Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Fujitsu: Positiva eller negativa omdömmen !!!  (läst 23256 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Fujitsu: Positiva eller negativa omdömmen !!!
« skrivet: 28 november 2008, 21:51:29 »
Finns det några Fujitsu ägare som kan ge lite synpunkter på hur ni upplever era maskiner
Vill gärna höra både det positiva samt det negativa för eran modell.
Gärna inlägg med kommentarer angående ljudvolymer, eventuella stomljud vid väggmontage samt om det har varit några fel på maskinerna
Det gäller främst maskiner som är installerade under 2007 och 2008
Tack pÃ¥ förhand  Thumbsup
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Mavu

  • Fujitsu Nocria 14 LBC
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Björnhundsklubben
SV: Fujitsu: Positiva eller negativa omdömmen !!!
« Svar #1 skrivet: 29 november 2008, 10:43:17 »
Har en Nocria 14 som installerades i slutet pÃ¥ september 2006. Du ville ha uppgifter frÃ¥n installationer frÃ¥n 2007 och 2008 sÃ¥ detta kanske inte är aktuellt. Har haft problem ett längre tag med ett tickande missljud när maskinen gÃ¥r pÃ¥ lÃ¥ga varv (innerdelen alltsÃ¥). När den automatiska filterrengöringen drar igÃ¥ng sÃ¥ har jag kraftigt missljud/knack när det högra filtret matas ut. Ofta matar den inte ut helt utan fastnar, verkar som att kugghjulen i plast om driver utmatningen är nött. LjudnivÃ¥n är hög, när man har läget inställt pÃ¥ högsta. Den flyttar ju en hel del luft sÃ¥ det är ju normalt. Nog hörs det en hel del vibrationer och brum genom träväggen utifrÃ¥n när pumpen jobbar. Har väntat pÃ¥ service av installatören, det ska ju fixas pÃ¥ garantin. Fujitsu ger ju 5 Ã¥rs garanti när 2 Ã¥rsservicen görs vilket inte är utfört pÃ¥ min pump än  >:(

I övrigt är jag nöjd med pumpens kapacitet, levererar rejält med värme.
« Senast ändrad: 29 november 2008, 10:45:00 av Mavu »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Fujitsu: Positiva eller negativa omdömmen !!!
« Svar #2 skrivet: 29 november 2008, 11:37:51 »
Tackar för det mavu, har din Nocria identisk modellbetäckning som dagens ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Mavu

  • Fujitsu Nocria 14 LBC
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Björnhundsklubben
SV: Fujitsu: Positiva eller negativa omdömmen !!!
« Svar #3 skrivet: 29 november 2008, 11:40:04 »
Vet faktiskt inte. Min innerdel har beteckning AWYZ14LBC. På innerdelen står det att utedelen har beteckning AOYZ14LBC.
« Senast ändrad: 29 november 2008, 12:02:20 av Mavu »

Utloggad Tobyponken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
SV: Fujitsu: Positiva eller negativa omdömmen !!!
« Svar #4 skrivet: 29 november 2008, 12:07:55 »
Har också en nocria 14, installerad i aug 2008, och det har inte varit något problem med själva maskinen. Kan ana kompressorn genom väggen (hänger på konsoller på trävägg) när den jobbar hårt och jag lyssnar i rummet innanför, inte i andra rum. Kan inte jämföra med andra maskiner då detta är min första llvp men jag har aldrig hört något mekaniskt ljud från innedelsfläkten, det enda som hörs är själva luftblåset eller hur man ska förklara. Den automatiska filterrengöringen fungerar utmärkt.
När jag jämförde maskiner hos grannar, bekanta och i butik så slog det mig vilken h-vetes luftmängd denna maskin vräker ur sig i förhållande till ljudnivå.
De enda negativa sakerna jag har att säga om den är att den inte är världens snyggaste och diskretaste innedel samt att man inte kan välja fläkthastighet helt manuellt, utan bara välja maxhastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Fujitsu: Positiva eller negativa omdömmen !!!
« Svar #5 skrivet: 29 november 2008, 13:07:03 »
Tackar för info  Thumbsup
Är det någon som har kommentarer av dom nyare modellerna i Arctic serien med +10 funktionen också ??
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Tony B

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fujitsu: Positiva eller negativa omdömmen !!!
« Svar #6 skrivet: 29 november 2008, 15:25:54 »
Hej

Har du tänkt att börja sälja fujitsu?
MVh
Tony
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

Utloggad frav

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fujitsu: Positiva eller negativa omdömmen !!!
« Svar #7 skrivet: 29 november 2008, 16:45:23 »
Hej!

Jag har en släkting som installerade 2st ASYA/AOYR 09LC i somras. Jag har ingen koll på hur bra/dåligt de funkar. Dock uppmärksammade jag, när jag var på besök i höstas, att innedelen ger ifrån sig ett tickande/klickande ljud när de går på "tomgång". Detta hade även min släkting noterat, vilket då var den enda kommentaren som han kunde ge, då väderleken inte ännu bjudit på någon kyla.
// Fredrik

Hus: Nässjöhus/Norrlandshus Villa Tallsjön -79, 1,5plans, 117kvm med krypgrund.
Ort: Halmstad, 500m från havet.
Överlåtelsedatum: 2012-06-28.
Ventilation: Mekanisk frånluftventilation.
Uppvärming: Direktverkande el med 11st elradiatorer (avstängda), samt en Luft/Luft VP; Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E2 (Installerad 2021-09-27) ((Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E1 Q-Heat 665 (Installerad 2013-09-04, utbytt 2021-09-27)). Sensibo Sky
Krypgrundsavfuktare: Woods DS15.
Garageavfuktare: EchoDry II
Grill: Weber Q320 Special Edition.
Robotgräsklippare: Gardena Smart Sileno City

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Fujitsu: Positiva eller negativa omdömmen !!!
« Svar #8 skrivet: 29 november 2008, 18:13:10 »
Hej Tony B

Har funderat på Fujitsu ett bra tag då man får en del önskemål från kunder.
Dom hade lite problem med någon modell i Finland för ett par år sedan så drog man öronen åt sig och det rann ut i sanden.
Jag tänkte att nu borde det sitta en hel del maskiner uppe här i Sverige sÃ¥ man kan fÃ¥ lite omdömmen om produkterna  Thumbsup
Man vill inte fÃ¥ en ny Nordic Air pÃ¥ halsen  ;)
















Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Tony B

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fujitsu: Positiva eller negativa omdömmen !!!
« Svar #9 skrivet: 29 november 2008, 20:39:34 »


Har funderat på Fujitsu ett bra tag då man får en del önskemål från kunder.

Hej Thomas

Det låter bra för jag kan tänka mej att lägga en beställning på en nocria i princip omgående om priset blir rätt
Mvh
Tony
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Fujitsu: Positiva eller negativa omdömmen !!!
« Svar #10 skrivet: 29 november 2008, 20:40:51 »
Jag har alltid rätt priser  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Tony B

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fujitsu: Positiva eller negativa omdömmen !!!
« Svar #11 skrivet: 29 november 2008, 20:56:33 »
Jag har alltid rätt priser  ;)
Kanon
DÃ¥ är det bara att vänta in  Thumbsup
Tony
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

Utloggad Kaminen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fujitsu: Positiva eller negativa omdömmen !!!
« Svar #12 skrivet: 02 december 2008, 15:03:23 »
Har haft min nocria 14 nu sen aug 07. Väldigt nöjd med pumpen bara en sak som stört mig som jag troligtvis har åtgärdat i dag. Haft en del resonasljud från kompressorn eftersom den är hängd på väggen.
Köpte nya dämpkuddar från Rickard här på forumet i fjol men har idag bytt dom för det är först när det börjar krypa ner under -10 ljudet blir irriterande. Hur som helst så verkar dom nya dämpkuddarna funka betydligt bättre än de som följde med instalationen. Dom är något mjukare och lite längre.
Parhus i Luleå 2*70kvm +60kvm källare
värmepump entreplan Nocria 14 sen aug-07
+ en kökskamin viking30
källare direktel övreplan direktel
Energiförbrukning 2006, 35500kwh
Energifrörbrukning 0703-0803 17500kwh +1,5m3 ved

Utloggad Mrmuppen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
SV: Fujitsu: Positiva eller negativa omdömmen !!!
« Svar #13 skrivet: 03 december 2008, 08:45:27 »
Fick vår Nocria 14 installerad i början av september. Är helnöjd! Låter mindre än panasonicen vi hade. Den blåser massor mer vid samma ljudvolym!
Fungerat anmärkningsvärt bra med att få ut värmen i rummen med! har ännu inte känt av inne att tempen sjukit till -8 grader ute så extra tillskott verkar var alångt bort för den..

Kan höra den svagt i badrummet (monterad på tegelväggen utanför) när det är kallt och närmar sig avfrostning men i övrigt tyst i huset.

Det rinner kopiösa mägnder vatten om utedelen tycker jag, det kan väl iofs ha med verkningsgraden mot den gammla pumpen.. annars har jag inget dåligt att komma med då vi inte har haft pumpen så länge och den har hållt väldigt jämn temp i huset så har jag inte pillat så mycket på den!
1 och 1/2 plan 140kvm bygg-Ã¥r -77
Luft/luft Fujitsu Nocria 14 installerad i september.
Innan denna fanns en Panasonic pump som är av-installerad nu.

Utloggad Kaminen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fujitsu: Positiva eller negativa omdömmen !!!
« Svar #14 skrivet: 03 december 2008, 11:29:55 »
Man ska vara glad att man fÃ¥r massor av kondensvatten dÃ¥ vet man att pumpen gör sitt jobb  Thumbsup Men det finns ju lösningar att leda bort vattnet om man fÃ¥r problem pga av det.
« Senast ändrad: 06 december 2008, 14:48:58 av Kaminen »
Parhus i Luleå 2*70kvm +60kvm källare
värmepump entreplan Nocria 14 sen aug-07
+ en kökskamin viking30
källare direktel övreplan direktel
Energiförbrukning 2006, 35500kwh
Energifrörbrukning 0703-0803 17500kwh +1,5m3 ved

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!