Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Effekten av luft i värmesystemet?  (läst 2027 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Effekten av luft i värmesystemet?
« skrivet: 17 januari 2014, 18:27:51 »
Vad sker egentligen när man kör sin anläggning med mycket luft i VB-kretsen?

Jag slog bara på pumpen i höstas utan att göra någon check av systemet (dåligt jag vet), och nu för ett antal dagar sedan då det för första gången i vinter blev lite kallare fick vi ett svalare klimat inne, jag vred då bara upp värmekurvan några hack och tänkte inte mer på det.

Nu ikväll tittade jag till anläggningen efter att jag sett att pumpen gått 24/7 sedan några dagar och konstaterade ett kraftig GM-underskott, ett lågt VB :dt: samt att trycket i systemet var kanske hälften mot vad jag brukar ha. Förra vintern tog pumpen pauser även ned mot -10 °C trots något kallare brine.
Nu har tempen kretsat run 2-4 minusgrader...

Jag kunde få ur ganska mycket luft ur flera av radiatorerna, och hela ytan blir nu varm.

Efter det här funderade jag lite pÃ¥ effekterna av luft, blir det som om jag skulle ha mindre konvekterande yta, eller blir det ännu sämre?  Med lite mer vatten kan jag väl ha nÃ¥got lägre framledning? Har pumpen tagit onödigt mycket ström nu, eller är det marginellt?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Effekten av luft i värmesystemet?
« Svar #1 skrivet: 17 januari 2014, 19:12:42 »
Jag råkade ut för samma sak när min anläggning var ny, det blev kallare inne och jag fick höja kurvan.
Ett blurrande ljud från en radiator fick mig på rätt spår och sen var det bara att lufta på.
Effekten är samma som att minska radiatorytan, vilket gör att värmepumpen kanske drar lite mer ström.
Jag tror dock det är rätt marginellt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Effekten av luft i värmesystemet?
« Svar #2 skrivet: 17 januari 2014, 19:20:14 »
Tack för svar :)

Jag misstänkte detta och eftersom jag ökade tempen hela 5 °C för att få varmare , och eftersom jag nu inte tyckte mig få effekten av 5 °C höjning så sänkte jag den i samband med luftningen 2 °C (tycker jag har en bra temp nu)

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Effekten av luft i värmesystemet?
« Svar #3 skrivet: 17 januari 2014, 20:38:54 »
Bravo lappen o Calle, tack för påminnelse! Går genast och kollar mina raddar, det har ju varit en köldknäpp nyss och då brukar det bli luft (frigjort syre) i påfyllt vatten .... tummenupp
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Effekten av luft i värmesystemet?
« Svar #4 skrivet: 22 januari 2014, 23:07:45 »
Jodå, jag hittade en radiator på övervåningen just bredvid stammen upp. Där behövdes påfyllning av vatten, dvs luftning. Blev klart bättre värme på den radden och hela övervåningen tom så att det gamla problemet med högre temp där än på bottenvåningen dök upp igen. Får väl strypa lite där det går, 4 av 6 raddar moderna, 2 saknar bra strypmöjlighet.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 520
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!