Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köpa bergvärmepump till befintligt borrhÃ¥l?  (läst 6850 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AndersES

  • Gäst
AndersES
Köpa bergvärmepump till befintligt borrhål?
« skrivet: 08 februari 2017, 19:32:10 »
Hej,
Jag fick en 20 år gammal CTC som går runt på ett 108 meter djupt borrhål på köpet av villan. 160 kvm i tre plan, golvvärme, Stockholmsområdet. Fyra i hushållet varav två grabbar som snart närmar sig tonåren. Badkar. Någon som har tips på lämplig utbytespump? Behöver jag borra nytt (djupare) eller kan jag satsa på en pump som anpassar sig till befintligt borrdjup? Tacksam för er klokskap!

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köpa bergvärmepump till befintligt borrhål?
« Svar #1 skrivet: 08 februari 2017, 23:06:17 »
Vad är det för effekt på den ctc du har?
Är det något problem med den rent kapacitetsmässigt?
Är huset välisolerat?
Några problem med att borrhålet fryser eller så?

Innan du springer och köper någon av de moderna invertermaskinerna bör du läsa de långa trådarna om problemen med styrningen av dessa, de är i dagsläget inte helt färdigutvecklade.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

B-s

  • Gäst
B-s
SV: Köpa bergvärmepump till befintligt borrhål?
« Svar #2 skrivet: 09 februari 2017, 03:41:34 »
Om du nu tar in pris på att fördjupa ditt hål och gör det till sommaren är fri att välja vad du vill efter det.
Och till nästa vinter kommer din nuvarande pump ge något bättre effekt.
Och/eller har du golvytan kan du köpa till nya pump innan den gamla går sönder, då kan du förhandla bättre utan att vara i panik läge.
Storlek på pump beror på storlek på ditt nuvarande el tillskott
mvh

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpa bergvärmepump till befintligt borrhål?
« Svar #3 skrivet: 09 februari 2017, 05:39:01 »


Innan du springer och köper någon av de moderna invertermaskinerna bör du läsa de långa trådarna om problemen med styrningen av dessa, de är i dagsläget inte helt färdigutvecklade.

// Magnus
Det kanske inte skall generaliseras. Du kanske kan utveckla detta och berätta vem som har vilka problem med styrningen. Jag känner inte igen detta från vår maskin.
Sedan jag bytte till en Daikin inverter hemma hos mig så har jag fått en fantastiskt jämn temperatur.
Mvh Daikin

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpa bergvärmepump till befintligt borrhål?
« Svar #4 skrivet: 09 februari 2017, 06:44:37 »
Ni borde satsa pÃ¥ en Logger 3030 för att med grafer verifiera Daikins drift vid olika förhÃ¥llanden.  ;)
Men jag håller med dig, man skall nog inte generalisera.
Jag kan inte påminna mig några större klagomål vare sig på Daikin, IVT eller CTC och deras invertrar när det gäller regleringen.
Om det beror på att de inte loggas lika ofta eller om de faktiskt går bättre låter jag vara osagt.

Så vitt jag förstår är ju inte heller problemet med Nibe och Thermia att det blir ojämn temperatur inne, utan att regleringen lever sitt eget liv på ett sätt som inte ser snyggt ut i graferna, kanske inte ger maximal COP, eller maximal livslängd.
Sånt är svårt att detektera om man inte loggar värmepumpen och analyserar kurvorna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpa bergvärmepump till befintligt borrhål?
« Svar #5 skrivet: 09 februari 2017, 07:25:24 »
Ni borde satsa pÃ¥ en Logger 3030 för att med grafer verifiera Daikins drift vid olika förhÃ¥llanden.  ;)
Men jag håller med dig, man skall nog inte generalisera.
Jag kan inte påminna mig några större klagomål vare sig på Daikin, IVT eller CTC och deras invertrar när det gäller regleringen.
Om det beror på att de inte loggas lika ofta eller om de faktiskt går bättre låter jag vara osagt.

Så vitt jag förstår är ju inte heller problemet med Nibe och Thermia att det blir ojämn temperatur inne, utan att regleringen lever sitt eget liv på ett sätt som inte ser snyggt ut i graferna, kanske inte ger maximal COP, eller maximal livslängd.
Sånt är svårt att detektera om man inte loggar värmepumpen och analyserar kurvorna.

Undertecknad har investerat I en logger frÃ¥n er, dock sÃ¥ ansÃ¥g undertecknad att det var krÃ¥ngligt att sätta sig in I hur man kopplar upp sig samt addreserar de olika givarna. SÃ¥ nu är loggern där men ej uppkopplad sÃ¥ jag kan inte visa vad som händer I maskinen.... surt. Känner att jag skulle behöva ha en hjälpande hand här. NÃ¥gon pÃ¥ norrsidan I StockholmsomrÃ¥det (typ järfälla) som känner att han kan detta och vill komma forbi pÃ¥ en fika och hembakat samt hjälpa till att koppla in detta ??? Skicka I sÃ¥ fall ett PM till mig. Jag delar gärna utav mig data pÃ¥ forumet hur maskinen jobbar. 
Mvh Daikin

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpa bergvärmepump till befintligt borrhål?
« Svar #6 skrivet: 09 februari 2017, 08:39:40 »
Jag har ju dottern där nere nu i några år, för studier, så jag skulle kanske kunna komma förbi, men det är osäkert om jag skall ned någon mer gång, hon kommer ju ändå hem då och då...
Men annars, om du bara kopplar upp givarna på kb och vb fram och retur samt VV och ser till att ha ett konto registtrerat i webbtjänsten så skulle jag kunna guida dig över telefon, borde inte ta mer än 30 minuter som du loggern kopplad till internet och ett konto i webbtjänsten.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köpa bergvärmepump till befintligt borrhål?
« Svar #7 skrivet: 09 februari 2017, 09:52:00 »
Det kanske inte skall generaliseras. Du kanske kan utveckla detta och berätta vem som har vilka problem med styrningen. Jag känner inte igen detta från vår maskin.
Sedan jag bytte till en Daikin inverter hemma hos mig så har jag fått en fantastiskt jämn temperatur.
Mvh Daikin

Du har en poäng,  det är väl främst nibe och thermia som har problem. Jag ber om ursäkt.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad mikael_norberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köpa bergvärmepump till befintligt borrhål?
« Svar #8 skrivet: 09 februari 2017, 10:22:18 »
Undertecknad har investerat I en logger frÃ¥n er, dock sÃ¥ ansÃ¥g undertecknad att det var krÃ¥ngligt att sätta sig in I hur man kopplar upp sig samt addreserar de olika givarna. SÃ¥ nu är loggern där men ej uppkopplad sÃ¥ jag kan inte visa vad som händer I maskinen.... surt. Känner att jag skulle behöva ha en hjälpande hand här. NÃ¥gon pÃ¥ norrsidan I StockholmsomrÃ¥det (typ järfälla) som känner att han kan detta och vill komma forbi pÃ¥ en fika och hembakat samt hjälpa till att koppla in detta ??? Skicka I sÃ¥ fall ett PM till mig. Jag delar gärna utav mig data pÃ¥ forumet hur maskinen jobbar. 
Mvh Daikin

Hmm! Kanske ska erbjuda min hjälp här. Loggar ju själv med 1-wire men till lokal PC. Så det ska väl inte vara så svårt att få till med loggern också. Har ju visst intresse själv att titta på Daikins inverter för mitt eget framtida byte av VP. Så det här ser ut som en lysande win-win och insats för forumet. Håller själv till i norrort (Täby). Drar ett PM till dig (Daikin).
« Senast ändrad: 09 februari 2017, 10:39:35 av mikael_norberg »
IVT C5 1999. 97m aktivt borrhål.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Köpa bergvärmepump till befintligt borrhål?
« Svar #9 skrivet: 09 februari 2017, 10:34:52 »
Visst ser man en del i en logg fil men som i fallet med Nibe Thermia så går ju många vp i alla fall hyffsat och då ser man inte felen om man loggar tex med logger 3030 som inte visar kompressor frekvens eller börvärde man ser ju endast att vp stoppat men inte att den stoppat på grund av att den gått på höga hz före stoppet istället för att varva ner i tid.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpa bergvärmepump till befintligt borrhål?
« Svar #10 skrivet: 09 februari 2017, 11:59:35 »
Visst ser man en del i en logg fil men som i fallet med Nibe Thermia så går ju många vp i alla fall hyffsat och då ser man inte felen om man loggar tex med logger 3030 som inte visar kompressor frekvens eller börvärde man ser ju endast att vp stoppat men inte att den stoppat på grund av att den gått på höga hz före stoppet istället för att varva ner i tid.
Stoppat ? Nu ?
Maskinen skall inte stoppa innan husets effektbehov är mindre än maskinens minsta avgivna effekt (förutom växling mellan VV laddning och husvärme)
/Daikin

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Köpa bergvärmepump till befintligt borrhål?
« Svar #11 skrivet: 09 februari 2017, 12:10:30 »
Helt rätt både Nibe och Thermia stoppar i onödan eftersom dom inte varvar ner dock stoppar dom inte vid växling mellan vv beredning och radvärme som Daikin gör och allt sånt det syns i loggarna men loggar du din vp med Rickards logger kommer det inte synas om så är fallet eftersom jag antar att man varken ser börvärdet eller hz i loggen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad beiv

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpa bergvärmepump till befintligt borrhål?
« Svar #12 skrivet: 09 februari 2017, 16:27:56 »
Vad jag vet fungerar regleringen på Thermia Inverter L.
Skånelänga 130 kvm. 22-23 gr inomhus.
Thermia Diplomat Inverter L 5-17kW, installerad okt -15. Endast utegivare, kurva 36. 500 m markkollektor, hittills aldrig minusgr på inkommande köldbärare. Nya Purmo 2&3-radiga. Danfos RadiCal koppel. Inga termostater. Ca 5,5 kvm golvvärme i badrum, LK minikretsventil M5 ingen termostat. Ca 120 liter radiatorvolym. Avgiven radiatoreffekt vid 45/35/20 = 7,3kW. Effektbehov vid dut (-11) 8,5 kW
Ca 6000 kWh drivenergi.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Köpa bergvärmepump till befintligt borrhål?
« Svar #13 skrivet: 09 februari 2017, 17:33:21 »
Den är nog inte aktuell mot 108 meters borra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

AndersES

  • Gäst
AndersES
SV: Köpa bergvärmepump till befintligt borrhål?
« Svar #14 skrivet: 09 februari 2017, 18:25:23 »
Tack för svar och engagemang! Känner att jag behöver komplettera med lite mer information.

Såhär:

Nuvarande pump är en CTC Ecoheat 6,0 från år 2000. 10,4 KW.

Skälen till att jag vill byta är:
1) hög driftkostnad. Den kickar ofta in på elpatron (6 kW) när yttertemperaturen smyger sig ned under nollan.
2) åldern. Antar att den ändå kommer att ge upp snart och att det hänt en del med verkningsgraden på snart 20 år?
3) varmvattnet tar slut när drygt halva badkaret är fyllt.

Vad säger ni, går det att komma åt problemet genom att byta bara pumpen eller måste jag borra nytt?

Bästa,

Anders

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!