Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Clivet Stelvio 35M - En bra investering?  (läst 1883 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl-Fredrik Tidegran

  • Gäst
Carl-Fredrik Tidegran
Clivet Stelvio 35M - En bra investering?
« skrivet: 05 september 2020, 17:11:26 »
Hej!

Jag har nyligen flyttat in i en tvåplansvilla med en befintlig luftluftvärmepump (ca 5 år gammal), denna är dock suboptimalt placerad och skickar luften rakt in i vardagsrummets vägg. I övrigt har vi direktverkande el.

Jag funderar på att komplettera med en till i andra änden av huset och då placera den så att den skickar luften ut i resten av huset. Funderar på Clivet Stelvio 35M (17 000 :- inklusive installation). Undrar om någon annan har testat denna modell och om ni är nöjda med den?

Jag läser i specifikationerna att TC (kW) är 3,61 vid -15 grader respektive 4,25 vid +7 grader. Är det acceptabelt? Jag såg att pumpen fick "Bra val"-stämpel i Folksams test. Specs finns på den här länken: https://www.polarpumpen.se/media/dokument/produktblad/clivet-stelvio-ny.pdf

Jag tar gärna del av era åsikter då jag är novis på området! Det är såklart av särskilt intresse om någon har en sådan pump och kan berätta om hur ni upplever den.


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Clivet Stelvio 35M - En bra investering?
« Svar #1 skrivet: 05 september 2020, 17:43:35 »
Intressant med nya fabrikat, åtminstone nytt för mig. Låter ju bra när man läser specen. Om effekten är bra beror ju på vilket behov man har och vid vilken utetemperatur men specen ser ganska bra ut tycker jag. Fint att redovisa många olika temperaturer. Garantin är viktig och man undrar vilka som kan göra service på dessa? Det enda konstiga tycker jag är att det står max 5 m rör innan påfyllning av köldmedia men det kan också vara en felskrivning av Polarpumpen liksom storleken på säkringen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Carl-Fredrik Tidegran

  • Gäst
Carl-Fredrik Tidegran
SV: Clivet Stelvio 35M - En bra investering?
« Svar #2 skrivet: 05 september 2020, 18:17:41 »
Tack för svar!

Vi bor i Småland och vår villa är 160 kvm stor, jag har svårt att bedöma vilken effekt som behövs, men vi kan alltid stötta upp genom att elda om effekten inte räcker till under en period. Visst händer det att temperaturerna sjunker under -15 grader, men det är ändå sällan och ofta ligger temperaturen kring nollan på vintern. Jag ska kolla upp vad som gäller avseende garanti och service innan jag beställer, bra tips. Det här med 5 m rör förstår jag inte riktigt, men det låter som att det inte är någon stor varningsklocka i alla fall?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Clivet Stelvio 35M - En bra investering?
« Svar #3 skrivet: 05 september 2020, 18:40:12 »
Ja dimensionerande vinterutetemperatur DVUT för t.ex. Vetlanda är -16°C så det är inte alls särskilt kallt läge i landet. Effektbehovet för huset beror ju väldigt mycket på isoleringen. Byggåret säger oftast en hel del om det inte tilläggsisolerats på olika sätt.

Om man behöver mer än standardinstallation som brukar vara max 5 m rör så skulle jag kolla upp saken närmare. Blir en del extra jobb med påfyllning av köldmedia. Rör-längden går ju bra att mäta upp noga i förväg men man kan behöva vara två som hjälps åt i vissa fall.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Thompa71

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Clivet Stelvio 35M - En bra investering?
« Svar #4 skrivet: 05 september 2020, 19:38:11 »
Clivet - är ju Klima-Therm (tidigare FG Nordic som har agenturen) så troligen bra support och delar om den följer deras övriga märken.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Clivet Stelvio 35M - En bra investering?
« Svar #5 skrivet: 05 september 2020, 19:43:27 »
Aha, FG Nordic låter välbekant. Då är jag med.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad multipla

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Clivet Stelvio 35M - En bra investering?
« Svar #6 skrivet: 06 september 2020, 21:52:39 »
Vi har en sådan installerad i dec. -19. den sitter i ett utrymme som inte så stort men vi är väldigt nöjda hittills. Wifin har funkat bra. det enda jag kan säga är att utedelen är något bredare än normalstandard. Vi upplever den som ganska tyst.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Clivet Stelvio 35M - En bra investering?
« Svar #7 skrivet: 07 september 2020, 07:45:18 »
Hej!

Jag har nyligen flyttat in i en tvåplansvilla med en befintlig luftluftvärmepump (ca 5 år gammal), denna är dock suboptimalt placerad och skickar luften rakt in i vardagsrummets vägg. I övrigt har vi direktverkande el.

Jag funderar på att komplettera med en till i andra änden av huset och då placera den så att den skickar luften ut i resten av huset. Funderar på Clivet Stelvio 35M (17 000 :- inklusive installation). Undrar om någon annan har testat denna modell och om ni är nöjda med den?

Jag läser i specifikationerna att TC (kW) är 3,61 vid -15 grader respektive 4,25 vid +7 grader. Är det acceptabelt? Jag såg att pumpen fick "Bra val"-stämpel i Folksams test. Specs finns på den här länken: https://www.polarpumpen.se/media/dokument/produktblad/clivet-stelvio-ny.pdf

Jag tar gärna del av era åsikter då jag är novis på området! Det är såklart av särskilt intresse om någon har en sådan pump och kan berätta om hur ni upplever den.

Är en dekaltrimmad Kines, samma som Canvac samt Dahls maskiner.
Högt SCOP pga låg P-design.
Har ingen aning om kvaliteten men mycket pulver var det inte i den jag tog ned.

Mvh
D

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Clivet Stelvio 35M - En bra investering?
« Svar #8 skrivet: 07 september 2020, 10:31:13 »
Är det bara priset som lockar?
Jag ser just inga andra fördelar mot konkurrenterna.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad Ahlman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Clivet Stelvio 35M - En bra investering?
« Svar #9 skrivet: 14 september 2020, 12:54:05 »
Jag skulle inte ta klivet in i det okända för att spara 2200.Även välkända elektronikmärken som LG, Sanyo och Samsung har misslyckats pga. dåliga prestanda eller dålig hållbarhet.
5 års garanti låter bra men finns det någon kompetens att lösa problem i en helt ny maskin som inte kommer att säljas i stort antal.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Clivet Stelvio 35M - En bra investering?
« Svar #10 skrivet: 15 september 2020, 20:28:17 »
Jag skulle inte ta klivet in i det okända för att spara 2200.Även välkända elektronikmärken som LG, Sanyo och Samsung har misslyckats pga. dåliga prestanda eller dålig hållbarhet.
5 års garanti låter bra men finns det någon kompetens att lösa problem i en helt ny maskin som inte kommer att säljas i stort antal.
sanyo var den bästa på sin tid tråkigt att de sålde till panasonic

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Clivet Stelvio 35M - En bra investering?
« Svar #11 skrivet: 15 september 2020, 21:06:45 »
Ja personligen kan jag inte få in Sanyo i samma kategori som samsung och lg, sålde mycket av sanyo och systermodellen ARGO och dom modeller vi hade kan jag inte klaga på.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!