Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: DÃ¥ var det dags igen :(  (läst 19818 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: DÃ¥ var det dags igen :(
« Svar #45 skrivet: 16 december 2010, 16:12:45 »
Ja värmepumpen skulle ju ha gÃ¥tt pÃ¥ el ändÃ¥...  :D sÃ¥ lite elpatron bara piggar upp tillvaron ;)

Bra att du hittade ett riktigt fel, det förklarar ju en hel del av det konstiga beteendet. Jag har bytt hetgasgivaren en gÃ¥ng, men dÃ¥ ville inte ens pumpen starta och sÃ¥ larmade den för givarfel. Men när givaren ändÃ¥ visar rimliga värden sÃ¥ blir det inte sÃ¥ enkelt.  Thumbsup
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: DÃ¥ var det dags igen :(
« Svar #46 skrivet: 22 december 2010, 16:30:44 »
Nu är det -20.0 och kompressorn går än så länge... Eltillskottet ligger runt 5kW, så jag tror inte pumpen bidrar med så mycket mer än kompressoreffekten.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad akullen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥ var det dags igen :(
« Svar #47 skrivet: 27 december 2010, 23:32:19 »
Hej,

Har läst igenom tråden och kollat in på mina inställningar, en IVT Air 70 förvisso mendet verkar vara samma styrsystem. Jag kan ställa skillnaden mellan T11 och T12 vid plus +10, 0 och -10. Sen finns det en "beräknad minsta skillnad". Jag har ändrat värdet för -10 till 4c, och det beräknade minsta värdet står nu på 4c. Borde inte det bli lägre vid -20, som borde var den lägsta tempraturen som pumpen går vid?

Tycker i och för sig att det verkar funka bra förnärvarande:
innetemp 21
T11 -18,8
T12 -15,2
Tilläggseffekt 1,3kw

Mvh
Anders

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: DÃ¥ var det dags igen :(
« Svar #48 skrivet: 28 december 2010, 08:26:32 »
Hej,

Har läst igenom tråden och kollat in på mina inställningar, en IVT Air 70 förvisso mendet verkar vara samma styrsystem. Jag kan ställa skillnaden mellan T11 och T12 vid plus +10, 0 och -10. Sen finns det en "beräknad minsta skillnad". Jag har ändrat värdet för -10 till 4c, och det beräknade minsta värdet står nu på 4c. Borde inte det bli lägre vid -20, som borde var den lägsta tempraturen som pumpen går vid?

Tycker i och för sig att det verkar funka bra förnärvarande:
innetemp 21
T11 -18,8
T12 -15,2
Tilläggseffekt 1,3kw

Mvh
Anders

Ja, IVT air är exakt samma sak som Bosch EHP AW. Det är bara färgen som skiljer...
  
När skillnaden mellan T11 och T12 har varit större än inställt värde under 1 minut så triggas en avfrostning. Det beräknade värdet är väl lägsta skillnaden under den senaste minuten?

Det är T2 som bestämmer när pumpen skall stanna pga för låg utetemp.
« Senast ändrad: 28 december 2010, 08:28:29 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!