Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kyl & Värmepumptekniker  (läst 13972 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Weermland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #15 skrivet: 31 juli 2020, 20:28:59 »
Ja jag hänger med! Superbra beskrivet :)

Det jag syftade på var om jag får en fråga där jag vet vatten och temperaturskillanden och så ska jag få fram massan t.ex.

Hur man ska bära sig åt då?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #16 skrivet: 06 september 2020, 06:55:36 »
Att montera värmepumpar kräver inte så mycket kylkunskap egentligen, det är när du ska börja felsöka och jobba med kyla som den biten kommer in. Förstå vad som händer i processen, och hur komponenter fungerar.
Har sett en luftvärmepumpsmontör med flera års erfarenhet, som skulle bygga ett släp med kyla för uthyrning. Ja installationen var inte vacker, släpbygget var inte vackert, kylmaskinen hade ingen termostat, så den slog aldrig av, pressostater var inte inkopplade på rätt sätt, och så vidare. Det är lätt att flarea två rör och skruva ihop, men när det kommer till funktion, då hade han inget att komma med.

Utloggad Weermland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #17 skrivet: 12 september 2020, 15:55:50 »
Hej!

Nu har jag pluggat ett litet tag och hittills har vi gått igenom kylsystem grundläggande.

Det jag behöver lite hjälp med är dom olika kompressor typerna med för/nackdelar.

-Hermetisk kompressor är väl den vanligaste inom t.ex kylskåp o mindre system. "Billig" ihopsvetsad liten risk för läckage. Svår att underhålla pga plåthöljet.

-semi/Hermetisk enda jag känner till om den är att den är dyrare, men lättare att göra service på?

-öppen är väl att den tar kyla från omgivningen men nackdelen är att sen inte kan justera temperaturen utan ytterligare arrangemang.

Sen har jag en till fråga angående överhettning i förångare, vad den bör vara? Det räknar man väl ut genom tempefterförångare- bar(a) temp?

Och i kondensorn bar(a)-tempefter?

Har tenta om 4 veckor angående just sånnahär frågor :)

Trevlig helg!

Utloggad Weermland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #18 skrivet: 13 september 2020, 11:49:37 »
Samt i vilka kylsystem dom tre olika varianterna används.
För det har ja jättesvÃ¥rt att förstÃ¥ 😅

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #19 skrivet: 13 september 2020, 14:34:07 »
Hermetisk kompressor är väl att motorn är ihopbyggd med kompressorn så att köldmediet är i kontakt med motorlindningarna.
Själva kompressorn med motor är ihopsvetsad till en enhet.
Dessa används väl i de flesta villa-värmepumpar?

Semi-hermetisk innebär att motor och kompressor är ihopbyggda, men det går att skruva isär kompressorn.
Typ större industrimodeller brukar vara semihermetiska.

Öppen innebär att den finns en drivlina mellan motor och kompressor, typ axel, drivrem eller liknande.
I fordon som bilarnas AC och liknande används dessa.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Weermland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #20 skrivet: 13 september 2020, 19:26:36 »
Hermetisk kompressor är väl att motorn är ihopbyggd med kompressorn så att köldmediet är i kontakt med motorlindningarna.
Själva kompressorn med motor är ihopsvetsad till en enhet.
Dessa används väl i de flesta villa-värmepumpar?

Semi-hermetisk innebär att motor och kompressor är ihopbyggda, men det går att skruva isär kompressorn.
Typ större industrimodeller brukar vara semihermetiska.

Öppen innebär att den finns en drivlina mellan motor och kompressor, typ axel, drivrem eller liknande.
I fordon som bilarnas AC och liknande används dessa.


Suveränt!
Vad är nackdelarna med dom tre alternativen?

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #21 skrivet: 14 september 2020, 11:23:23 »
Jag tror det är en kostnadsfråga.
När storleken på anläggningen blir tillräckligt stor finns säkert en brytpunkt när det blir billigare att öppna och laga kompressorn än att byta.
Att öppna och laga en liten kompressor är troligen inte ekonomiskt.

Den öppna modellen kräver en extern drivning, det är mer praktiskt i t ex ett fordon där det redan finns en motor.

Annars vet jag nog inte...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Weermland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #22 skrivet: 14 september 2020, 13:13:17 »
Efter att ha läst igenom boken Praktisk Kylteknik så visade det sig att det var en kostnadsfråga :) Så tusen tack!

Dock är jag helt lost på överhettning i Förångaren, vad det bör vara?
Enligt boken, +10, enligt google +5

Samt vad som händer om överhettning är för Hög/Låg

Om den är hög så tänker jag att expansionsventilen har svårt för att strypa flödet(?)
Och om den är för låg så har förångaren svårt att "koka" upp vätskan?

Men jag har ingen aning där.
Frågat läraren också via mail men där har jag inte fått något svar än.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #23 skrivet: 14 september 2020, 15:30:40 »
Min gissning är att boken har några år på nacken.
Jag tror att man vill ligga ganska lågt i överhettningen på förångaren, +5 C låter rimligt.
Värmepumpen tappar i effektivitet om med högre överhettning, men man vill inte att kompressorn får vätskeslag, risken ökar med lägre överhettning.
Kolla sid 40 här:

https://www.kylteknikern.com/LATHUND%2020090313.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Weermland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #24 skrivet: 25 september 2020, 13:07:50 »
Tjenare!

Nu är jag tillbaka men fler frågor.
Läser igenom boken Grundläggande Kylteknik.
Och nu har vi kommit till avsnittet om strypventiler.
Oavsett hur mycket jag läser så sätter det sig inte så som jag vill.

Då är det främst:
Handventil
Termisk expansionsventil, både med inte tryckytjämning och yttre
Automatisk strypventiler
Kapillärrör
Om någon kan förklara för/nackdelar och hur dom funkar.

Känner ju till termisk med bulben som mäter tryck utanför Förångaren.

Även om köldmedier. Har jag upptäckt är riktigt svårt, enda som riktigt satt sig är skillnader på zeotropiska och å zeotropiska köldmedier. Sammansättning av CHC och HCFC
Men sen vet jag inte vilka inom dom kategorierna som bidrar mer till ozonskiktet och växthuseffekten.
Samt vilka som är naturliga t.ex r717.
Om ni har några tips eller ännu bättre!

Läst någon utbildning gällande kylteknik.
Och vet lite vad som kan komma på tentor osv.

Har inga svårigheter annars kring vad alla ventiler och hur ett kylsystem funkar. Det är just domhär frågorna bara som är svåra.

Har även mailat lärarna men inte fått något svar om just domhär frågorna.
Trevlig helg :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #25 skrivet: 29 september 2020, 07:42:26 »
Kan inte allt, men antar att "automatiska strypventiler" = elektronisk expansionsventil som styrs av tempgivare och en ställmotor.
Om mina antaganden är rätt så ger dessa den mest exakta styrningen och möjliggör att man ligger så nära optimum som möjligt när det gäller överhettningen - vilket i sin tur ger högre COP.
Kappilärrör är en fast mekanisk strypning som bara fungerar riktigt bra vid ett specifikt förhållande mellan kompressorns effekt, köldmedieflödet och temperaturerna i systemet.
Kort förklarat så blir effektiviteten sämre om man ligger "varmare eller kallare" än vad kappilärröret är optimerat för.

Termisk expansionsventil fungerar ungefär som en automatiskt elektronisk ventil, men eftersom den inte har en lika exakt styrning så blir effekten inte riktigt lika bra som med elektroniska ventiler.

Det finns mÃ¥nga här i forumet som kan mer än jag, och de brukar gilla att pÃ¥peka mina fel  ;), sÃ¥ jag förväntar mig att mitt svara skall antingen verifieras eller kullkastas, eller kompletteras av de som kan mer än jag.
« Senast ändrad: 29 september 2020, 07:44:07 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Weermland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #26 skrivet: 20 oktober 2020, 15:52:21 »
Hej alla!

Har nu betat av första tentan och det gick riktigt bra! mycket pga all den hjälpen som jag får här på forumet <3

Sitter nu och försöker mig på det här med Ellära. Där kommer vi ha varannan vecka praktiskt och varannan teoretisk.
Någon som har något tips för hur och vad som egentligen krävs just för den teoretiska delen? Har i nuläget kört endel tester hur man räknar ut Spänning/Ström/Resistans med hjälp utav Ohms lag.

Samt även Värmelära. Använder mig av böcker på Gleerups ( Ellära Teori & Praktik) Om någon har något mer tips så tar jag gärna emot det med tanke på att jag inte kommer ha alls mycket teori i skolan.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #27 skrivet: 21 oktober 2020, 08:04:52 »
Kommer ni räkna på fasförskjutning mm eller är det enkel "tvåtråds"-ellära?
Tvåtrådselektricitet kan sammanfatttas med följande formler:

U = spänning
I = ström
P = effekt
R = resistans

R=U/I=P/I2=U2/P
P=UxI=RxI2=U2/R
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Weermland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #28 skrivet: 22 oktober 2020, 08:52:42 »
Kommer ni räkna på fasförskjutning mm eller är det enkel "tvåtråds"-ellära?
Tvåtrådselektricitet kan sammanfatttas med följande formler:

U = spänning
I = ström
P = effekt
R = resistans

R=U/I=P/I2=U2/P
P=UxI=RxI2=U2/R


Tror det endast är tvåtrådslära med tanke på att vi bara gått igenom Ohms lag.
Det jag tycker är svårt är när det blir frågor som.
Ex:" ett element på 230 V 800w kopplas till 400V hur stor ström drar det och hur hög effekt ger det?" då räknar ja 800/230 för att få I=3,47A.
Sen tar jag U/I för att få Resistans för jag får anta att den är konstant.
Sedan tar jag U=400/R=66,28
I sin tur blir I=6,035A.

Efter det får jag ta 400*6,035= för att få P=2414W.
För att få fram set sista var väldigt krångligt. När det blir i så många steg.

Sen har jag svårt för att veta vad skillnaden blir kring g seriekoppling och parallellkoppling. Med strömmen och resistanserna.

Sen har jag en fråga till som jag inte har någon koll på:
Om man drar ut 25m lång skarvsladd (0,75m²) som kopplas in till 230V/2000W.
1Då ska jag räkna ut spänningsfall
2Effekt i kabeln
3Hur mycket effekt det blir kvar

Svårt att veta vart jag ska börja. Värt att tillägga är att vi bara haft en lektion om el. Så det är mycket självstudier.

Tack för all hjälp :)

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #29 skrivet: 22 oktober 2020, 15:59:44 »
På den första
R = U2/P = 2302/800=66,125
P= U2/R = 4002/66,125= 2420 W.

Angående parallell och seriekoppling.
Ström = flöde av elektroner, jag brukar tänka att den delas upp mellan trådarna vid parallellkoppling.
Spänning = skillnad i potential = "höjdskillnad", den påverkas inte av serie/parallelkoppling av komponenterna.
Om spänningskällan parallellkopplas så ökar denna potential.
Resistans = strypning av elektronflödet, seriekoppling ökar strypningen medan parallelkoppling minskar strypningen.

PÃ¥ den sista saknas information.
Man måste veta resistansen i kablen.
Enligt grejer jag hittar på nätet är resistiviteten för koppar ca 0,0175 (Ohm x mm2)/m
Detta ger att sladdens R = 0,0175 /0,75 x 25 = 0,583 Ohm, resten fÃ¥r du räkna ut själv.  :)


« Senast ändrad: 23 oktober 2020, 10:20:29 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!