Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Placering av innedel för underhÃ¥llsvärme av verkstad  (läst 831 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rocking_ghost

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
Har behov av underhållsvärme i en verkstad som i dagsläget är kallställd.
Byggnaden är 7,5x12M med isolerad platta och 20cm isolering i väggar.
Vill ha några plusgrader, helst inte mer för att hålla strömförbrukningen på ett minimum.
I ena hörnet av byggnaden är ett rum pÃ¥ 6M2 där jag vill hÃ¥lla högre temperatur, bl.a.  p.g.a. vatteninstallationer. Kanske 15-20 grader. Där har jag i dagsläget ett elelement.

Kan jag montera en luft-luft värmepump i det lilla utrymmet på 6M2 och låta en del av varmluften pysa ut i stora verkstadsdelen? Tänker mig en termostatstyrd värmeförflyttare (typ badrumsfläkt) upptill på mellanväggen och ett hål med filter nertill på mellanväggen för den kalla "returluften".
Kommer det att fungera eller finns det faktorer som jag inte tänkt på?

Fråga nr 2: om jag tillfälligt vill få upp temperaturen till kanske 15 grader i verkstaden någon dag kommer det att funka eller är luftflödet i en sån värmeförflyttare otillräckligt?
Pumpen jag tänkt använda är en gammal MSZ- MH25VE.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Placering av innedel för underhållsvärme av verkstad
« Svar #1 skrivet: 24 december 2023, 12:19:42 »
Om det lilla utrymmet är isolerat kommer det bara att dra litegrann el pga storleken. Inte lämpligt att sätta värmepump innerdel där. Föreslår att du skaffar en ny värmepump med tillräckliga prestanda för 90 kvm verkstad. Vilken takhöjd är det? Om det dammar och blir smutsigt finns det proffs-värmepumpar för tuffa miljöer. Att plötsligt snabbt höja temperaturen radikalt kräver mycket hög effekt. Förmodligen behövs en diesel-kanon.
« Senast ändrad: 24 december 2023, 12:31:11 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad rocking_ghost

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
Takhöjden är 2,60 förutom en yta på 7,5x4,75 där det är snedtak och kanske 5M i nock.
Någon gång i framtiden finns planer för vattenburen värme men just nu tänker jag köra med den pump som redan har, alltså en Mitsubishi MSZ- MH25V.

Har mätt upp förrådet och det är 7,5M2 med 2,6 i takhöjd.

Grundfrågan är alltså om det går att köra pumpen på en så liten area som 7,5M2?

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Placering av innedel för underhållsvärme av verkstad
« Svar #3 skrivet: 28 december 2023, 16:08:34 »
Jag har en liten julapump i en tvättstuga som har en liknande golvyta...ca 7-8 m2.

Det fungerar ok.

Det andra fråga huruvida man kan flytta värmen till verkstaden...tror jag inte alls kommer at fungera.
« Senast ändrad: 28 december 2023, 22:56:22 av rocas »
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Placering av innedel för underhållsvärme av verkstad
« Svar #4 skrivet: 28 december 2023, 16:12:47 »
Ok, det blir nästan 280 m³ i byggnaden. Räknar man schablonen 30 W per kubikmeter så blir det 8,4 kW för att hålla fullt uppvärmt till 20 grader inne och då ca 5,8 kW för att hålla +8 grader vid när det är som allra kallast vid DVUT.

Förrådet skulle jag säga är alldeles för litet för att ha värmepumpen i. En el-radiator drar inte särskilt mycket effekt alls i det utrymmet. Luftvärmepumpar vill ha mycket luft att arbeta med.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad rocking_ghost

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
Ok, det blir nästan 280 m³ i byggnaden. Räknar man schablonen 30 W per kubikmeter så blir det 8,4 kW för att hålla fullt uppvärmt till 20 grader inne och då ca 5,8 kW för att hålla +8 grader vid när det är som allra kallast vid DVUT.

Förrådet skulle jag säga är alldeles för litet för att ha värmepumpen i. En el-radiator drar inte särskilt mycket effekt alls i det utrymmet. Luftvärmepumpar vill ha mycket luft att arbeta med.

OK! Släpper tanken pÃ¥ att montera pumpen i skrubben. Tolkar din uträkning som att pumpen är aningen underdimensionerad för att hÃ¥lla 20 grader inne dÃ¥ den kan ge max 6,3kW. Men med läget för underhÃ¥llsvärme (10grader) sÃ¥ kan det funka skapligt? 

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Placering av innedel för underhållsvärme av verkstad
« Svar #6 skrivet: 29 december 2023, 10:21:26 »
Jo precis, och effekten och verkningsgraden på värmepumpen sjunker när utetemperaturen sjunker samtidigt som värmebehovet i byggnaden ökar. Värmepumpen kommer inte att klara värmen ensam även i 8/10-gradersläget när det blir riktigt kallt ute. Behövs el-radiatorer eller byggfläkt som står i stand-by på kanske +5 °C när innetemperaturen sjunker. Givetvis beroende på var i landet du bor.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad rocking_ghost

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
Jo precis, och effekten och verkningsgraden på värmepumpen sjunker när utetemperaturen sjunker samtidigt som värmebehovet i byggnaden ökar. Värmepumpen kommer inte att klara värmen ensam även i 8/10-gradersläget när det blir riktigt kallt ute. Behövs el-radiatorer eller byggfläkt som står i stand-by på kanske +5 °C när innetemperaturen sjunker. Givetvis beroende på var i landet du bor.
Jag är nöjd om inomhustemperaturen ligger på plussidan när det är som kallast ute. Men pumpen kanske inte trivs under dessa förhållanden? Behövs eltillskott för att avfrostningen ska fungera när pumpeffekten inte räcker till? Kan pumpen t.o.m. ta skada annars?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Placering av innedel för underhållsvärme av verkstad
« Svar #8 skrivet: 29 december 2023, 10:48:36 »
Ok, ja det beror ju på om man har vatten och avlopp i verkstaden eller förvarar frostkänsliga saker där. Det är precis som du är inne på att värmepumpen inte klarar att sköta avfrostningen om det blir för kallt runt innerdelen. Om det då fortsätter bildas allt mer is på och runt förångaren i utedelen kan den skadas främst i nederkanten så det blir läckage av köldmedia och inget fungerar längre.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!