Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp mig hitta en låg inomhusdel till LLVP!  (läst 988 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andenel

  • Gäst
Andenel
Hjälp mig hitta en låg inomhusdel till LLVP!
« skrivet: 06 oktober 2023, 13:37:56 »
Hej alla experter!

Vi är i behov av en ny LLVP, då vår 17 år gamla börjar gå ojämnt osv.
Problemet vi står inför är att vi bara har 30,5 cm att spela med i höjd ovanför dörren. Vi bor i ett radhus 125kvm, två plan. Till stor del ej öppen planlösning. Tanken är att använda LLVP som primär värmekälla med elradiatorer som komplement.

Jag har kollat på Panasonic LZ25 som är 25cm hög. Men den är ett monster i djup, typ 35 cm. Så den går bort för oss.
Vi har även fått förslag på Bosch 6100i 6kw. Men hittar inga test eller recensioner för den.

Hjälp mig gärna med andra modeller som skulle kunna funka! Mvh

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp mig hitta en låg inomhusdel till LLVP!
« Svar #1 skrivet: 06 oktober 2023, 14:09:04 »
Hej! Har du någon bild på placeringen? (Man måste vara registrerad medlem och inloggad för att kunna bifoga bilder). Finns inte så mycket att välja på om man har dåligt med takhöjd men Fujitsu Slim excellence är bara 27 cm hög. https://www.treza.se/webshop/all/fujitsu-slim-excellence-12-luftvarmepump/
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Andenel

  • Gäst
Andenel
SV: Hjälp mig hitta en låg inomhusdel till LLVP!
« Svar #2 skrivet: 06 oktober 2023, 14:36:19 »
Ja, jag har kollat på Fujitsun. Men blir osäker på hur mycket i ovankant som behövs? Det är ju ett spel på 3,5cm i så fall.

Jag ska se om jag kan lägga upp bild!

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp mig hitta en låg inomhusdel till LLVP!
« Svar #3 skrivet: 06 oktober 2023, 14:47:57 »
Finns de som säger att så lite räcker men säker kan man ju inte vara förrän man testat... I vissa fall går det kanske också att låta innerdelen hänga ner en aning i dörrutrymmet beroende på hur det ser ut.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp mig hitta en låg inomhusdel till LLVP!
« Svar #4 skrivet: 06 oktober 2023, 15:34:27 »
Ja, jag har kollat på Fujitsun. Men blir osäker på hur mycket i ovankant som behövs? Det är ju ett spel på 3,5cm i så fall.

Jag ska se om jag kan lägga upp bild!
det beror ju på om du vill kunna öppna kåpan, fälla upp gallret, och inte minst rengöra den bakre kamflänsen

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Hjälp mig hitta en låg inomhusdel till LLVP!
« Svar #5 skrivet: 06 oktober 2023, 17:08:08 »
Jag kan tyvärr inte rekommendera Panasonic, den passar men är inte bra helt enkelt, dålig styrning och högljudd.
IVT har väl låga men har ingen aning om de är bra eller inte.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3575
  • Karma +2/-0
SV: Hjälp mig hitta en låg inomhusdel till LLVP!
« Svar #6 skrivet: 06 oktober 2023, 23:16:14 »
Har du plats för golvmodell istället? Väggmodell tajt mot taket är väldigt kompromissat som det är.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Andenel

  • Gäst
Andenel
SV: Hjälp mig hitta en låg inomhusdel till LLVP!
« Svar #7 skrivet: 09 oktober 2023, 14:54:17 »
Hej! Tack för alla svar.

Har nu fått erbjudande om att sätta in en Bosch 6100i 6,5kw, för 26,400:-.
I övrigt har en annan lokal leverantör erbjudit en Mitsubishi Ninja. Men erkänner själv att det är en kantboll att sätta in.

Är det någon här som har erfarenheter av dessa?
Viktigt för mig är att den är tyst...

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Hjälp mig hitta en låg inomhusdel till LLVP!
« Svar #8 skrivet: 09 oktober 2023, 17:41:05 »
Med en FT25 NINJA så blir det en luftspalt på 2,5cm upp till taket !
För lite utrymme även om det ”går” att få dit om man klipper ner hakarna på plåten lite.
Skulle inte ens kalla det kantboll att montera den.

Ingen luftvärmepump är tyst då man behöver en hel del luftflöde för att få runt värmen så mycket som möjligt , och små innerdelar låter mer för info.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Andenel

  • Gäst
Andenel
SV: Hjälp mig hitta en låg inomhusdel till LLVP!
« Svar #9 skrivet: 11 oktober 2023, 19:18:31 »
Tack för svaret!

Jag hade dock en ÅF här igår och han konstaterade att den är gammal och jag tjänar på att byta ut till en ny helt enkelt.

Han gav mig 3 varianter:

Panasonic LZ25TKE

Mitsubishi Ninja FT35

Bosch 6100i

Finns det några åsikter om vilket jag bör ta? Lutar mest åt Mitsubishi för tillfället, pga märkets renommé och att den med enkla medel kan passa in trots lågt mellan dörr och tak. Han är i så fall villig att sätta en plyfa/OSB eller liknande för att få ner pumpen så den ligger i höjd med dörrlisten. Panasonicen är tvärful tyvärr... Bosch vet jag inget om.

Andenel

  • Gäst
Andenel
SV: Hjälp mig hitta en låg inomhusdel till LLVP!
« Svar #10 skrivet: 11 oktober 2023, 19:20:06 »
Tack för svaret!

Jag hade dock en ÅF här igår och han konstaterade att den är gammal och jag tjänar på att byta ut till en ny helt enkelt.

Han gav mig 3 varianter:

Panasonic LZ25TKE

Mitsubishi Ninja FT35

Bosch 6100i

Finns det några åsikter om vilket jag bör ta? Lutar mest åt Mitsubishi för tillfället, pga märkets renommé och att den med enkla medel kan passa in trots lågt mellan dörr och tak. Han är i så fall villig att sätta en plyfa/OSB eller liknande för att få ner pumpen så den ligger i höjd med dörrlisten. Panasonicen är tvärful tyvärr... Bosch vet jag inget om.

Tillägg är att jag prioriterar en tyst enhet framför något extra i värme. 125kvm radhus, tvåplans.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!