Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Beräkna storlek radiatorer/golvvärme  (läst 917 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PatrikLarsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Beräkna storlek radiatorer/golvvärme
« skrivet: 03 januari 2018, 22:36:19 »
Tillbyggnad i sutteräng anno 2000 om 50 m2 (3 m i takhöjd). En meter under resten av husets nivå. Byggt på 10 cm Ecoprim och 10 cm betong med plastmatta. En kortsida mot frostfri innerhall/garage och en långsida mot gamla huset. Övriga väggar i leca-block. Tak mot altan. Fem fönster om 120x150 cm 2-glas ej energiglas.

Funderar på att gå på radiatorer under fönster och vattenburen golvvärme då endast i badrum. Mest för att hålla nere kostnaderna och inte elda för maskarna under huset då det kanske är lite snålt isolerat(?). Blir väl lite golvkallt men betydligt mindre jobb än att gjuta på mer betong & isolering.

Hur stora radiatorer behöver jag? Ju större desto bättre förutom att de blir dyrare då? Kör lågtemp/bergvärme...
« Senast ändrad: 03 januari 2018, 22:47:26 av PatrikLarsson »

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Beräkna storlek radiatorer/golvvärme
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2018, 22:53:13 »
Räkna med 70W/m2 vid den högsta framledningstemperaturen så klarar du dig nog bra.
Här finns det räknehjälp: http://lenhovdaradiatorfabrik.se/hjalpmedel/
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad PatrikLarsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Beräkna storlek radiatorer/golvvärme
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2018, 23:05:23 »
Ca 3800 W värmebehov enligt den där räknesnurran men då har jag högre i tak.

5 st Purmo TP22 1200x600 mm (passar fönsterbredden) + golvvärmen i badrummet borde räcka fint då? Eller ska jag ta ännu större?

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Beräkna storlek radiatorer/golvvärme
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2018, 23:25:46 »
Ta höjd för takhöjden 3m istället för 2,5m, Öka med 3/2,5=1,2 dvs med 20% =>4500W
Ju större radiatorer du väljer desto lägre framledningstemperatur behövs, det ger bättre driftskostnad på värmepumpen.
Alternativt om du tycker att raddarna blir för stora så kan du minska dem om du isolerar väggar o tak. Framförallt taket om det är dåligt isolerat men även väggarna. Det skulle jag göra, då sparar du energi o pengar.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Beräkna storlek radiatorer/golvvärme
« Svar #4 skrivet: 04 januari 2018, 09:45:41 »
Ju större ju bättre gäller ju bara om du kan utnyttja storleken.
Är de andra radiatorerna som bestämmer om de är mindre.
Då har du ju köpt en massa plåt i onödan som du kanske ändå måste strypa rejält.
När det gäller mig så är jag inte så mycket för att gissa. Om det är värt att göra det så är det värt att göra det korrekt..
Dvs jag skulle avvara en kväll och göra en effektberäkning av huset/utbyggnaden. Förutsätter att man har koll på de olika byggnadsdelarna. Um värdena får du lätt ut med Rockwools dimensionerimgsprogram. Dessa använder du som input i Rettigs dimensioneringsprogram för värmesystem (Radiatorer). Så slipper du gissa samt kan vara till hjälp i framtiden om man tex vill veta vad ett fönsterbyte skulle kunna ge.
Ta med ventilationsförlusterna.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!