Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installera Rumstemperatursensor RTS 40 pÃ¥ Nibe F470  (läst 1847 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kråkan 272

  • Gäst
Kråkan 272
Installera Rumstemperatursensor RTS 40 på Nibe F470
« skrivet: 26 november 2022, 19:15:30 »
Jag har en Nibe F470 som installerades för ca 4 år sedan men inomhustemperatur sensorn installerades aldrig. Nu har den kommit fram vid en garagestädning och den heter RTS 40 om jag förstått det rätt och jag skulle vilja koppla in den men jag har ingen kabel till den och jag kan inte heller hitta information om hur man gör för att installera den. Det borde ju finnas någon slags ingång på värmepumpen man jag kan inte hitta var. Så kanske det finns någon här som vet vilken kabel jag behöver skaffa och hur den ska kopplas in på värmepumpen?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Installera Rumstemperatursensor RTS 40 på Nibe F470
« Svar #1 skrivet: 26 november 2022, 19:50:02 »
AngÃ¥ende kabeltyp: "Använd kabeltyp LiYY, EKKX eller likvärdig med minst 0,5 mm² kabelarea."  Inkopplingspunk borde stÃ¥ i manualen för F470(?)
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Installera Rumstemperatursensor RTS 40 på Nibe F470
« Svar #2 skrivet: 28 november 2022, 15:44:55 »
https://proffs.nibe.se/nibedocuments/26275/431675-3.pdf

Sid 26, det är klenspänning så du kan använda signalkabel.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!