Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: bad dad
« skrivet: 01 juni 2014, 12:40:47 »

hej
ska blåsa lite liv i en gammal diskussion ;)
vi gjorde det man inte ska göra .. efter som problemet var värmeskillnad mellan nedre och övre våningen "öppen lösning" ,bara ca 3 grader men ändå.
monterade helt enkelt termostater som styr stockens flöde å vips .... jämn värme i hela huset  ;D
ha en trevlig sommar
Skrivet av: Fixaren
« skrivet: 06 februari 2010, 12:23:01 »

Husen skall ventileras enligt Boverkets normer. Grovt räknat så är det halva husets volym som skall ut varje timma. Om ventilatonen minskas så behöver inte lika mycket luft värmas upp och det blir en lägre energiförbrukning. Var gränsen för en skadlig miljö för hus och människor ligger får väl var och en reda ut själva.

Med ett nytt hus skall det finnas ett luftflödesprotokoll där det skall framgå inställningar för ventiler och fläkthastighet.
Skrivet av: tjommeost
« skrivet: 06 februari 2010, 11:23:01 »

Sänkte som sagt kurva och förskjutning och det blev kallt inne. ca18-19 grader.
Efter det så testade jag att sänka fläkthastigheten på pumpen. Det blev genast varmare inne.22-23 grader efter ca.12 timmar.
Eftersom det blev det så antar jag att den borde ha varit felinställd. Att den suger för mycket luft och då kommer det för mycket kall luft utifrån från väggventilerna.
Var kan man hitta uppgifter om hur mycket fläktflödet ska vara.
Skalan på Pumpen är ju bara ABCDEFGH.......o.s.v.
Står i våra ritningar att den ska stå på H, men det är ju uppenbarligen för mycket.
Borde finnas någon information om hur mycket vårt hus ska ventileras och vad bokstäverna på pumpen motsvarar i luftflöde.

Har kollat på Nibes hemsida utan resultat.
Skrivet av: gb79
« skrivet: 05 februari 2010, 10:26:02 »

Börjar undra om han verkligen var en rörmokare på riktigt eller om han hade stulit bilen och kläderna.
Han satt vid golvvärmefördelaren med samma golvschema som jag hade och vred på strypningarna och fick det ändå inte rätt. knUp




själv är oftast bäste dräng om man sätter sig in i saker ordentligt
Skrivet av: tjommeost
« skrivet: 05 februari 2010, 10:02:37 »

Börjar undra om han verkligen var en rörmokare på riktigt eller om han hade stulit bilen och kläderna.
Han satt vid golvvärmefördelaren med samma golvschema som jag hade och vred på strypningarna och fick det ändå inte rätt. knUp


Skrivet av: Fixaren
« skrivet: 05 februari 2010, 08:41:04 »

Du Fixaren.  på dom flesta ställen där det blir fel  vid det du kallar för styckehus så är det inte rörisen som rullat golvvärmen och satt fördelaren99% säker på det , Tyvärr idag så görs det av någon kunnig snickare/betongare/markarbetare och diverse andra nationaliteter när plattan görs .

Rätt yrkesgrupp på rätt plats då blir det rätt   .   Dom andra lever efter principen går det så går det. Det kan man göra åt sig själv
vid installtions arbeten som ska vara upp till 100 år måste det bli rätt från början . Som min farsa sa folk betalar faktiskt pengar för det vi gör
c-c



Oavsett vem som är den skyldiga så finns problemet. ;)
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 04 februari 2010, 23:17:49 »

Vissa här vill påskina att jag svartmålat, kul att nån annan även noterad en del brister...

Elekriker som kan ha tusentals tåtar att hålla rätt på kanske har en del att lära ut!? I villor handlar det om max 10 slingor!!
Skrivet av: Fixaren
« skrivet: 04 februari 2010, 23:00:57 »

Mer regel än undantag att slingorna  är felmärkta, styrdonen sitter på fel reglerventil, slingorna inte ens justerade enligt underlag etc. Det handlar oftast om styckhus som det fungerar sämst i, har varit i några stycken. ;) Fungerar kanske i teorin men verkligheten stämmer inte alla gånger överens. ::)
Skrivet av: tjommeost
« skrivet: 04 februari 2010, 15:50:11 »

Visst har det blivit varmare här nu med.
Skulle nog tro att beräkningarna på strypningarna är ganska korrekta eftersom Modulenthus har byggt åtskilliga sådana hus som vi har och därför haft möjlighet att testa beräkningarna i både teorin och praktiken.

Men en värmekurva på 10 med förskjutning +2 känns lite "dyrt". Ska prova att sänka till kurva 8 och förskjutning -2 som rekomendationerna säger.
Får se om vi fryser ihjäl när det blir kallare ??? Men man vill ju att det ska bli så billigt som möjligt.
Skrivet av: gb79
« skrivet: 04 februari 2010, 15:38:41 »


En fråga till er som kan:

Det finns inte en enda strypningsventil som är öppen fullt. Får jag ett bättre flöde och effektuttag om jag t.ex. öppnar den längsta slingan så mycket som det går och sedan justerar alla andra slingor med lika mycket. (Hoppas ni förstår vad jag menar).
I så fall, hur räknar man ut det? är det så lätt att om jag öppnar den med 0.5, ska jag öppna alla andra med 0.5 då med?

Den slingan som är längst (100m) är inställd på 5 som är det högsta värdet enligt skalan men det går att öppna den ytterligare ett kvarts varv.

va bra att det blev bättre :) kaka till mig på mailen? hihi, nä för tidigt att säga att det blev helt bra kanske ? har ni inte fått mycket varmare ute precis som här oxo?

ja är ingen expert på instrypningar men ja tror inte de gör spelar roll på det sista kvartsvarvet, det är heller inte säkert att schemat är det optimala för dig utan det är ju uträknat i en dator, säg tillexempel att en vägg skulle vara sämre isolerad än en annan, då blir ju det rummet kallare o du skulle avhjälpa det genom att öppna den slingan lite mer.

små termometrar utplacerade i några rum gör gott för injusteringen , för varmt i ett rum , bara strypa mer, för varmt i alla rum, sänka pumpen o etc, för kallt i ett rum öppna strypn.
hoppas du får de bra med värmen nu då,

mvh daniel
Skrivet av: tjommeost
« skrivet: 04 februari 2010, 15:27:11 »

En fråga till er som kan:

Det finns inte en enda strypningsventil som är öppen fullt. Får jag ett bättre flöde och effektuttag om jag t.ex. öppnar den längsta slingan så mycket som det går och sedan justerar alla andra slingor med lika mycket. (Hoppas ni förstår vad jag menar).
I så fall, hur räknar man ut det? är det så lätt att om jag öppnar den med 0.5, ska jag öppna alla andra med 0.5 då med?

Den slingan som är längst (100m) är inställd på 5 som är det högsta värdet enligt skalan men det går att öppna den ytterligare ett kvarts varv.
Skrivet av: tjommeost
« skrivet: 04 februari 2010, 15:20:34 »

Martin H:

Bra bild du la upp, precis så ser mitt system ut fast jag har två stycken fördelare.
Har fått lite bättre ordning på mitt system nu.
Det visade sig att GB79 hade rätt. Rörmokaren som hade justerat slingorna måste ha varit full när han gjorde det.
Jag har nu gjort precis som det står i golvschemat att det ska vara och nu håller vi en innetemp på ca.21 grader.
Den ventil som jag trodde hade pajat på den längsta slingan var inte trasig. Det golvet blev varm när jag gjorde om justeringarna.
Jag har stängt blandningsventilen och maxat termostatventilen på shunten (ser till att det inte blir för varmt med inställningarna på pannan).
Trots detta måste jag köra ut ca.45 grader vatten för att kunna hålla denna temperatur vid ca. -3 grader ute. Jag tycker det verkar vara för mycket.

Det fel som du beskriver låter precis som det vi råkade ut för i början.
Vi har ett hus på 153kvm och på fabriken hade dom av misstag installerat en Push15 istället för en Push22. Då blir flödet för lågt och returtemperaturen  sjunker för mycket eftersom det går för "sakta".

Vet inte om detta kan vara ditt problem, men tycker nog att du ska ringa Uponor och kolla med dom vad dom säger.
Skrivet av: Martin H
« skrivet: 03 februari 2010, 17:17:31 »

Hej, vi verkar ha ungefär samma problem & förutsättningar Sc:,h förutom att jag har betongbjälklag.

Det jag har konstaterat är att framledningstemperaturen från värmepannan måste vara ca.46°C för att framledningstempen ut i golvslingorna skall bli ca.37°C. Anledningen till detta är att golvvärmefördelarens shunt (blandningsskruv. se bif. bild) återanvänder returvattnet och spär/blandar detta med framledningsvattnet från värmepannan och därmed sänks temperaturen ut i slingorna. Har testat att skruva in denna blandningsventil helt i botten och då blev framledningstempen ut i slingorna samma som vad värmepumpen skickar ut. Tyvärr så ökade vara sig returtemperaturen (efter tre dygn) eller inomhustempen något nämnvärt (1°C kanske) :( Vad jag hört så skall/bör temperaturskillnaden (delta) mellan framledning och retur vara ca.5°C. Vet ej varför inte returen ökade men tror det beror på dålig cirkulation, trots att bägge cirkulationspumparna står/går på max. Cirkulationspumpen vid min golvvärmefördelare är en "push 15" vilket är i klenaste laget tror jag. Har läst att den är för golvytor <95kvm och jag har ca.110kvm.

Hur som helst så tror jag inte att det skall vara såhär och inte heller att det är ekonomiskt.....vore mycket intressant om du kom underfund med vad som är fel hos dig.

Läs gärna ämnet "Låg returtemperatur" som jag skapat på detta forum.

//M
Skrivet av: bad dad
« skrivet: 03 februari 2010, 14:24:44 »

hi
har ett liknande problem har god temp i till värmen även på returen ,tyvärr är huset med tross botten antar att en del värme läcker ner i krypgrunden .inga problem med övre våningen där hålls tempen på 21 men nere 17-18 . betydligt bättre när ute tempen stiger så vi antar det förklarar en  del.justeringen är precis som du tänkte längsta slinga minst strypning o kortast mest om du har fler våningar hamnar du förmodligen att strypa övre mer.
mät värdena på fram ledningen och returen är ofta nära beroände på om det finns förbiflödes rör, hur långa slingor har du? kräver de kanske mera effekt lyft höjden borde också beaktas vid pump val. har ni samma storlek på gv slingorna ?
vår värme källa CZ 50 thermostat löst system resten virsbo 20 mm
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 03 februari 2010, 13:46:39 »

Citera
Hur tror du egentligen att det går till .när en beräkning görs . det är ingen som sätter upp fingret i luften och kollar åt vilket håll vinden blåser.
Jag vet mycket väl hur det går till, jag har varit med över 35 år i branschen.
Det är en kalkyl man gör och i en sån stoppar man in ett ANTAL osäkra variabler! Jag kan räkna upp dom om du vill!?
Men du vet ju redan.

Citera
orkar knappt . läsa. . skriv inte att det ser ut så i allmänenhet
Jag skriver vad jag ser och jag har sett en hel del!!!
Men iofs dom problemfria är det ju ingen vits att kolla på  >:D

Citera
och jag står för det dom råd du ger just nu är bonn vvs och inget annat

Vilka råd tycker du man ska ge privatpersoner som försöker få stil på sin anläggning!?
Med lite tålamod får även en "bonn" stil på sin anläggning!

ÄR ANLÄGGNINGEN NY SKA GIVETVIS RÅDET VARA BETALA INTE UT ALLA PENGAR FÖR ENTREPRENADEN FÖRRÄN ALLT ÄR FÄRDIGT OCH DU SOM KUND ÄR HELT NÖJD.



Skrivet av: Bertil
« skrivet: 02 februari 2010, 23:44:28 »

Coca
Ta inte illa upp men här ser du hur branschen fungerar (i allmänhet)

Bara i kväll har jag två grava exempel där man bönat och bett om hjälp, men ingen hjälp kom i ett fall.
I det andra kom hjälp två olika firmor tom. Men ingen hittade "felet"
Här ser du teoretisk injustering utan justering efter verkliga förhållanden funkar inte alltid! Verkligheten får styra över teorin (bonnrörmokning enligt ditt förmenaande)
Skrivet av: tjommeost
« skrivet: 02 februari 2010, 16:44:00 »

Tro mig, vi har försökt få hit dom.
Det finns nämligen en hel del fel som dom ska åtgärda. Men byggledaren som har hand om vårt hus är inte den snabbaste.
Har tjatat på honom i flera månader nu.
Dessutom så vet jag inte om det är sån bra ide att ta hit samma rörmokare igen som redan har dubbelkollat systemet i våras och
sagt att allting är precis som det ska.  Självklart så gjorde han detta när det var femton plusgrader ute, så man kunde ju inte få det bekräftat.

Det är därför som jag försöker få lite ordning på detta själv. Sen skadar det ju inte om man lär sig lite om hur systemet fungerar.
Skrivet av: tjommeost
« skrivet: 02 februari 2010, 16:00:56 »

Det diffade mycket på en del och lite på en del.
Dock så var det inte så att alla var för mycket eller för lite öppna.
Börjar fundera på om rörmokaren har räknat slingornas nummer från fel håll........
Skrivet av: gb79
« skrivet: 02 februari 2010, 15:37:26 »

Kollade upp strypningarna på tilloppet och som jag förstod det hela enligt ritningarna och Uponors beskrivningar så stämde dom inte alls.
Har justerat dom nu så dom är enligt golvschemat.
Noterade även att en del längre slingor var faktiskt mer strypta än en del korta. Borde det inte vara tvärtom?
En längre slinga har ju mera motstånd bara p.g.a sin längd och bör väl ha mindre strypning (rätta mig om jag har fel).

Får väl ge detta ett dygn och se hur det blir.

*Jag återkommer med resultat.


hur mycket fel var det då? att alla slingor vart strypta halvvägs borde ändå fungera menas om de längsta slingorna var öppna ett kvarts till ett halvt varv så blir de inte mycket at det. sen går det ju inte lita blindt på deras scheman men utgår man från det och sen stryper öppnar för att få värmen till rätt ställe så funkar det nog.
Skrivet av: tjommeost
« skrivet: 02 februari 2010, 15:30:31 »

Kollade upp strypningarna på tilloppet och som jag förstod det hela enligt ritningarna och Uponors beskrivningar så stämde dom inte alls.
Har justerat dom nu så dom är enligt golvschemat.
Noterade även att en del längre slingor var faktiskt mer strypta än en del korta. Borde det inte vara tvärtom?
En längre slinga har ju mera motstånd bara p.g.a sin längd och bör väl ha mindre strypning (rätta mig om jag har fel).

Får väl ge detta ett dygn och se hur det blir.

*Jag återkommer med resultat.
Skrivet av: gb79
« skrivet: 02 februari 2010, 11:56:03 »

kanske kan vara värt att du kollar inställningarna på de fasta strypningarna på fördelaren?
skriv hus många slingor du har på fördelarn, och har du golvschemat med strypningarna på så kan du kolla så det är inställt ungj samma, allså räkna varven när du skruvar in för att kolla o sen skruva tillbaks tillsamma men notera vad du har för strypningsvärden.

för teoretiskt sett om alla strypningar är fullt öppna så avger de självklart värme men pumpen kan inte så lätt jobba upp till rätt temp, och alla strypta för hårt skulle ju göra att värmen inte alls går ut. så kanske intressant i sammanhanget, skulle allt vara bra där med  så återstår väl bara att det skulle vara så dåligt isolerat så värmen går rätt ut o då känns ju inte golven varma heller, blir ju först när värmen har svårt att ta sig ut som det blir riktigt varmt på golvet.
Skrivet av: tjommeost
« skrivet: 02 februari 2010, 11:18:18 »

Om det verkligen passerade 50-gradigt vatten genom slingorna så skulle förstås
golven vara väldigt varma, eller hur?

Sitter det termostater på slingorna, kan det vara så att de stängt allihop?
Finns det flödesmätare på slingorna? Vad visar de i så fall?

Inget, eller väldigt lågt flöde i slingorna är väl enda förklaringen?


Jag har skruvat bort alla termostater.
Nån flödesmätare har jag inte.

Håller med om att om man skickar ut 50grader vatten i slingorna så borde golven vara väldigt varma. Var hemma hos en vän som också har golvvärme i träbjälklag
och han skickade ut ca.35 grader till golven och dom kändes också varma och sköna. Tror att det var ca. -5grader ute vid det tillfället.

Skrivet av: tjommeost
« skrivet: 02 februari 2010, 08:55:58 »

Den vita termostaten står till och med på sex enligt rörmokarens anvisningar.
Ska ta en liten fotosession senare idag så ska ni få se precis hur min anläggning ser ut.
Skrivet av: gb79
« skrivet: 01 februari 2010, 20:01:18 »

och den vita termostaten som sitter vid pushen är öppen på 5 givetvis?
bäst att fråga tänkte jag :)

fast då kanske det blir för varmt när jag tänker efter?

kan du inte lägga in en verklig bild på hur din installation ser ut till fördelaren?
Skrivet av: sobris
« skrivet: 01 februari 2010, 19:52:04 »

Om det verkligen passerade 50-gradigt vatten genom slingorna så skulle förstås
golven vara väldigt varma, eller hur?

Sitter det termostater på slingorna, kan det vara så att de stängt allihop?
Finns det flödesmätare på slingorna? Vad visar de i så fall?

Inget, eller väldigt lågt flöde i slingorna är väl enda förklaringen?
Skrivet av: tjommeost
« skrivet: 01 februari 2010, 18:50:40 »

En slinga är kall i vardagsrummet då den ventilen har pajat. Detta problem fanns dock innan detta hände.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 01 februari 2010, 18:12:01 »

Är slingorna varma både på tillopp och retur då är golvvärmen som den ska.
Men om något golv är svalare är inte dom returerna kallare? Om något golv inte är med så blir det kallare i huset.

Skruven är väl till för att ställa hur mycket vatten som ska shuntas tillbaka till golvvärmen, detta för att hålla ned tempen på slingorna och hålla uppe flödet.
Jag ogillar all form av spädning och bypass. jag tycker att vattnet ska gå rakt ut till golvslingan och returen ska gå till värmepumpen.
Men det kan bli problem med cirkpumpen då vid fördelaren vid vvproduktion
Skrivet av: tjommeost
« skrivet: 01 februari 2010, 17:52:02 »

Vad kan man göra för att fixa detta då?
Kan ju även se vid golvvärmefördelaren där returerna kommer att temperaturen är hög.(har termometer på både tillopp och retur)
Dessutom är alla slingorna jättevarma.
Skrivet av: sobris
« skrivet: 01 februari 2010, 15:28:48 »

Enda förklaring som jag kan se är att det är väldigt litet flöde i golvslingorna.
Det passerar varmt vatten från pannan förbi golvfördelaren och värmer upp den,
men nästan ingen energi transporteras iväg ut i golvet....
Pumpen går för fullt, men mot hårt strypta ventiler. Den returtemp du läser av
är snarare ledningsvärme som sprids i själva fördelaren än den korrekta
temperaturen som ju borde ligga väldigt nära golvets temperatur Sc:,h
Skrivet av: tjommeost
« skrivet: 31 januari 2010, 18:20:04 »

Kan det vara någon inställning på shunten?
Bifogar en bild på den.
Tror att jag har koll på dom flesta prylarna på den utom den mojängen med ett frågetecken vid.
Har funderat på hur man ska ställa in allt på den.


Skrivet av: tjommeost
« skrivet: 31 januari 2010, 18:03:57 »

Termometrarna sitter på golvvärme fördelaren. Så det är ju själva slingorna som har den temperaturen.
Det konstiga är att golven är inte jättevarma, utan bara "lagom" varma. Till och med lite kalla i vissa rum.
Och ändå har jag inga termostater inkopplade just nu.
Skrivet av: Plutus
« skrivet: 31 januari 2010, 17:58:34 »

Är temperaturerna från golvslingorna eller från rören till golvvärmeshunten?
Om du har 55 gr. ut på golvet borde det märkas.
Skrivet av: tjommeost
« skrivet: 31 januari 2010, 17:48:49 »

Undrar vad det kan vara för fel på min golvvärme då jag har 55grader framledningstemp och 45-50grader retur på alla slingorna men kan inte få upp temperaturen inomhus högre än 17grader vid konstant -10 ute.
Det är ett nybyggt enplans hus. Båda cirk. pumparna står på fullt. (både den i Nibe 640FVP och på shunten).
Är rädd att golven tar skada om man kör så varmt till golven.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!