Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken skall jag välja i offerten?  (läst 2991 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 22grader

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Vilken skall jag välja i offerten?
« skrivet: 09 november 2009, 21:01:40 »
Hej, jag vet inte om jag postar i rätt grupp men jag hittade ingen generell för luft/luft så jag provar här då jag lutar åt Mitsubishi pump.

Jag har fått en offer ink moms enligt nedan:
Panasonic, Superscroll HE9 25000:-
Mitsubishi,MSZ-GE35VAH 22000:-
MSZ-FD35VABH 25700:-
Daikin,FTXL25G 22500:-
IVT Nordic Inverter 12 FR-N 6 kW 27000:-
Priserna är inkl montering/installation.

Vi är en brf som kör direktverkande el och har 3 olika trähus som ligger på 112, 118 och 135 kvadrat. Alla hus är 2 plan och har rel öppen planlösning på bottenvåningen.

Vilken pump skall man välja?
Vilken pump skall men inte välja?

Förutom att den skall fungera bra (vilket jag förutsätter) så önskar vi att den skall vara rel tyst, sprida värmen bra, gärna rena luften och ha bra AC till sommaren. Och helst så lite service på den som möjligt när den väl är igång.

Vi bor ca 10 mil söder om Stockholm. Vi har någon slags värmeväxlare? som värmer upp vårat varmvatten. Vi förbrukar mellan 13000kw till 19000kw per år i El, total el.

Tacksam för lite input.


/Patrick

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Vilken skall jag välja i offerten?
« Svar #1 skrivet: 03 december 2009, 10:26:06 »
Skulle köra på ME FD 35 störst effekt. ger 4,3kW vid -15.
och 4kW kyleffekt med bra verkningsgrad (EER 4,19)

ME FD25 ger kyleffekt 3,5 kW EER  5,15 om ni kör väldigt mycket kyla pÃ¥ sommaren.

Ivt´n låter högt i pris. en av de billigare att köpa utan installation. (Bosch EHP 6.0 AA)


Utloggad Knasen17

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • TOSHIBA RAS-13 SKVP-ND
SV: Vilken skall jag välja i offerten?
« Svar #2 skrivet: 25 december 2009, 12:23:54 »
Ingen Toshiba med  i offerten?  huvuddunk

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Vilken skall jag välja i offerten?
« Svar #3 skrivet: 26 december 2009, 18:05:15 »
Ingen Toshiba med  i offerten?  huvuddunk

Med tanke på kraven är det väl ME som gäller:

Förutom att den skall fungera bra (vilket jag förutsätter) så önskar vi att den skall vara rel tyst, sprida värmen bra, gärna rena luften och ha bra AC till sommaren. Och helst så lite service på den som möjligt när den väl är igång.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Knasen17

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • TOSHIBA RAS-13 SKVP-ND
SV: Vilken skall jag välja i offerten?
« Svar #4 skrivet: 26 december 2009, 22:15:15 »
Ingen Toshiba med  i offerten?  huvuddunk

Med tanke på kraven är det väl ME som gäller:

Förutom att den skall fungera bra (vilket jag förutsätter) så önskar vi att den skall vara rel tyst, sprida värmen bra, gärna rena luften och ha bra AC till sommaren. Och helst så lite service på den som möjligt när den väl är igång.

Vilket av kraven dÃ¥? och varför skulle det vara ME som gäller?  b00k

/knasen

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken skall jag välja i offerten?
« Svar #5 skrivet: 27 december 2009, 19:29:58 »
Hej

Jag skulle inte välja någon i offerten, IVT:n ligger ju mycket högt, men även övriga ligger lite högt. Speciellt om de ska installeras 3 pumpar på samma gång (så tolkar jag det)

Håller oxså ME FD 35 VABH som bästa val av föreslagna alternativ. ME GE VAH är ju bra om ni är ute efter underhållsvärme, men är det för permanentboende så blir ju det mindre intressant, och GE modellerna ger ju sämre värme ute vid ordentliga kylgrader jämfört med FD.

Jag tror dock med de begränsade effektbehovet som ni verkar ha att en FD25 borde räcka. på WWW.tsfs.se så kan man få en FD 35:a monterad för 19.400 innan rotavdrag, och en FD 25 för 17.900

ME pumparna är tysta och har mycket lågt felutfall, har inga personliga erfarenhetar av de övriga, har dock hört att Panasonic He9 skall vara bra och funktionssäker. men är tyst innedel en av huvudkriterierna, så skulle jag välja någon av Mitsubishi modellerna

Mvh
/Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Vilken skall jag välja i offerten?
« Svar #6 skrivet: 27 december 2009, 20:13:15 »
Vilket av kraven då? och varför skulle det vara ME som gäller?

ME uppfyller samtliga krav och har klara plus för t ex:
1) Låg ljudnivå (både inne och ute).
2) Bra värmespridning (mycket tack vare helt manuell fläkthastighet).
3) 5.15 i EER (AC) för FD25, 4.19 EER för FD35.

Mao ett ganska enkelt val. Att ME:s LL/VP dessutom är mycket driftsäkra är ju allmänt känt varför jag inte tar upp det som ett plus, och det är ju något som övriga fabrikat borde kunna klara också tycker jag (några gör det redan iofs).
Att FD-modellerna sedan har COP som är bland marknadens bästa (beroende på hur man räknar iofs) bör man kanske också ta med i beaktande.
« Senast ändrad: 27 december 2009, 20:54:19 av Ubbe0 »
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!