Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥ var det dags igen :(  (läst 19816 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: DÃ¥ var det dags igen :(
« Svar #30 skrivet: 04 december 2010, 08:43:06 »
Värmepumpar som slår av automatiskt när det blir kallt.. strålande...här snackar vi energispar miljötänk global uppvärmning...eller hur det nu var...brrr...kallt.. ???


Ja, man vill ju inte stressa pumpen  ;)

I princip alla L/V-pumpar stannar vid utetemperaturer nånstans mellan -10 och -20 grader, så det har jag inga problem med. Det som stör mig är två saker:

- Pumpen går bara till -14 trots att man säger -20 i reklamen. Iofs har jag pressat ner min några grader till, men då har jag behövt ändra dom 'hemliga' fabriksinställningarna.

- Jag begriper inte vad som krävs för att den skall starta igen. Häromdan stannade den på morgonen vid ca -16. Kylan kulminerade och det blev varmare. Ändå dröjde det flera timmar och det hann bli -12 ute innan den startade igen...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: DÃ¥ var det dags igen :(
« Svar #31 skrivet: 04 december 2010, 09:35:57 »
Det är nÃ¥got med din pump som är riktigt knasigt, men det mÃ¥ste Bosch/IVT kunna förklara för dig... vare sig de vill eller inte.  knUp  Du har väl fortfarande garanti pÃ¥ pumpen, hur gammal är den? Detta tycker jag absolut hör ihop med pumpen och inte med installationen, dvs ursprungligt fel.

Stannar vid -14ºC och startar vid -12ºC, är det startvillkoret 2K som gäller? Men varför inte stopp vid -20ºC och start vid -18ºC? Är alla temperaturgränserna relativa och inte absoluta?

Ibland önskar man att värmepumpsleverantörerna hade öppen källkod sÃ¥ att man bÃ¥de förstod vad de gjort och kunde tipsa om problem pÃ¥ ett konstruktivt sätt...  :(

IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: DÃ¥ var det dags igen :(
« Svar #32 skrivet: 04 december 2010, 09:57:46 »
Skriver man att den ska gå till -20 ska den ju göra det annars är pumpen felaktig och är den felaktig ska den lagas på garantin.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: DÃ¥ var det dags igen :(
« Svar #33 skrivet: 04 december 2010, 10:26:05 »
Hur ser det ut för er andra som har Bosch EHP AW eller IVT Air?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad p00anh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥ var det dags igen :(
« Svar #34 skrivet: 04 december 2010, 11:35:00 »
Det här med lågtryck och GARANTI är en svår kombination.

I mitt fall gjordes installationen i oktober -08.
Mycket krångel med lågtryck och några bytta detaljer vintern 08/09.
Då kallades det intrimning av anläggningen.
Så tog vintern slut, det blev varmare och lågtrycksproblemen försvann naturligtvis.
Inte tack vare insatser av Bosch/service utan på grund av att utetemperaturen steg.

Ny kall vinter 09/10 nya bekymmer med lågtrycket men ingen lösning förrän våren och värmen kom som en räddare.

Nu senaste vintern 2010. Kylan klippte som bekant till i november.
Men nu har garantin gått ut och någon "gratishjälp" från service är inte att räkna med. Den slutade i oktober.

Jag skulle alltså ha levt rövare och jävel med Bosch under de 2 garantiåren.
Vet bara inte hur det skulle gått till, för det är svårt att bråka med en motvillig servicefirma,
som är underbemannad för att klara alla fel som dyker upp vid låg temperatur.
När det var kallt vintern 09/10 dröjde det vid ett tillfälle 4 veckor innan en tekniker visade sig.
Med den servicenivån är alla lågtrycksfel självläkande tack vare vinterns regelbundna upphörande och
i värme kan en servicekille förmodligen inte göra mycket åt just lågtrycksproblem som beror på kyla.

Nu är det för sent för garantiinsatser, såvida det inträffar något maskinhaveri som går på villaförsäkringen,
för då hoppas jag den 6-åriga försäkringen ersätter självrisken.

/Anders H
Huset byggt 1962 i Göteborgstrakten.
132 m² + lika stor uppvärmd källare + fristående garage som är
sparsamt uppvärmt.
Grunden isolerad med 10 cm cellplast, lösull på vinden, 2-glasfönster.
Värms med Bosch EHP 8 AW + innedelen CC 160.
Styrs av Rego 800.
Installerade hösten -08.

Utloggad undra

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥ var det dags igen :(
« Svar #35 skrivet: 05 december 2010, 15:06:29 »
Hej! Slängar ut skiten. Jag slängde ut min Bosch LVVP 10kw för 7 mÃ¥nader sen, hade samma problem som du.  >:(

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: DÃ¥ var det dags igen :(
« Svar #36 skrivet: 05 december 2010, 15:33:19 »
Hej! Slängar ut skiten. Jag slängde ut min Bosch LVVP 10kw för 7 mÃ¥nader sen, hade samma problem som du.  >:(

Jag måste säga att jag i övrigt är nöjd med min anläggning. Att den skulle stanna när det blev kallt är ju inte direkt nån nyhet... Dock skulle det ju vara kul att kunna suga ur de sista graderna ner till -20, men å andra sidan tillför inte pumpen så mycket då, så det är kanske lika bra att den vilar.

Största problemet är nog att jag inte helt begriper hur styrningen fungerar, och det gör mig lite frustrerad...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad p00anh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥ var det dags igen :(
« Svar #37 skrivet: 05 december 2010, 18:06:39 »
Den 2+3 december hade jag 5 stopp på grund av lågtryckspressostaten enligt larmloggen.
MEN JAG MÄRKTE INGET!
Troligen tack vare att jag ställt ner SKYDDSFUNKTIONER/LARMDRIFT FÖRDRÖJNING från
ursprungliga 60 minuter till 5 minuter.
Då är naturligtvis min undring om detta med 60 till 5 innebär någon risk för pumpen.
NÃ¥gon som vet?

"undra", vad ersatte du luftpumpen med?
Själv kör jag gamla hederliga oljepannan när Bosch bråkar och det är riktigt kallt ute.
Det är med stort välbehag jag njuter av att murstocken blir uppvärmd och sprider sin
behagliga komfortvärme i huset.
Kalla murstockar och därav följande försämrade ventilationer borde uppmärksammas mer då
alternativa värmekällor diskuteras och installeras.

/Anders H
Huset byggt 1962 i Göteborgstrakten.
132 m² + lika stor uppvärmd källare + fristående garage som är
sparsamt uppvärmt.
Grunden isolerad med 10 cm cellplast, lösull på vinden, 2-glasfönster.
Värms med Bosch EHP 8 AW + innedelen CC 160.
Styrs av Rego 800.
Installerade hösten -08.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: DÃ¥ var det dags igen :(
« Svar #38 skrivet: 05 december 2010, 19:17:19 »
"undra", vad ersatte du luftpumpen med?
Själv kör jag gamla hederliga oljepannan när Bosch bråkar och det är riktigt kallt ute.
Det är med stort välbehag jag njuter av att murstocken blir uppvärmd och sprider sin
behagliga komfortvärme i huset.
Kalla murstockar och därav följande försämrade ventilationer borde uppmärksammas mer då
alternativa värmekällor diskuteras och installeras.

/Anders H

Där är vi helt överens. Än så länge är detta fakta helt underdebatterat och kommer så småningom leda till svåra och dyrbara skador på många hus. Den brist på intresse från intressenter i näringskedjan runt värmepumpar visar bl.a i detta forum ser inte lovande ut.
In med en pump för ett antal 1000 -tal kronor och spar "upp till" 75% av elkostnaden är hitintills nivån...
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad meshugg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Gnesta
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥ var det dags igen :(
« Svar #39 skrivet: 06 december 2010, 08:00:30 »
Hur ser det ut för er andra som har Bosch EHP AW eller IVT Air?

Min går ner till -20.
Bosch EHP 8 AW, CC 160 installerade 22/10 -10
1 plans hus med källare 95kvm +95 kvm
1 rörs system !!!
dränering och tilläggsisolering på grunden gjort 2010. Pordrän 1 lager med dränboxen

Utloggad rudmark

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: DÃ¥ var det dags igen :(
« Svar #40 skrivet: 06 december 2010, 21:54:05 »
Min gÃ¥r till -17. Och det är fullt OK för min del (och pumpens  :) ) Bara elvärmen gÃ¥r in. Tjuter larmet sÃ¥ avvaktar den 60 minuter (kvitterar man larmet sÃ¥ väntar den 60 minuter till etc) SÃ¥ ställer man in larmdrift7fördröjning lägre sÃ¥ slipper man den 60minuters nerkylning som annars uppstÃ¥r.

@>Purjo: Vad händer ifall du värmer upp yttre tempgivaren lite grann eller korrigerar mätaren (gÃ¥r väl att +/- 5 grader??  Isf fÃ¥r man reda pÃ¥ att det är den som styr (dvs fattar att det är -20 ute.......

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: DÃ¥ var det dags igen :(
« Svar #41 skrivet: 06 december 2010, 22:22:29 »
Min larmar inte för nånting, utan den blir bara blockerad (pga låg temp???)...
Jag har inte testat att korrigera givaren, men den visar iallafal i princip samma som utegivaren, som i sin tur visar ungefär samma som en digital termometer som sitter på samma vägg.
Det är med andra ord inte så att T12 visar -20 när den stannar vid -16 ute...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: DÃ¥ var det dags igen :(
« Svar #42 skrivet: 07 december 2010, 10:02:51 »
Märkligt  Sc:,h Just nu är det -18 ºC. Pumpen tuggar pÃ¥ som om inget har hänt med i snitt ca 3kW eltillkott...
Nyss var det -22 ºC i förångaren och en avfrostning gjordes utan problem.

Undrar om det är hoten om kommunens avfallsanläggning som har haft effekt  fiR:
Pumpen kanske vänjer sig vid låga temperaturer efter som...
« Senast ändrad: 07 december 2010, 10:04:22 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: DÃ¥ var det dags igen :(
« Svar #43 skrivet: 16 december 2010, 15:40:28 »
Hej! Har pumpen fungerat utan problem senaste veckan? Jag antar att du har haft minst lika kallt som vi andra... tomte::

IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: DÃ¥ var det dags igen :(
« Svar #44 skrivet: 16 december 2010, 15:46:23 »
Hej! Har pumpen fungerat utan problem senaste veckan? Jag antar att du har haft minst lika kallt som vi andra... tomte::



Hmm. Jo jag borde sÃ¥ klart ha uppdaterat trÃ¥den med information om mina framsteg...  :-[

Pumpen går fortfarande bara till ca 16-17 minusgrader. Men nu vet jag iallafall varför - Hetgastempen. Tidigare visade den 90-100 grader när pressostaten löste ut. Nu har jag bytt givaren, så nu ser man att den bryter vid 117 grader som den skall.

Sen är det ju en definitionsfrÃ¥ga om pumpen har funkat bra eftersom den har stÃ¥tt still mest hela tiden. Elpatronen har iallafall funkat bra  Thumbsup
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!