Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Expansionsventil justerar inte  (läst 2350 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mattiasfriberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Expansionsventil justerar inte
« skrivet: 26 december 2022, 15:56:44 »
Tjena, nykomling här.

Har en Nibe Fighter 1115 från 2003. Effekten har varit lite dålig den här vintern så vi hade en servicetekniker som kom och tittade på pumpen. Han kom fram till att expansionsventilen inte justerar. När han tog av luckan och såg att expansionsventilen var täckt av frost så sade han att ”så här ska det inte se ut”. Överhettningen låg på 2 grader.

Lite bakgrund: Köpte huset med VP hösten 2021. Förra vintern tuffade VP på bra. Våren 2022 hade vi översvämning i källaren och VP stod halvt under vatten i några timmar. Servicefirma kom på besök efter översvämningen och kom fram till att VP inte hade verkat tagit någon skada.

Nu kanske det ändå är dags att byta expansionsventil eller eventuellt hela kylmodulen när vi ändå är igång, men jag skulle ändå vilja undersöka en sak innan jag gör det eftersom det handlar om ganska stora summor.

Det jag funderar på är om det kanske kom in fukt i expansionsventilen när den stod under vatten och att den fukten nu har frusit och förhindrar membranets eller fjäderns rörelser. Känns det som en rimlig teori? Och i så fall, skulle det vara möjligt att bli av med denna fukt, kanske genom försiktig uppvärmning under en tid?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Expansionsventil justerar inte
« Svar #1 skrivet: 27 december 2022, 05:16:13 »
Det kan inte komma in fukt i expansionsventilen när du har ett tryck på 4-5 bar(om inte mer) inuti, då maskin står still. Det du kan prova göra, är att stänga av vp och tina av expansionsventilen med en fön, så den är helt isfri, och sen starta och se om det blir någon skillnad. Men mest troligt så är ventilen sliten, den har ju reglerat i nästan 20 år.

Utloggad mattiasfriberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Expansionsventil justerar inte
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2023, 23:27:58 »
Har testat att värma upp expansionsventilen utan resultat. Dock upptäckte jag att kylteknikern hade missat att isoleringen runt bulben hade spruckit och att bulben varit delvis exponerad och därför sannolikt har varit för varm. Jag tejpade ihop isoleringen och upplevde därefter att effekten på VP ökade något, dock inte så mycket som jag hade önskat.

Så - ett par följdfrågor:

- Om jag nu har rätt i att effekten ökade efter att jag fixat isoleringen, borde det inte finnas lite liv i expansionsventilen då? Och om överhettningen nu endast är 2 grader och expansionsventilen därmed är för öppen, borde jag inte kunna justera den genom att försiktigt stänga den? Föreligger det nån risk med att minska flödet?

- Läste att det går att motionera expansionsventiler som har fastnat genom att värma och kyla omvartannat. Nån som har nån erfarenhet av detta? Ska VP vara avstängd när man gör detta?


Utloggad mattiasfriberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Expansionsventil justerar inte
« Svar #3 skrivet: 06 februari 2023, 19:43:51 »
Nu är expansionsventilen bytt, den hade gjort sitt. Trots detta kommer inte VP upp i önskad effekt. Faktiskt ökade inte framledningstemperaturen alls efter att exp-ventilen byttes. VBf kommer inte högre än 39 grader och inomhustemperaturen ligger kring 19 grader. 

Huset, från 1952, är i Skåne. Utetemperaturen just nu kring nollan. Nibe Fighter 1115-6. 400 m slinga, jordvärme. 140 kvm plus källare på 65 kvm vilken håller något lägre temp. Tre stora gamla radiatorer på varje våningsplan. Golvvärme i tillbyggnad på 20 kvm av de 140. Nyligen tilläggsisolerat 150mm i taket. Enbart lättbetong och puts som väggar.

Jag har vridit upp parallellförskjutningen ordentligt för att se vad jag kan komma upp i så kompressorn går non stop.

Värden:

VBf 39
VBr 35
KBf 0
KBr -1
Kurva 11
VP-tid 16539
TS-tid 3483

Kylteknikern som bytte expansionsventilen mätte KBf och KBr på rören och påpekade att givarna visade fel. Delta på KB är därför snarare 4 grader.

Nån som har nån gissning på varför den inte orkar mer? Kylteknikern verkade nöjd efter bytet. Tyckte kompressorn lät bra. Om det nu betyder nåt. 

Utloggad mattiasfriberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Expansionsventil justerar inte
« Svar #4 skrivet: 06 februari 2023, 20:32:44 »
Ska också nämna att VP är installerad 2004.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Expansionsventil justerar inte
« Svar #5 skrivet: 06 februari 2023, 21:08:40 »
VP orkar inte lyfta tempen. Vilken fart har du på VB-pumpen, kan vara att den är på för hög fart, då hinner inte VP att lyfta tempen. Lägre fart värmer på lite bättre i bland. VB går då lite saktare genom växlaren  och värms mer.

Utloggad mattiasfriberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Expansionsventil justerar inte
« Svar #6 skrivet: 06 februari 2023, 21:13:26 »
Den är på läge 2 av 3. Men jag har testat läge 1 också. Blir ingen vidare skillnad i innetemperatur. VBf blir ju lite högre men det blir inte varmare i huset för det.

Jag tror det är nåt annat som spökar.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Expansionsventil justerar inte
« Svar #7 skrivet: 06 februari 2023, 23:58:43 »
Mätte kylteknikern underkylning före suggasväxlaren (direkt efter kondensorn efter bytet? Känns som det inte blev tillräckligt med köldmedium. Jag tror inte på hans KB-mätningar. Jag tror på displayens. Det blir inte arbete på ena sidan utan att det blir arbete på andra sidan.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad mattiasfriberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Expansionsventil justerar inte
« Svar #8 skrivet: 07 februari 2023, 20:12:20 »
Vet inte säkert om han mätte där. Tyckte dock att han verkade göra ett grundligt jobb.
De får komma hit igen och titta närmare på det hela. Kanske är det bara så att pumpen har gjort sitt.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Expansionsventil justerar inte
« Svar #9 skrivet: 07 februari 2023, 22:39:49 »
Testa att köra på bara elpatron en stund. Slå igång t.ex. 6 kW elpatron i 10 minuter och se hur stort delta t det blir då. Jämfört det med vad kompressorn orkar med så kan du få en hygglig uppfattning om hur mycket effekt kompressorn ger.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad mattiasfriberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Expansionsventil justerar inte
« Svar #10 skrivet: 08 februari 2023, 20:34:55 »
Hur gör man detta på en 1115? Är det Manuell Styrning och så ändra T2 till ”1”?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Expansionsventil justerar inte
« Svar #11 skrivet: 09 februari 2023, 02:21:49 »
T2? Tror du letat på fel ställe.

Servicemenyn, bläddra några steg, välj EP1, KB-pump är på samma vy på rad två. Elementknappen är enter. Kolla gärna manualen om dessa stödord är otydliga.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad mattiasfriberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Expansionsventil justerar inte
« Svar #12 skrivet: 09 februari 2023, 13:09:57 »
Tack, klart som korvspad.

Vid enbart kompressordrift:
VBf 41
VBr 34
Ute 3

Med enbart elpatron 9kw efter 15 min:
VBf 44
VBr 34
Ute 3

Vad kan man utläsa ur detta?

För övrigt ligger nu både KBf och KBr på +1 när jag enbart kör på elpatron. Om givarna visade fel borde de väl visa olika?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Expansionsventil justerar inte
« Svar #13 skrivet: 09 februari 2023, 13:26:54 »
Ca 44 fram är bra, tumregel är ca 42 C vid 0 ute. Framvärde mallar varandra rätt bra. Du säger fram ökar vid fart 1 på pumpen men inte tempen inne. Har mätt tempen på elementen vid fart 2 resp 1 : Du kanske behöver några grader till på vattnet ut för höja tempen inne. Justeras med att höja kurvan

Utloggad mattiasfriberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Expansionsventil justerar inte
« Svar #14 skrivet: 09 februari 2023, 13:32:39 »
41 fram och 34 retur är vid fart 1 på pump. Mer än 41 fram blir det inte, oavsett kurva.
Vid fart 2 på pumpen är fram 38 och retur 34. Då känns radiatorerna nästan lika varma nedtill som upptill. Har inte termometer för tillfället att mäta med.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!