Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fjärrvärme till bergvärme?  (läst 8155 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fjärrvärme till bergvärme?
« Svar #15 skrivet: 26 oktober 2014, 20:41:07 »
Det låter orimligt ja och jag har funderat på vad det kan bero på. Han eldar inte med ved. Jag skulle kunna tänka mig att han inte har värme på vinden och någon grad lägre inomhustemperatur, men det borde väl inte göra så stor skillnad.

Hmmm... undrar hur Varmitek mäter elförbrukningen, mäter den verklig strömförbrukning eller uppskattad?
Och är grannens siffra verkligen totala inklusive hushållsel eller vad värmepumpen drar?

COP på Varmiteks grejer, enligt produktblad, ligger kring 3,1-3,2 (vid 50/0) som är helt normala siffror för en bergvärmepump.
« Senast ändrad: 26 oktober 2014, 20:44:18 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 496
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fjärrvärme till bergvärme?
« Svar #16 skrivet: 28 oktober 2014, 20:20:24 »
Det är inte så att du sänder tillbaka för varmt vatten och får betala volymtaxa?
Det innebär till exempel Energibolaget sänder ut 80 grader och förväntar sig att du tar ut minst 30 grade retur 50 grader sänder du tillbaka 70 grader får du ändå betala för kW mer till 50 grader. Det är ganska vanligt i fjärrvärme system.
Lösningen en bättre central och styrning. Styrning kann räcka.
Det skulle förklara din höga förbrukning.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad FG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fjärrvärme till bergvärme?
« Svar #17 skrivet: 28 oktober 2014, 21:20:58 »
Det är inte så att du sänder tillbaka för varmt vatten och får betala volymtaxa?
Det innebär till exempel Energibolaget sänder ut 80 grader och förväntar sig att du tar ut minst 30 grade retur 50 grader sänder du tillbaka 70 grader får du ändå betala för kW mer till 50 grader. Det är ganska vanligt i fjärrvärme system.
Lösningen en bättre central och styrning. Styrning kann räcka.
Det skulle förklara din höga förbrukning.

Jag tror inte det. Anläggningen är säkert inte optimalt inställd, men förbrukningen är nog normal med tanke på husets storlek. Vi har jämfört förbrukningen med en granne som också har fjärrvärme fast tilläggsisolerat huset, vill minnas att hans föbrukning var runt 10 000 kWh lägre.
Kikade precis och returen stÃ¥r pÃ¥ 20 grader och tillopp 30 grader. Det är varmt ute sÃ¥ elementen är inte sÃ¥ varma. 
Villa: Nibe 1255 installerad 2015. 220 meter borrhål.
Sommarstuga: Daikin Caldo x installerad 2014.

Utloggad FG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fjärrvärme till bergvärme?
« Svar #18 skrivet: 28 oktober 2014, 21:42:15 »
Hmmm... undrar hur Varmitek mäter elförbrukningen, mäter den verklig strömförbrukning eller uppskattad?
Och är grannens siffra verkligen totala inklusive hushållsel eller vad värmepumpen drar?

COP på Varmiteks grejer, enligt produktblad, ligger kring 3,1-3,2 (vid 50/0) som är helt normala siffror för en bergvärmepump.

Det står 6000 kWh på grannens värmepumpsdisplay. Jag sökte lite på forumet angående hur elförbrukningen mäts och jag vill minnas att det var uppskattad strömförbrukning, men att någon hade en separat elmätare och att det ändå stämde bra med verklig förbrukning.

Även om grannens hus är aningen mindre än vÃ¥rt sÃ¥ tycker jag att 6000 kWh är otroligt bra för ett sÃ¥ pass stort hus. Om han nu inte värmer upp hela huset sÃ¥ borde värmebehovet ändÃ¥ ligger mellan 25 000 - 30 000 kWh. Ã…rsvärmefaktorn bli dÃ¥ mellan 4 och 5. Det kanske är som sÃ¥ att anläggningen använder en hel del eltillskott som inte räknas med i förbrukningen som visas pÃ¥ displayen. Om man kikar pÃ¥ Varmiteks referenser sÃ¥ finns det en del andra anläggningar som presterar misstänksamt bra, dvs. scop pÃ¥ 4+.   
« Senast ändrad: 28 oktober 2014, 21:50:22 av FG »
Villa: Nibe 1255 installerad 2015. 220 meter borrhål.
Sommarstuga: Daikin Caldo x installerad 2014.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Fjärrvärme till bergvärme?
« Svar #19 skrivet: 28 oktober 2014, 22:31:26 »
20-30 grader är på din sida.
Skulle tro att med rådande temperatur på ca 10-15 grader så har du mellan 80-85 grader in och ca 30 graders dt.
Hade jag haft ditt fjv pris i min kommun så hade jag inte tvekat en sekund på att köra fv.
Möjligtvis hade jag köpt till 1-2 llvp för att sänka kostnaderna och för kylan sommartid.
Tilläggsisolering är en långsiktig investering, men den ger förutom lägre förbrukning även bättre komfort.
Satsa på det tillsammans med FV.
Ger en långsiktig, billig, underhållsfri och bekymmerslös uppvärmning.

Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad FG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fjärrvärme till bergvärme?
« Svar #20 skrivet: 29 oktober 2014, 00:17:01 »
20-30 grader är på din sida.
Skulle tro att med rådande temperatur på ca 10-15 grader så har du mellan 80-85 grader in och ca 30 graders dt.
Hade jag haft ditt fjv pris i min kommun så hade jag inte tvekat en sekund på att köra fv.
Möjligtvis hade jag köpt till 1-2 llvp för att sänka kostnaderna och för kylan sommartid.
Tilläggsisolering är en långsiktig investering, men den ger förutom lägre förbrukning även bättre komfort.
Satsa på det tillsammans med FV.
Ger en långsiktig, billig, underhållsfri och bekymmerslös uppvärmning.

Vi vill helst inte ha luftvärmepumpar eftersom det påverkar utseendet negativt och sedan för det ju en del oväsen. Fjärrvärmepriset blir onekligt bra om man slantar upp 130 000 kr. Däremot så litar jag inte riktigt på Göteborgs energi och man vet aldrig hur priset utvecklas i framtiden, det gäller förstås även elpriset. Det som talar för fjärrvärmen är att det är i stort sett helt problemfritt.

Tilläggsisolering kommer det bli först om några år när det är dags att byta putsfasaden och fönster. Av estetiska skäl kan jag bara slänga på 10 cm isolering så jag väntar och ser vad som händer med aerogel-isoleringen.
 
Villa: Nibe 1255 installerad 2015. 220 meter borrhål.
Sommarstuga: Daikin Caldo x installerad 2014.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!