Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Justering av Uponor Push 22A  (läst 4956 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jtl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Justering av Uponor Push 22A
« skrivet: 28 februari 2013, 12:46:39 »
Hej,

Är nybliven ägare av ett hus med vattenburen värme. Golvvärme i bottenplan och radiatorer på öv. Värmekällan är fjärrvärme och centralen en Alfa Laval Cetetherm Mini AL57IS. Värmen styrs av en utomhusgivare men kurvan kan justeras från drygt 30 grader till 70 grader vid nollan ute.

Golvvärmeanläggningen består av dubbla WGF fördelare, en bypass och en Push 22A shunt.
Problemet jag har är att jag inte lyckas få ner framledningstemperaturen i golvvärmesystemet. Just nu ligger jag på ca 28 grader och ca 25 grader på returen vilket ger mig en inomhustemperatur på 21-22 grader (runt nollan utomhus). En kall och ruggig dag är det helt ok men om prognosen spår sol så går det inte att i förväg sänka framledningen. På eftermiddagen blir det bastu...

För att öht få ner framledningen till 28 så har justerat ner kurvan i fjärrvärmecentralen så mycket det går, öppnat reglerventilen på shunten så mycket det går och vridit ner termostaten på shunten så mycket det går.

Fördelarnas slingor är relativt bra injusterade. Det finns någon som borde strypas en aning och någon som kanske behöver lite mer men det är nästan försumbart.

Förmodligen är termostaten kass och behöver bytas men jag har några frågor:

Finns det någon justering för bypassen efter fördelarna och om hur skall den justeras?

Hur skall reglerentil och returventil justeras på shunten? Finns det ett förhållande mellan dessa som måste följas? Jag har läst instruktionerna och tittat på diagrammen men jag missar förmodligen något självklart för jag begriper det inte riktigt :)

På sikt kommer det säkert bli rumstermostater men innan så vill jag få till en justering som ger ett bra utgångsläge.


Ps. Elen är åtgärdad och den totalt missvisande termometern är bytt ;) Ds.

MVH,
Tobbe

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Justering av Uponor Push 22A
« Svar #1 skrivet: 28 februari 2013, 18:48:36 »
Du ska sänka kurvlutningen i fjärrvärmecentralen till att börja med så lågt som det går utan att det blir kallt uppe där du har radiatorer. Det är lite oklart om det är det du menar med "så mycket det går" när du skriver "skruvat ner kurvan ... så mycket det går"?

Om det inte blir kallt ens uppe med kurvan i botten kanske fjärrvärmecentralen är dålig?

Kanske går det att koppla en inomhusgivare för temperaturen till centralen som sänker tempen när solven gör det varmt inne?

Jag kan inte svaren på dina Push 22A-frågor, men allmänt sett har jag sett flera relativt nya trådar om den (leta lite så hittar du); men då brukar problemet vara det motsatta; att folk (med värmepumpar) får en onödig sänkning av temperaturen efter shunten. :)
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad jtl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Justering av Uponor Push 22A
« Svar #2 skrivet: 01 mars 2013, 09:14:51 »
Hej,

Du ska sänka kurvlutningen i fjärrvärmecentralen till att börja med så lågt som det går utan att det blir kallt uppe där du har radiatorer. Det är lite oklart om det är det du menar med "så mycket det går" när du skriver "skruvat ner kurvan ... så mycket det går"?

Om det inte blir kallt ens uppe med kurvan i botten kanske fjärrvärmecentralen är dålig?

Kanske går det att koppla en inomhusgivare för temperaturen till centralen som sänker tempen när solven gör det varmt inne?

Jag kan inte svaren på dina Push 22A-frågor, men allmänt sett har jag sett flera relativt nya trådar om den (leta lite så hittar du); men då brukar problemet vara det motsatta; att folk (med värmepumpar) får en onödig sänkning av temperaturen efter shunten. :)

Ja, den är sÃ¥ lÃ¥gt det gÃ¥r och utgÃ¥ende temp frÃ¥n fjärrvärmecentralen följer de diagram jag har för den sÃ¥ jag tror inte det är fel där. Vid  0 grader utomhus hÃ¥ller vattnet drygt 30 grader. Radiatorerna pÃ¥ övervÃ¥ningen klarar sig med det sÃ¥ jag kommer att köra med den lÃ¥gt ställd men tyvärr finns inga marginaler kvar för att fÃ¥ en bra värme i bottenvÃ¥ningen.

Har letat en del men jag letar lite till forumet och ser om jag hittar något nyttigt.

MVH,
Tobbe

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Justering av Uponor Push 22A
« Svar #3 skrivet: 01 mars 2013, 09:38:39 »
Kolla den här tråden (som egentligen som sagt handlar om det motsatta problemet) och se så du verkligen ställt in din Push 22A att strypa värmen (och så att du inte tvärt om öppnat upp den). I en postning från idag har någon postat en länk till manualen också:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=50833.0
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!