Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥ligt luftflöde, avfrostning misslyckas  (läst 1256 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JohanP79

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Dåligt luftflöde, avfrostning misslyckas
« skrivet: 21 december 2022, 07:51:21 »
Hej!
Har en Nibe F750 från 2017 som jag optimerat enligt guiden som finns här på forumet. Den har fungerat jättebra men igår gick luftflödet ner till 50 och det låter som det bubblar vatten någonstans. Jag försökte "dammsuga" systemet genom att köra fläkten på 100% i 4h men då började det rinna vatten ovanifrån en av rören, frånluftrör? Efter ett tag slutade det rinna vatten, luftflödet gick upp till 185, vattentemperaturen fick upp till 51 grader igen (gick ner till 33 grader när flödet var dåligt) och det slutade låta som att det bubblade vatten så jag skruvade ner fläkten till 70% igen. Inatt vaknade jag av att det bubblade igen, flödet var nere i 50 och avfrostning pågick igen vilket senare misslyckades.
Vad kan detta vara? Har det frusit till uppe på taket som gör att det satt sig och rinner vatten tillbaka när jag ökar flödet eller? Bor i Skåne, har varit -11 men inte nu när detta började.
Tacksam för all hjälp!!
« Senast ändrad: 21 december 2022, 07:56:51 av JohanP79 »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dåligt luftflöde, avfrostning misslyckas
« Svar #1 skrivet: 21 december 2022, 08:30:05 »
Avloppet till kondensvattentråget kan sätta igen, kolla detta?

Men hur ser avluftsrören ut?
Är det draget på nått sätt med ett "knä" som kan samla upp kondensvatten?
Avluftröret måste vara ordentligt isolerat, det låter som att vatten kondenserar på röret och rinner in i en skarv och ansamlas på nått ställe?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad JohanP79

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dåligt luftflöde, avfrostning misslyckas
« Svar #2 skrivet: 21 december 2022, 08:54:45 »
Tack för svar! Bifogar bilder, den ena visar var vattnet kommer ifrån, den andra är vad jag tror (nybörjare inom pumpar) du menar med kondensvattentråget? Om det är det så ser jag nu när jag kollade att där är som du ser på bilden en brun sörja jag inte tror funnits där innan. Om det är felet, vad gör jag åt det?

Tacksam för all hjälp  tummenupp  tummenupp

Utloggad JohanP79

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dåligt luftflöde, avfrostning misslyckas
« Svar #3 skrivet: 21 december 2022, 09:11:52 »
Nu har jag googlat lite och det ser ju alldeles fel ut i tråget så det antar jag ska rensas. Läste mig till att lättaste är att skruva av hela fronten och sen får jag väl gräva ut skiten och rengöra röret med borste?
Är jag på rätt på det?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dåligt luftflöde, avfrostning misslyckas
« Svar #4 skrivet: 21 december 2022, 11:32:18 »
Nu har jag googlat lite och det ser ju alldeles fel ut i tråget så det antar jag ska rensas. Läste mig till att lättaste är att skruva av hela fronten och sen får jag väl gräva ut skiten och rengöra röret med borste?
Är jag på rätt på det?

Jo, det är rätt trångt att komma åt.
Själva avloppet sitter i bakkant på tråget, en del brukar köpa en dragfjäder för elektriker för att rensa detta.

https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/kabelinstallation/vp-ror-flexslangar-med-tillbehor/dragfjader-402208/

Där nere ser ju röret hyfsat isolerat ut, går det att följa hela vägen ut genom vägg?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad JohanP79

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dåligt luftflöde, avfrostning misslyckas
« Svar #5 skrivet: 21 december 2022, 12:17:30 »
Yes, fick av hela slangen och rengjorde den så nu är det flöde igen!
Nej, jag kommer inte längre än taket man ser.
Men inga larm än så länge, bra flöde och inget vatten som läcker så jag håller tummarna att ditt tips om att rensa där hjälpte.
Tusen tack för hjälpen  tummenupp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!