Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Behöver jag säkra upp  (läst 15254 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Behöver jag säkra upp
« Svar #15 skrivet: 23 januari 2013, 22:02:11 »
1145 har en elpatron som är leveranskopplad på 7kw men går att koppla om till 7 kw vidare kan man begränsa effekten via mjukvara från 0 till 7 kw i 1 kw steg men egentligen kan man köra på max effekt och låta effektvakten begränsa.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Adine

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behöver jag säkra upp
« Svar #16 skrivet: 23 januari 2013, 22:05:23 »
-----
Strömbegränsarens arbetsmetod kan ses här:

I detta fallet var redan fas 2 belastad med 14 A så när steg 2 försöker slå in så går den över gränsvärdet på 16A och tar ut steget igen.
Den kommer att försöka detta med jämna mellanrum tills dess att det finns plats på fasen.
----

Då vore det väl fiffigt om man fick en liten plingsignal uppe i huset så man vet: nu kanske vi ska stänga av några elförbrukare så det blir plats på fasen 8)

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Behöver jag säkra upp
« Svar #17 skrivet: 23 januari 2013, 22:09:33 »
:-)
Man lär sig.
Är det kallt ute så får man låta bli att starta tvättmaskin eller diskmaskinen.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Behöver jag säkra upp
« Svar #18 skrivet: 23 januari 2013, 22:10:21 »
Inte med effekt vakt tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Adine

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behöver jag säkra upp
« Svar #19 skrivet: 23 januari 2013, 22:12:37 »
Effekt vaktens kännare monteras i proppskåpet på ingående ledning och känner av hela husets förbrukning och är tänkt att tillfälligtvis sänka elpatron och det ska normalt inte märkas om elpatron blockeras under några timmar det jobbar den ikapp senare.

I vårt finns det 3 proppskåp. Vilket ligger först? ja, säg det? Men det är väl där effektvakten måste sitta?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Behöver jag säkra upp
« Svar #20 skrivet: 23 januari 2013, 22:36:29 »
Ja, om den skall mäta hela husets strömuttag sÃ¥ mÃ¥ste den sitta nÃ¥nstans mellan huvudsäkringarna och första proppskÃ¥pet. Jag har 16A huvudsäkringar och har effektvakten inställd pÃ¥ 20A. Det har funkat bra i tre vintrar hittills. Som mest har jag mätt upp 45A en kort stund pÃ¥ en fas, sÃ¥ porslinssäkringar tÃ¥l mer än man tror.  ::)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Behöver jag säkra upp
« Svar #21 skrivet: 23 januari 2013, 23:03:57 »
Jag skulle gissa att man kan belasta en trög porslinssäkring med minst 50% mer än märkströmmen under flera timmar utan att den går sönder. Den kan dock bli rätt varm. Mina har blivit så varma att det inte gått att ta i dom. Så man har rätt stor marginal för att köra ugnen, tvätta, koka potatis eller låta värmepumpens elpatroner gå etc utan att säkringen går!

Per L   
« Senast ändrad: 23 januari 2013, 23:43:51 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Behöver jag säkra upp
« Svar #22 skrivet: 23 januari 2013, 23:06:26 »
Dessutom sitter huvudsäkringarna oftast utomhus där det är kallt den tid på året som belastas mest...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Adine

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behöver jag säkra upp
« Svar #23 skrivet: 24 januari 2013, 08:35:15 »
Å andra sidan är väl poängen med en säkring att den löser ut vid för hög strömstyrka. Annars kan man ju lika gärna sätta dit en spik. Inte riktigt enligt reglerna.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Behöver jag säkra upp
« Svar #24 skrivet: 24 januari 2013, 10:51:23 »
Javisst är poängen med en säkring att den löser ut vid för hög strömstyrka. Fast olika hög strömstyrka är olika farligt för kablar osv.
En trög säkring löser därför ut väldigt snabbt vid höga (över)strömmar men löser ut långsamt vid låga (över)strömmar.

Som du kan se på sid 2 i http://www.ifoelectric.com/Ifo_D-sak_TD_2006.pdf löser en trög 16A-säkring ut efter en timme om den belastas med ca 25A, efter 10 sek om den belastas med ca 45A och efter 0,001 sek om den belastas med ca 630A.

Därför kan man utan vidare överbelasta en trög säkring med tex kaffekokare (som ju bara går i några minuter) om bara belastningen därefter sjunker till (eller närmare) märkströmmen igen.

Det är denna effekt som gör att jag tycker att man kan vänta och se om säkringarna går innan man säkrar upp och drar på sig en högre fast kostnad.
Och tänker man sig för litet kan man ju lätt undvika att tex tvätta samtidigt som man bakar eller kokar 10 kg äppelmos.
Själv blev det standard för mig att säga till frugan att nu går jag ut i garaget och kör kompressorn så nu får du inte tvätta.

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Herre i sitt eget hus..

  • Gäst
Herre i sitt eget hus..
SV: Behöver jag säkra upp
« Svar #25 skrivet: 24 januari 2013, 11:01:01 »
Javisst är poängen med en säkring att den löser ut vid för hög strömstyrka. Fast olika hög strömstyrka är olika farligt för kablar osv.
En trög säkring löser därför ut väldigt snabbt vid höga (över)strömmar men löser ut långsamt vid låga (över)strömmar.

Som du kan se på sid 2 i http://www.ifoelectric.com/Ifo_D-sak_TD_2006.pdf löser en trög 16A-säkring ut efter en timme om den belastas med ca 25A, efter 10 sek om den belastas med ca 45A och efter 0,001 sek om den belastas med ca 630A.

Därför kan man utan vidare överbelasta en trög säkring med tex kaffekokare (som ju bara går i några minuter) om bara belastningen därefter sjunker till (eller närmare) märkströmmen igen.

Det är denna effekt som gör att jag tycker att man kan vänta och se om säkringarna går innan man säkrar upp och drar på sig en högre fast kostnad.
Och tänker man sig för litet kan man ju lätt undvika att tex tvätta samtidigt som man bakar eller kokar 10 kg äppelmos.
Själv blev det standard för mig att säga till frugan att nu går jag ut i garaget och kör kompressorn så nu får du inte tvätta.

Per L

Det är inte alla förhållanden som fungerar så...;-)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Behöver jag säkra upp
« Svar #26 skrivet: 24 januari 2013, 11:08:33 »
Själv blev det standard för mig att säga till frugan att nu går jag ut i garaget och kör kompressorn så nu får du inte tvätta.

Av nÃ¥n konstig anledning fÃ¥r jag upp Ragnar frÃ¥n filmen Tillsammans pÃ¥ näthinnan  :D
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Behöver jag säkra upp
« Svar #27 skrivet: 24 januari 2013, 11:27:46 »
Jag har kört 16 A utan effektvakt och klarat mig hittills.
Det sitter tröga proppar som huvudsäkringar så de tål väl en viss överbelastning en liten tid.
På min VP sitter ju ingen effektvakt, men 1145 har ju en sån och strömkännarna kopplas vanligen in i proppskåpet mellan elmätaren och strömskenorna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 497
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Behöver jag säkra upp
« Svar #28 skrivet: 24 januari 2013, 11:44:46 »
Vi provade att skruva i 16A i vÃ¥r  20A botnar men det gick inte VP + torkskÃ¥p + diskmaskin pÃ¥ samma fas.
Det blev till att behålla 20A
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Behöver jag säkra upp
« Svar #29 skrivet: 24 januari 2013, 11:59:20 »
Vi provade att skruva i 16A i vÃ¥r  20A botnar men det gick inte VP + torkskÃ¥p + diskmaskin pÃ¥ samma fas.
Det blev till att behålla 20A

Då är det bara att flytta en eller flera av de tunga förbrukare till andra faser.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!