Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: köp av bergvärme  (läst 6619 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: köp av bergvärme
« Svar #15 skrivet: 06 maj 2019, 13:51:21 »
Daikin bevisar ju min tes, tack för det  tummenupp

Nibes 1255 är lika effektiv ungefär vid samma effekt,  som ju dÃ¥ är dellast. Ungefär samma sak med Daikin. Viessmann on off BVP har runt 5 i cop. Alla maskiner här är ungefär lika effektiva. Vid samma effekt,   inverter tappar sedan mer än on off.
Vad har Daikin för cop vid 0/55  ?

Vad jag vill ha fram är, om jag ska köpa en så avancerad maskin med mkt mer saker som kan få sönder så borde den vara minst 2 i cop bättre än en vanlig on off med ingenting i.

Thermias maskiner med termisk exp är ju lika effektiva i stort sett och där gÃ¥r knappt nÃ¥nting sönder  tummenupp

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: köp av bergvärme
« Svar #16 skrivet: 06 maj 2019, 13:54:04 »
Du klarar dig utan tank med vilken on/off som helst. Dock så kommer det resultera i en maskin med mycket start/stopp och en förkortad livslängd.
Den viktigaste punkten här är hur mycket som COP försämras vid ständig start/stopp på maskinen. Det tar ett tag att komma upp i tryck och det är förluster. Det vet vartenda testinstitut och då straffas all överkapacitet med ett sämre COP (COP penalty)
En inverter i dellast är sjukt effektiv.
Att en on /off skulle ha ett högre COP vid en och samma mätpunkt kan stämma men då är det oftast p.g.a. kolvkompressorns konstruktion (Scroll ger oftast sämre COP än kolv)
Dock så är det så att vi har ungefär 6500 värmetimmar i Sverige och då är verkningsgraden alla de dagar som maskinen inte behöver gå för fullt som det höga COP-et från Invertern som lyser igenom = Högt SCOP.

Men om vi gör en jämförelse på COP vid ungefär samma effekter:
1245-6: COP 4,59 (6,07 kW)
1255-12: COP: 4,87 (5,06 kW)
Daikin GEO3: COP 4,89 (5,4 kW)

Mindre maskiner:
1255-6: COP 4,72 (3,15 kW)
Daikin GEO3: COP 4,74 (3,2 kW

Vill inte påstå att det ser illa ut för invertrarna ?

Mvh
Daikin
En on/off vp utan tank behöver inte få många start stop men det kan bli så men många vp tillverkare verkar inte oroade över antalet starter tex tidigare Ctc brukar få många starter och även en Daikin inverter gissar jag har relativt många starter eftersom den stoppar efter vv beredning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: köp av bergvärme
« Svar #17 skrivet: 06 maj 2019, 14:11:45 »
En on/off vp utan tank behöver inte få många start stop men det kan bli så men många vp tillverkare verkar inte oroade över antalet starter tex tidigare Ctc brukar få många starter och även en Daikin inverter gissar jag har relativt många starter eftersom den stoppar efter vv beredning.

Du får skilja på start och rivstart.
En inverter startar med låg frekvens.
Antal starter i förhållande till temperaturstabilitet är extremt till inverterns fördel. Du kan programmera en on/off att starta ett par ggr per dag men med stora temperaturunderskott

Mvh
Daikin

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: köp av bergvärme
« Svar #18 skrivet: 06 maj 2019, 14:14:12 »
Daikin bevisar ju min tes, tack för det  tummenupp

Nibes 1255 är lika effektiv ungefär vid samma effekt,  som ju dÃ¥ är dellast. Ungefär samma sak med Daikin. Viessmann on off BVP har runt 5 i cop. Alla maskiner här är ungefär lika effektiva. Vid samma effekt,   inverter tappar sedan mer än on off.
Vad har Daikin för cop vid 0/55  ?

Vad jag vill ha fram är, om jag ska köpa en så avancerad maskin med mkt mer saker som kan få sönder så borde den vara minst 2 i cop bättre än en vanlig on off med ingenting i.

Thermias maskiner med termisk exp är ju lika effektiva i stort sett och där gÃ¥r knappt nÃ¥nting sönder  tummenupp

Tycker inte jag bekräftar någon tes alls.
Tvärtom.
Dellast påverkas även av framledningstemp som alltid är lägre på en inverter.
Dessutom gäller cop på en on/off vid stabil drift efter ett tag. Hur ser cop ut om du tar med uppstartssekvensen med i kalkylen varje fång ?

Mvh
Daikin

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: köp av bergvärme
« Svar #19 skrivet: 06 maj 2019, 14:23:31 »
15 starter om dagen gör nog en marginell skillnad . 

Har du siffrorna jag frÃ¥gade efter  :)

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: köp av bergvärme
« Svar #20 skrivet: 06 maj 2019, 15:09:36 »
15 starter om dagen gör nog en marginell skillnad . 

Har du siffrorna jag frÃ¥gade efter  :)
Sitter i planet till Bryssel så kan inte svara dessvärre.
Dick så blir det inte så marginellt om du räknar dina starter över året. Jag känner ingen on/off som har högre scop än en invertet. Vet du någon ?
Mvh
Daikin

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: köp av bergvärme
« Svar #21 skrivet: 06 maj 2019, 15:17:37 »
Jag har sÃ¥klart ingen brÃ¥dska,  skriv när du kan  tummenupp

Kan inte jag fÃ¥ Ã¥ka pÃ¥.besök pÃ¥ fabriken i Bryssel  huuura

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: köp av bergvärme
« Svar #22 skrivet: 06 maj 2019, 16:09:44 »
Du får skilja på start och rivstart.
En inverter startar med låg frekvens.
Antal starter i förhållande till temperaturstabilitet är extremt till inverterns fördel. Du kan programmera en on/off att starta ett par ggr per dag men med stora temperaturunderskott

Mvh
Daikin
Varför skulle nån vilja ha endast 2 starter per dygn ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad welder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: köp av bergvärme
« Svar #23 skrivet: 06 maj 2019, 16:24:42 »
Har ingen större erfarenhet av daikin, men de jag tycker är mögigt i deras maskiner, är menyn, fyfan så trist och knepig, där tycker jag Nibes känns mer logisk och lättförstådd.
Hade jag köpt pump idag, hade jag inte köpt inverter, om jag inte fått 10 års garanti på den!

är det inte 18 års garanti på pumpar idag

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: köp av bergvärme
« Svar #24 skrivet: 06 maj 2019, 16:42:39 »
Garantin är inte lång på pumparna däremot kan man teckna eller i vissa fall kan det ev följa med en extra försäkring som ersätter självrisken och åldersavdraget på hemförsäkringen ett lite fult sätt att få lång (garanti) tid kan jag tycka även om jag har försäkringen själv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: köp av bergvärme
« Svar #25 skrivet: 06 maj 2019, 17:37:11 »
Sitter i planet till Bryssel så kan inte svara dessvärre.
Dick så blir det inte så marginellt om du räknar dina starter över året. Jag känner ingen on/off som har högre scop än en invertet. Vet du någon ?
Mvh
Daikin

Spännande och intressant med en (liten) inverter.  tummenupp

Detta skulle kanske kunna vara ett bra alternativ vid utbyte av min gamla Ivt C5 från 1999 i mitt fritidshus. Varma sidan består av 100 kvm golvvärme och kalla sidan 100 m varmt hål, alltihopa i Roslagen.

Vad kommer den att kosta?
Kan jag köpa den och installera den själv som privatperson?
Finns den redan att köpa? Eller när finns den för leverans?
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: köp av bergvärme
« Svar #26 skrivet: 07 maj 2019, 08:24:27 »
Följdfrågor:

Enfas eller trefas kompressor/inverter?
Vad gäller för uteffekten, är det 6 eller 8 kW, eller rättare sagt, vad ger den för max uteffekt vid 0/55°C ?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: köp av bergvärme
« Svar #27 skrivet: 07 maj 2019, 10:06:24 »
Glömde svar på frågan om scop på on off kontra inverter.

Jag skulle nog vilja påstå att samtliga av mina 50 senaste Viessmann on off maskiner presterar bättre än era inverters.

Jag har ju givit dem bra förutsättningar med en UVL tank och cirkpump.  Den extra kostnaden är samma som skillnaden mellan Thermia Diplomat och Diplomat Inverter .

Kan se ut sÃ¥ här tex 


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: köp av bergvärme
« Svar #28 skrivet: 07 maj 2019, 10:34:24 »
Problemet för dig är att dina påståenden är just påståenden, det finns inga handfasta fakta som talar för att det du påstår faktiskt stämmer.
Det kan vara så att du har rätt, men det kan lika gärna vara så att du har fel.
Din syn på dessa anläggningar liknar mera religion än sanningssökande.
I denna test som i och för sig har några år på nacken kan man i alla fall se att invertermaskinerna har bättre SCOP än motsvarande on/off-värmepumpar. http://www.energimyndigheten.se/tester/jamforelsesida/?productTypeVersionId=364&comparisonProducts=1637,1638,1639,1651,1673&printTable=print

Även här kan man se att värmepumparna med inverter generellt får lika högt eller högre betyg på energibesparing som de bästa on/off-värmepumparna.
https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/vara-tester/test-av-varmepumpar
I tester som dessa så mäts ju COP och effektivitet vid fasta parametrar där man ligger exakt på börvärde under testproceduren.
I verklig drift får en on/off normalt fler start och stopp och mer tid över börvärde än en inverter så i verklig drift borde invertervärmepumparna ge högre COP då större delen av drifttiden kommer att bestå av drift på dellast.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: köp av bergvärme
« Svar #29 skrivet: 07 maj 2019, 10:54:15 »
Religion och religion.   Jag vill egentligen samma som ni. Det vore ju kanon för mig och jag bara kunde jacka pÃ¥ en 3-12  i varje hus och skulle allt funka perfekt. Men tyvärr är vi inte där än.

Jag bad en tidigare kund om siffror pÃ¥ hans anläggning.   FÃ¥r se vad han säger.   Han var förresten pÃ¥ forumet mkt förr. Hiller hette han, jag har inte hört ett pip pÃ¥ 1,5 Ã¥r frÃ¥n honom sedan montaget,   blir roligt att se hans siffror.

Du tycker inte att inverters borde vara mkt bättre än bara 

Citat

Även här kan man se att värmepumparna med inverter generellt får lika högt eller högre betyg på energibesparing som de bästa on/off-värmepumparna.
https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/vara-tester/test-av-varmepumpar
I tester som dessa så mäts ju COP och effektivitet vid fasta parametrar där man ligger exakt på börvärde under testproceduren.
I verklig drift får en on/off normalt fler start och stopp och mer tid över börvärde än en inverter så i verklig drift borde invertervärmepumparna ge högre COP då större delen av drifttiden kommer att bestå av drift på dellast. Slut citat

Jag tycker ju att den större risken för konstiga saker som kan hända,  spänningar, oljor, lyftet är för högt, KB för varm,  KB för kall mm mm    det är svÃ¥rt att i text fÃ¥ ned alla saker man ser och hör, jag kan även inte delge alla saker.

Jag tycker bara, varför ta en risk när beprövade grejer funkar minst lika bra  eller säg att jag har fel,,de funkar 0,5 cop sämre. Det blir inte mÃ¥nga kronor om Ã¥ret och man vet att man har sÃ¥ säkra grejer som det finns att tillgÃ¥. Man behöver inte oroa sig för att E-on fuckat upp i nätet och bara pyttsar ut 218 V . 
Lyssna pÃ¥ DonPablo    han servar dessa grejer och ser problemen som finns . :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!