Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilket värmesystem?  (läst 1669 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Trubadix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Vilket värmesystem?
« skrivet: 30 oktober 2007, 13:02:52 »
Frågan har säkert tagits upp tidigare och om ni tröttnat på att svara så förstår jag det :)

Nu till frågan.

Jag står i startgroparna till att bygga en 1½ plansvilla på ca 150 - 160 m2 med öppen planlösning. Ca en tredjedel av bottenvåningen kommer att vara öppen upp till nock. Materialvalet lutar åt lättbetong med bottenplatta och gjutet valv på övervåningen. Det blir vattenburen golvvärme i samtliga golv både i bottenplatta och på övervåningen.

Frågan är således vilket uppvärmningssystem ni skulle rekommendera? Att det blir en värmepump av något slag är utan diskussion då jag är utbränd vad gäller pellets/ved (har det för tillfället och det har krånglat järnet).

Det finns risk för att tomten har ganska ytligt berg så jag vet faktiskt inte om markvärme är möjligt men det finns en angränsande åker som kanske skulle kunna användas för ändamålet? Vad gäller bergvärme inser jag att det är ett vettigt alternativ men hur skulle det kunna tänkas fungera med luft/vatten i kombination med solvärme? Gillar den minimala miljöpåverkan detta skulle medföra. Klarar dagens luft/vatten av att underhålla ett helt hus eller behöver man kanske ett suppliment såsom en braskamin?

Ska kanske tillägga att jag bor på västkusten 10 mil söder om Gbg. Ytterst tacksam för råd.

Mvh Jörgen
« Senast ändrad: 30 oktober 2007, 13:09:24 av Trubadix »

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vilket värmesystem?
« Svar #1 skrivet: 30 oktober 2007, 13:17:34 »
Jag kör med luft/vatten, CTC EcoEl + EcoAir107 i Blekinge. Den klarar utan vidare att stå för värme och varmvatten i södra Sverige.
Jag har hittills i år gjort av med 6400 kWh och när året är slut kommer det att sluta på mellan 7 000 och 8 000 kWh. Då ingår att pannan spetsat med cirka 1000 kWh, men det kommer nog att bli lite mindre efter vissa justeringar av inställningarna.

Jag gör inte av med mer än grannarna som borrade för några år sedan, så i södra delarna av landet klarar man sig utmärkt med en modern Luft/vatten-anläggning.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Trubadix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Vilket värmesystem?
« Svar #2 skrivet: 30 oktober 2007, 13:51:25 »
Det verkar ju lovande och vi borde ha någorlunda likt klimat.

Utloggad Trubadix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Vilket värmesystem?
« Svar #3 skrivet: 30 oktober 2007, 17:51:07 »
Fler förslag och råd emottas med tacksamhet :)

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vilket värmesystem?
« Svar #4 skrivet: 30 oktober 2007, 18:00:55 »
Ett tips om du bygger nytt, se till att installera radiatorer, som klarar att värma huset med låg framledningstemperatur, så kallade "lågtemperaturradiatorer", typ det som satt i husen för 50 år sedan.

Då får du bäst nytta av en värmepump, eftersom den kommer att klara framledningstemeraturen till radiatorerna även när det är riktigt kallt ute. Mina element är sådana moderna saker som kräver 60 grader när det börjar krypa under 10 minusgrader ute. Då måste pannan gå in och spetsa lite grand, det slipper du med ett lågtemperatursystem.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Trubadix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Vilket värmesystem?
« Svar #5 skrivet: 30 oktober 2007, 18:15:45 »
Min tanke var dock att slippa radiatorer. Är det svårgenofört med andra ord?

Utloggad kinokosmos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Stolt Hobbyinstallatör
SV: Vilket värmesystem?
« Svar #6 skrivet: 09 november 2007, 00:26:10 »
Min tanke var dock att slippa radiatorer. Är det svårgenofört med andra ord?
Golvvärme funkar utmärkt med värmepump. Idag finns Luftvattenpumpar som kan täcka det mesta av värmebehovet.
2st NIBE Fighter 2020-14, Elpanna NIBE EP 26, 500L Ackumulatortank. 400m2 + Loft 170m2. Luftkonvektorer & golvvärme

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!