Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jordvärmepump pÃ¥ övervÃ¥ning?  (läst 5099 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 443
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jordvärmepump på övervåning?
« skrivet: 25 april 2013, 14:32:35 »
Är det möjligt att installera en jordvärmepump på övervåningen eller medför det några nackdelar att ställa den "ovanpå"?

Varför jag ställer frågan är beroende på att jag idag har en kökspanna som är inkopplad mot en acktank med inbyggd vvb, har tänkt att ha kvar möjligheten att kunna elda om det behövs samt för mysfaktorn(+ att jag är troende angående att äldre hus mår väl av att eldas).

Till saken hör att jag ej har plats för att ställa jvp bredvid acktanken, har inte plats någon annanstans heller, rakt ovanför där acktanken står finns det dock en "garderob" med handfat och våtrumsmatta med golvbrunn på golvet.

Jag har alltså tänkt att köpa en jvp utan inbyggd vvb, låta jvp jobba mot acktanken i huvudsak för värmebehovet, vv från vvb i acktanken tänkte jag spetsvärma i en separat el-vvb.

Min tanke är alltså att placera jvp rakt ovanför befintlig acktank, är det en bra/möjlig lösning?


Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jordvärmepump på övervåning?
« Svar #1 skrivet: 25 april 2013, 14:49:26 »
De "bullerlådor" (kallas för värmepumpar) jag installerat har ett lågfrekvent buller som garanterat går ner i golvet, sidoplåtarna på värmepumpen går ju alltid att ljudisolera extra men värre är det med stomljudet till golvet.
Det finns material som är tillverkat för bullerdämpning av maskiner som står på golv men vem säljer?
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34914
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jordvärmepump på övervåning?
« Svar #2 skrivet: 25 april 2013, 15:31:35 »
Jag säljer: http://www.energibutiken.se/sv/vibrationsdampare/64-sylodyn-extra-mjuka-vibrationsdampare-for-varmepumpar.html
Tyvärr finns ju inga garantier för att det tar bort alla typer av stomljud, vissa kunder är nöjda, andra inte, men materialet är i alla fall utvecklat just för denna typ av applikationer och den vikt som en normal bergvärmepump med inbyggd beredare har.
Sätter man in en lättare värmepump kan man såga ned dem till lagom storlek.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 443
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jordvärmepump på övervåning?
« Svar #3 skrivet: 25 april 2013, 20:07:11 »
Det är just stomljud jag tänkte mig kunde vara ett av problemen.
Finns det andra problem med att ha en vp på övervåningen, tänker mer tekniska för funktion osv?
Tack för tipset Rickard!

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Jordvärmepump på övervåning?
« Svar #4 skrivet: 26 april 2013, 07:26:11 »
Stomljuden kan man göra så med att man ställer värmepumpen på en flytande platta, ju tyngre desto bättre. Bäst är betong men går även med dubbelt golvgips. Under det lägger man stabil stenull, minst 50 mm. Plattan får inte vidröra någon del av väggen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34914
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jordvärmepump på övervåning?
« Svar #5 skrivet: 26 april 2013, 08:02:19 »
Eventuella läckage kan ju få större konsekvenser ju högre upp i fastigheten du sätter pumpen, men för funktionen som sådan ser jag inga hinder att placera den högt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 443
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jordvärmepump på övervåning?
« Svar #6 skrivet: 26 april 2013, 20:01:37 »
Stomljuden kan man göra så med att man ställer värmepumpen på en flytande platta, ju tyngre desto bättre. Bäst är betong men går även med dubbelt golvgips. Under det lägger man stabil stenull, minst 50 mm. Plattan får inte vidröra någon del av väggen.

Ok så med denna lösning får man bukt med stomljud?

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 443
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jordvärmepump på övervåning?
« Svar #7 skrivet: 26 april 2013, 20:02:57 »
Eventuella läckage kan ju få större konsekvenser ju högre upp i fastigheten du sätter pumpen, men för funktionen som sådan ser jag inga hinder att placera den högt.

Det är klart, men i mitt fall hamnar läckaget mest troligt i en golvbrunn iom att det finns i denna "garderob"  tummenupp

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Jordvärmepump på övervåning?
« Svar #8 skrivet: 26 april 2013, 21:19:22 »
Ok så med denna lösning får man bukt med stomljud?

Jag skulle tro att det är den bästa tillgängliga lösningen för redan befintliga bjälklag, men kanske inte den billigaste.   http://www.paroc.se/losningar-och-produkter/losningar/bjalklag/betongbjalklag--flytande-golv
Kanske räcker det med Rickards lösning.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Jordvärmepump på övervåning?
« Svar #9 skrivet: 26 april 2013, 23:30:48 »
Om du orkar släpa upp en 150kg pump på andra våningen så visst.
Läckagerisk? Du har väl radiatorer på andra våningen, vad händer om dom läcker?
Brine från jorslingan? Funkar säkert när du har avluftat ordentligt.

Ljud?
Nej, jag skulle inte vilja sova på samma våning som värmepumpen.
Och ställer du den på bjälklag på andra våningen så låter det i alla rum på andra våningen.

Det funkar inte.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Jordvärmepump på övervåning?
« Svar #10 skrivet: 27 april 2013, 01:05:24 »
Det är svårt, men det går att ställa en tvättmaskin på träbjälklag så att det knappt är hörbart när den centrifugerar, och en värmepump vibrerar nog mindre än en tvättmaskin. Fast det bästa är nog att ta bort pannan så det blir plats för vp.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Jordvärmepump på övervåning?
« Svar #11 skrivet: 27 april 2013, 08:02:58 »
Varför inte gjuta en betongstativ? 60x60x15cm. Och placera den på dämpande material?
Även dämpning under fötterna.

Och visst kan man göra tvättmaskinen tyst vid centrifugering. Även på träbjälklaget.
Det hade vi i förra huset! Den stod just på en betongplatta!
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 443
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jordvärmepump på övervåning?
« Svar #12 skrivet: 19 maj 2013, 21:33:54 »
Varför inte gjuta en betongstativ? 60x60x15cm. Och placera den på dämpande material?
Även dämpning under fötterna.

Och visst kan man göra tvättmaskinen tyst vid centrifugering. Även på träbjälklaget.
Det hade vi i förra huset! Den stod just på en betongplatta!

Om man ska gjuta en betongplatta måste man väl ner på fast underlag, dvs marken, eller?

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Jordvärmepump på övervåning?
« Svar #13 skrivet: 19 maj 2013, 23:04:59 »
Nej, bra dämpning får man med en tung platta på komprimerat material, tex betong på stenull.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 443
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jordvärmepump på övervåning?
« Svar #14 skrivet: 21 maj 2013, 21:36:58 »
Nej, bra dämpning får man med en tung platta på komprimerat material, tex betong på stenull.

Finns det färdiga betongplattor i rätt storlek att köpa eller är det en gjutning ovanpå stenull man ska göra?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!