda maskiner och jag tror bränslet pumpas runt så det är bara en del av det som går genom boxen som går direkt till motorn och en del går tillbaka till tank så gissar att temp höjningen på bränslet blir väldigt liten.
Skrivet av: Hasberg
« skrivet: 10 november 2020, 13:36:26 »

...... På skotern så kyls databoxen med bensin lite lustig lösning men verkar funka.

Jag tror snarare det är tvärtom.
Man vill ha den värmen som blir till bensinen för att motverka isbildning på
grund av fukt/snöflingor som kan komma med när man tankar ?

På bilar har man ju ingen kylning på motorstyrdonen, på senare tiden har en del
dessutom monterat styrdonet ovanför ventilkåpan! där det utsätts för ökad värme
och dessutom vibrationer från motorn.
Lite obegripligt, vad vinner man på det förutom lite kortare kablar.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 10 november 2020, 11:13:17 »

Är alla hålmonterade komponenter handlödda utan ordentlig tvätt och lack?  Området runt C31 t.ex. ser ju bedrövligt ut, fukt eller elektrolyt-skadat på bilden.  Har du mätt upp alla spänningar med skåpet eller bara med en dmm? 
Skrivet av: Tony B
« skrivet: 10 november 2020, 07:36:54 »

Hur varmt får en Inverter bli ?? Den loggas ju inte och visas inte i uplink.
I Serviceinfo på sidan 5/14, där aktuell kompressor-freqvens visas, visas ju också
Invertertemperaturen.
Den sitter ju vid kondensor fram och ligger oftast en 6 – 7° C högre men kan komma
upp till ca 12° C högre.
Vid slutet av varmvattenkörningen / legionella körn. blir kondensor fram ca 64,7° C,
+ 12° C så blir Invertern 76 - 77° C.  Det kan inte vara bra för ett kretskort !  :'(

Skulle man inte kunna kyla den med en fläkt, som man kyler processorn i datorn ? dontknow

Hej
PÅ IVT X15 så kyls den med brine och en fläkt plus att den sitter väldigt lättåtkomligt.
Kondens hamnar i en rostfri skål monterad på kompressorn och dunstar

MVH
Tony
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 10 november 2020, 04:45:17 »

Med brinen får du problem att det kondenserar, vet inte vad temperaturen blir som max, men har för mig att vid 80 eller 90 grader, så blir där något knas, har bytt på en 16kw som fortfarande hade garanti, där vart invertern för varm, pågrund av någon miss med kylpasta/flänsar i tillverkningen. Nibes inverter sitter längst in, på kondensorväxlarn, och bara inne i modulen blir där ganska varmt, tänk mitt i vintern när kompressorn gasat för fullt i en timme eller två.
Daikins inverter vill jag minnas, sitter inte ens inne i modulen, utan ganska lättåtkomligt.
Skrivet av: Hasberg
« skrivet: 09 november 2020, 22:54:43 »

Är det inte Daikin som kyler sin inverter med brine ? .......

Jag tänkte på brine också först, men tänkte sen att det blir väl problem med kondens.?
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 09 november 2020, 22:41:14 »

Att den sitter på växlaren  är för kylas, bara skräp med sorten som dom har och monterar,  dom är små i det fysiska måttet  Normalt behövs ingen kylning på kvalitetsprodukter och då blir kylflänsarna små dom med, klart det frestar på att reglera frekvezen  och blir värme. Men Men det är dom det, billigt ska det vara.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 09 november 2020, 22:12:55 »

Är det inte Daikin som kyler sin inverter med brine ? På skotern så kyls databoxen med bensin lite lustig lösning men verkar funka.
Skrivet av: Hasberg
« skrivet: 09 november 2020, 21:52:54 »

Hur varmt får en Inverter bli ?? Den loggas ju inte och visas inte i uplink.
I Serviceinfo på sidan 5/14, där aktuell kompressor-freqvens visas, visas ju också
Invertertemperaturen.
Den sitter ju vid kondensor fram och ligger oftast en 6 – 7° C högre men kan komma
upp till ca 12° C högre.
Vid slutet av varmvattenkörningen / legionella körn. blir kondensor fram ca 64,7° C,
+ 12° C så blir Invertern 76 - 77° C.  Det kan inte vara bra för ett kretskort !  :'(

Skulle man inte kunna kyla den med en fläkt, som man kyler processorn i datorn ? dontknow
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 09 november 2020, 18:45:13 »

Jaja då har jag bytt en inverter igen, denna gång en 16kw pump. Var dock på en i fredags också, med larm 100, men då klarade jag mig med att flytta ut kablarna på emc-filtret.
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 12 oktober 2020, 19:19:50 »

den går inte byta från sidan, du måste ta isär modulen (om du vill göra det besvärsfritt) klart att allt går, en av våra tekniker bytte den genom att öppna luckan på modulen bara. Idiotiskt placerad!
Skrivet av: Hasberg
« skrivet: 07 oktober 2020, 22:53:39 »

Igår fick jag en ny Inverter. 3 veckor innan den 3-åriga fabriksgarantin går ut.

Jag var naturligtvis med och tittade reparatören över axeln på corona-avstånd.
Det slog mig vilka likheter med bilbranschen det var. Konstruktören/designern
kan inte har trott att invertern skulle gå sönder nån gång och så vet de att om det
händer ändå, så behöver de inte själv byta ut den på plats.

Det borde väl vara möjligt att ha den längre fram, utan att hela kyldelen måste dras ut ?
Nu säger någon kanske att det går att byta den från sidan ? Inte hos mej i varje fall,
där  är pannrumsväggen alldeles för nära.

Nu tuffar den på som tidigare, mestadels på låga 20Hz.  :)
Hoppas att den nya håller längre, det är inte samma/lika nr på den nya.
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 03 september 2020, 18:09:42 »

Den larmar på inverterfel 100 kommunikationsfel med inverter, 2 gånger av alla inverterlarm 100 har det varit fel på kommunikationskort buster, för min del, samma för kollegan. Så något med kommunikation, är det helt klart
Skrivet av: gg_skane
« skrivet: 02 september 2020, 21:27:30 »

Ok. Databladet till IR kretsen finns här: https://www.infineon.com/dgdl/Infineon-IRMCF341-DataSheet-v01_01-EN.pdf?fileId=5546d462533600a4015356726d8c2742

Sidan 4 typisk applikation och sid 7 pinnarnas funktion
Skrivet av: 944_Driver
« skrivet: 02 september 2020, 20:27:16 »

Hade jag haft ett schema hade jag längre fram tror jag.
Oscilloskopet blir nog nästa steg för att se om PIC processorn verkar leva över huvud taget. Sedan vet jag tyvärr inte alls hur kommunikationen fungerar idag, om den alltid initieras av enheten i andra änden kan det vara lite dött på inverterns kort utan att det är fel.

// Magnus
Skrivet av: gg_skane
« skrivet: 02 september 2020, 12:01:26 »

944 driver: Nu börjar det bli riktigt intressant!

Har någon tillgång till ett riktigt schema?

Att lysdioden inte lyser tyder väl på att kommunikationen inte funkar utåt. Om man hade haft ett schema kunde man ju följa kommunikationen med ett oscilloskop för att se var det tar stopp.

Peo Easyserv: Jo det verkar vanligt. DonPablo verkar ha bytt ett gäng. Tror dock att felet är fixat på nya maskiner. som säljs nu. Har själv sett en annan inverter.

Skrivet av: Peo Easyserv
« skrivet: 02 september 2020, 09:23:46 »

Är det ett vanligt problem att dessa går sönder?
Är det någon i tråden som känner till mer om detta?
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 01 september 2020, 05:53:46 »

den ska lysa grön vid ok kommunikation, har för mig den även kan lysa gult.
Skrivet av: 944_Driver
« skrivet: 31 augusti 2020, 22:35:52 »

Nu är härligheten spänningssatt med 3-fas för att se vad som hände. Ingen rök, ingen dramatik...

Alla interna spänningar på kortet verkar funka, det finns 15V till något jag tror är drivstegen, 3,3V till processor och minne, på den galvaniskt åtskilda kommunikationssidan finns också 3,3V och 7V från regulatorerna där så vi kan konstatera att de handlödda dioderna är okay tillsammans med trafo mm som står för de spänningarna. RS485 kretsen är troligen också frisk eftersom den genererar spänningen till trafon. Byglar man kontakten för tryckvakten så reagerar optokopplarna så även de är troligen okay. Dock är det lite skumt att spänningen på kollektorn där är 1.73V i vila istället för t.ex. 3,3V. Men hela den kretsen känns märklig med två seriekopplade optokopplare... varför gör man så? Byglar man tryckvaktsingången där så får man 0,22V på kollektorn så det verkar rimligt.

Det som talar för att något trots allt är fel är att RGB dioden märkt PIC (den som syns genom en ljusledare vid sidan om S1) lyser rött hela tiden när spänningen är på. Den reagerar inte heller på att man trycker på S1 switchen kopplad till processorn eller att man kopplar MCLR stiftet i programmeringskontakten till gnd för att göra en reset på processorn. Frågan är vad den borde göra?
RGB-dioden märkt IR som troligen har med själva inverterns processor är släckt hela tiden.

Det är status just nu.

// Magnus
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 30 augusti 2020, 05:16:06 »

den sitter riktigt urdåligt till, en av våra tekniker bytte den genom fronten på en 1255a, jag brukar dra ut hela modulen, det tar knappt 2 timmar, utan stress.
Skrivet av: gg_skane
« skrivet: 29 augusti 2020, 15:07:22 »

Ok. Jag var bara nyfiken.  :)
Skrivet av: 944_Driver
« skrivet: 28 augusti 2020, 19:58:14 »

Tyvärr inte, jag funderade på att stoppa in det i min 1155 och test där till att börja med men när jag öppnade och kollade var det satt insåg jag att den tillgänglig halvtimmen inte vara tillräcklig, det är en jäkla placering rent åtkomstmässigt men samtidigt vettigt att det sitter högt upp från saker med kondens på.

// Magnus
Skrivet av: gg_skane
« skrivet: 28 augusti 2020, 15:24:15 »

Hur har det gått med kortet? Hunnit spänningssätta ännu? :)
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 08 augusti 2020, 23:36:13 »

Vill minnas att detta var en 2016 årsm
Skrivet av: gg_skane
« skrivet: 08 augusti 2020, 22:58:47 »

Snyggt jobbat tummenupp

Ja kortet ser handlödat ut på sina ställe. Kanske en tidig version. När kom detta kort?

Ser på dina bilder vad likriktaren heter men inte kraftdelen som driver motorn?

Har du tillgång till variabel trefas via transformator eller så? Då skulle du kunna gå gradvis uppåt i spänning. Annars får du ta det lugnt och metodiskt :)
Skrivet av: 944_Driver
« skrivet: 08 augusti 2020, 15:32:24 »

Du har jag lossat kortet från kylflänsen för att kolla undersidan. Det gav inte mycket men jag lade till några foto i albumet.
https://photos.app.goo.gl/kgCrAkTWJ8bhnrPi7

Jag kolla upp switchen S1 som man kan trycka på från utsidan, den är kopplad till en ingång till PIC-processorn 8PIC18LF26K22) men frågan är vad den har för funktion? Det är inte reset utan något annat.

Sedan har jag kollat lite mer på kretsarna kring X4 kontakten (kommunikation) och ser att där har någon handlött två dioder D12 och D18. Man kan fråga sig varför? Dessa två har jobbar med att likrikta spänningen från trafon (svarta fyrkanten) i närheten som troligen driver externa sidan på den isolerade RS485 kretsen (ADM2487). Denna krets driver på interna sidan av kretsen trafon via två utgångar för ändamålet.
RD485 kretsen är via filter kopplad till X4 kontakten, det är båda kondensatorer, induktanser och dioder med där så man måste varit skraj för att störningar där.

Jag tror jag nu behöver samla mod till mig för att spänningssätta pjäsen och mäta om det finns spänning till RS485 kretsen. Skulle det inte göra det är det rätt solklart varför man får kommunikationsfel. Tyvärr är jag lite feg av mig när det gäller att koppla in 3-fas på ett naket kretskort och mäta på det.... det blir stor dramatik när man råkar komma emot fel grejer. Rosta en mätprobe för 20 år sedan när jag mätte i en defekt svets och det skapa en hälsosam respekt  ;)

// Magnus
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 07 augusti 2020, 06:20:06 »

Okej där ser man, man lär sig varje dag.
Skrivet av: gg_skane
« skrivet: 06 augusti 2020, 11:15:11 »

AC choke som du nämner är precis vad jag menar med drossel. Det är en tre fas induktans som sitter i serie med inkommande spänning. Funktionen är främst för att klara en speciell norm ( övertoner) men ger också ett visst skydd mot överspänningar på nätet. Inget som skyddar mot åska men ger ett visst skydd eftersom induktanser är ”tröga” mot strömvarationer.

Bifogar en bild på hur denna drossel ser ut på Nibes luft vatten pump F2120.
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 06 augusti 2020, 05:42:08 »

EMC filter finns, vad är en drossel? kortet som kommunicerar med invertern är det lilla kommkort/buster som sitter på grundkortet.
Det sitter en låda ovanpå modulen, som verkar innehålla kopparspolar, typ nån typ av transformatorer, den heter  AC-CHOKE MODUL 3X18MH 9A. Kan inte minnas att jag sett den tidigare, och den finns inte på 16kw modellen.
Skrivet av: gg_skane
« skrivet: 06 augusti 2020, 00:00:26 »

Tittade på mina privata bilder när min värmepump ( luft vatten f2120) plockades ner för felsökning. Det är exakt samma inverter i dessa.

Fick se hur de nya invertrarna ser ut och då ser ovansidan lite annorlunda ut. Här är det ett galler med samma hål överallt. På den nya såg det annorlunda ut
Skrivet av: gg_skane
« skrivet: 05 augusti 2020, 23:47:01 »

Snyggt jobbat!  tummenupp

Ser väl mer eller mindre ut som ett ”standard bygge”.

Nu har jag inte koll på hela kretsschemat för invertern och om det finns andra kort innan detta? Vet att på Nibes luft/ vatten sitter det en tre fas drossel plus emc filter innan detta kraft kort. Finns detta också på bergvärmepumparna? Oavsett så reagerar jag lite på att de endast har en varistor ( på dc sidan av likriktaren). Normalt har man en för varje fas på trefas konstruktioner och då direkt vid nät plinten.  Sc:,h

Den stora plastkondensatorn är säkert för dc mellanledet för kraftdelen. Bra att det inte är en elektrolyt eftersom de brukar behöva bytas efter ett antal år.

Skall bli kul att se hur undersidan ser ut


Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 05 augusti 2020, 23:19:16 »

Diodden på invertern lyser grönt vid okej funktion/kommunikation rött när det ej funkar.
Skrivet av: 944_Driver
« skrivet: 05 augusti 2020, 21:47:30 »

Idag kom den i brevlådan.
Här är några bilder på den och dess insida. Jag kan inte se några skador på kretskortet eller komponenterna. Jag kolla också lite snabbt efter kortslutningar i kraftkomponenterna utan att hitta något. Jag har inte lossat kretskortet från kylflänsen ännu.

Det här ska gå att se utan att ha google konto hoppas jag även om google säger att man bör logga in..
https://photos.app.goo.gl/kgCrAkTWJ8bhnrPi7
Vissa bilder blev väl inte så skarpa ser jag nu...

Det finns en logga på kortet vid X3 kontakten som kanske kan hjälpa någon identifiera tillverkaren?

Efter att spanat lite snabbt på kortet tror jag mig begripa följande:
X1 är inkommande faser och jord. 3x400V 50 Hz
X2 är utgång till motorn/kompressorn
X3 är kommunikation och matning till kommunikationsinterfacet som är en RS485 krets kopplad via optokopplare till resten av kretsen, här finns också någon form av trafo från YDS mellan kommunikationsdelen och resten av kortet.
X4 är en ingång för en tryckvakt om jag fattar Nibes schema rätt. NC funktion.
Det finns en PIC krets som troligen sköter kommunikationen och den har med en 5-polig programmeringsport.
Det finns ett EEPROM med en 5-polig programmeringsport.
J5 nära PIC-kretsen skulle kunna vara en serieport? 3 pinnar och nära kretsen.
Det finns en krets från IR som styr själva switchingen för att få motorn att snurra.
PIC och IR kretsarna ser ut att ha varsin RGB LED för att indikera status. Den för PIC har en ljusledare till utsidan. Hur lyser den i olika driftsfall?
Det finns en switch S1, vad gör den?
Likriktade och switchar sitter på undersidan, en stor krets för varje funktion så man kan inte byta en enskild diod eller transistor här.
En trafo 400 till 18 VAC sitter kopplad mellan två faser, försörjer troligen merparten av elektroniken på kortet.
Den största komponenten är en plastkondensator märkt 30u 800V.
D19 är en LED som lyser om det finns spänning in till kortet.

Det var väl läget just nu.

// Magnus
Skrivet av: 944_Driver
« skrivet: 31 juli 2020, 10:28:19 »

Bilder kommer när jag fått den.

// Magnus
Skrivet av: gg_skane
« skrivet: 30 juli 2020, 21:55:32 »

Bra initiativ! tummenupp

944_driver: Kan du lägga upp lite bilder på invertern när du har fått den?
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 30 juli 2020, 19:02:40 »

har packat ner den i en låda, ser om jag hinner posta imorgon, annars blir det till veckan
Skrivet av: 944_Driver
« skrivet: 30 juli 2020, 12:22:16 »

Du har PM. Tack på förhand :)

// Magnus
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 30 juli 2020, 05:17:48 »

944_driver Pma din adress, tror jag fått den tidigare, men har nog inte kvar den, så ska jag skicka denna. Tar upp den ur skrotbingen idag, och sänder den.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 30 juli 2020, 00:23:19 »

Jag är också intresserad av en trasig inverter.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!