Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Cirkulationspumpar?  (läst 5231 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Cirkulationspumpar?
« Svar #15 skrivet: 14 februari 2013, 10:11:58 »
För den NIBE-ÅF som ja varit i kontakt med har faktiskt kunnat (på ett begripligt sätt) motivera varför en 1245 är bättre än en 1226. Så jag borde skrivit att NIBE har endast 1 pump av intresse. Han kunde redogöra för en hel radda saker vad som skiljde dem emellan och det övertygade mig.
Skillnaden mellan PremiumLine och Greenline är nog mångs gånger större än skillnaden mellan 1245 och 1226.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad JensH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Bergvärmespekulant
SV: Cirkulationspumpar?
« Svar #16 skrivet: 14 februari 2013, 10:47:22 »
Ja läser man informationen om de olika pumparna i produktbladen så är det ju helt klart så, håller helt med dig! Skillnaden mellan Greenline och Premium är rätt stor enligt siffror, skillnaderna mellan 1226 och 1245 är halvstor och skillnaden mellan Thermias olika är ingen alls enligt produktbladen.
Nu har jag varit i kontakt med de andra två IVT-ÅF i Värmland och de säger samma sak... "Greenline HA är den mest sålda och mest beprövade maskinen medan Premium är ny och det går inte att säga så mycket om den, men just i mitt fall och mina kvm på huset så passar nog en Greenline-7 bättre än en Premium-8, vad cirkulationspumparna kostar är svårt att säga då vi inte bytt några än men de lär kosta betydligt mer, säkert uppemot 3-4000kr". De lyfte även dom fram att den största skillnaden är CP, men naturligtvis en del andra förändringar också. Jag sparar max 1000kWh per år.
Man får nästan lite vibbar av att de har installerat så många Greenline och är trygga med dem att de inte vill installera den nyare...
« Senast ändrad: 14 februari 2013, 11:18:02 av JensH »
Värmland. 1½ tegelvilla 1953 med nya 3-glas energifönster. 140kvm uppvärmd yta (varav 100 boyta). 25kvm garage som endast ska hållas över 0 grader. Radiatorer. NIBE F1226-8, 151m borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Cirkulationspumpar?
« Svar #17 skrivet: 14 februari 2013, 11:33:27 »
Den nyare Ivt pumpen använder ett annat köldmedie som jobbar med högre tryck ochvad jag läst så finns det bara en fördel med det mediet kompressorn blir mindre och billigare kan vara det åf inte riktigt gillar. Även på Nibe lär det vara olika kompressorer men samma köldmedia men Nibe har kolvkompressor på både 1226 samt 1245 utom på de större som har scroll.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 17sundberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Cirkulationspumpar?
« Svar #18 skrivet: 14 februari 2013, 12:06:29 »
Hej.
Då jag hade servisepolarn här för några veckor sedan så
diskuterade vi lite om den nya pumpen.Han var lite lurig
på den faktiskt.Mycket mer elektronik som kan spöka så
han tyckte att den vanliga greenlinen var att föredra än
så länge.
Men tänk på att inte köpa en för liten vp! Jag fick en som
rörkrökarn räknat ut till mitt hus.Fattas de 6Kw som nu
elpatronen går in med!!! Så räkna kallt med 70W/kvm.
Då kommer du inte att ångra dej i alla fall.....Att det skulle
slita mer på kompressorn med fler starter undrar jag varför
man säger så. Tänk på din frysbox och kylskåp?Hur många
stopp/start blir det på 10-20 år?Kylkomressor där med.
Sedan har du tio års försäkring på kompressorn!Ska ha i
alla fall. Bara lite tips sådär av egen erfarenhet.

Utloggad JensH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Bergvärmespekulant
SV: Cirkulationspumpar?
« Svar #19 skrivet: 14 februari 2013, 12:39:36 »
70W/kvm? Det innebär ju att jag ska ha en 10kW till mina 140kvm? Eller vad menar du, pratar du om borrhålet?
7-7,5kW ska ju vara lagom till mitt hus enligt alla jag pratat med och det motsvarar ju dryga 50W/kvm.
De som jag fått rekomenderade är ju IVT Greenline C7 (7,2kW. 4,2COP), Thermias olika åttor (där alla ger 7,5kW. 4,7-4,8COP) och NIBE 1245-8 (8-8.3kW. 4,6-5COP). NIBE:n är ju den som känns störst.

Ännu mer information som inte stämmer med vad man hört...
« Senast ändrad: 14 februari 2013, 12:58:38 av JensH »
Värmland. 1½ tegelvilla 1953 med nya 3-glas energifönster. 140kvm uppvärmd yta (varav 100 boyta). 25kvm garage som endast ska hållas över 0 grader. Radiatorer. NIBE F1226-8, 151m borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Cirkulationspumpar?
« Svar #20 skrivet: 14 februari 2013, 12:41:04 »
Det är inta bara start stopp som kan bli tok med stor vp även flödet måste finnas om man inte har arbetstank som kostar en del extra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!