Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Roland
« skrivet: 10 februari 2023, 14:50:06 »

Hus norrut brukar vara bättre isolerade än Skånehus. Samma antal kvm hus drar då mindre värme när det är t.ex. noll grader ute. Sen måste pumparna där dimensioneras med tanke på att det kan bli -25 till -30.
Skrivet av: mattiasfriberg
« skrivet: 10 februari 2023, 13:35:47 »

Det känns väldigt rimligt det du skriver om marktemperaturen. Det stämmer bra överens med mina observationer.

Man läser här på forumet om samma pumpar, belägna längre norrut i landet, som verkar ha högre effekt och framledningstemperaturer, så jag förmodade att det var nåt som fortfarande var fel, särskilt eftersom bytet av den trasiga expansionsventilen inte resulterade i ökad effekt.

Men nu kanske allt är gjort som kan göras, förutom att åtgärda själva huset då med dess gamla fönster etc.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 09 februari 2023, 21:17:48 »

Att pumpen ger max 41 grader framledning tycker jag inte är något problem. Pumpen är dimensionerad för länge sedan. Då var det vanligt att man siktade på att pumpen skulle ge lite över 50% av maximalt värmebehov. Det betyder att den orkar hålla huset varmt ner till ca noll grader. I Skåne kanske det behöver vara ett par plusgrader ute för att det ska bli 20 grader inne. Lägsta dimensionerande utetemperatur är ju högre.

Räknaren för VP-tiden måste ha gått varvet runt. Jag har för mig att Nibepumparna börjar räkna från noll igen efter 2^16 = 65536 timmar. Rätt kompressortid är förmodligen 82075. Det kanske låter mycket men min pump från 2002 har också passerat 80000 timmar.

Att pumpen gav mer i november är inte konstigt. Marken var varmare då. Effekten sjunker 4-5% för varje grad som köldbäraren blir kallare. Det var en kall period i början av december, den bör pumpen ha klarat bra. Jag har mätt jordtemperaturen 60 cm ner i marken i min trädgård under att par års tid. I slutet av november ligger den på 6-7 grader, i mars går den ner till ca 2 grader. Nu är det det överförbart till det här fallet då det inte finns någon jordvärmeslinga i min trädgård men jag tycker det borde bli en märkbar skillnad mellan pumpens effekt i november jämfört med den i februari.

Med tanke på att pumpen när den köpte betecknades som en 5 kW pump är nog 6,3 kW lite i överkant. 5,5 kW är nog mera rätt. Hade det varit golvvärme med åtföljande låg framledningstemperatur hade det kanske gått att få ut 6 kW. 
Skrivet av: mattiasfriberg
« skrivet: 09 februari 2023, 20:25:54 »

Ja 6,3 kW är nog lite högt med tanke på att det är en 1115-5 som är 19 år gammal. Men inräknat att det kanske är lite fel på givarna samt att elpatronen inte ger hela 9 kW så känns det ändå som att pumpen ger rätt bra effekt trots allt.

Men är det rimligt att framledningen maxar vid 41 grader? Det är fortfarande runt nollan ute och huset blir inte varmare än 18 grader utan elpatron. Visst, det är en del gamla fönster och inte jättemycket isolering i taket, men om man kollar på VP-tid vs TS-tid vilka är 16539 vs 3483 så känns det som att nåt saknas. Och jag är rätt övertygad om att pumpen gav mer förra vintern. Och även så sent som i november.

Flödet var nog konstant. Jag ändrade inget på cirkulationspumpen mellan testerna. 
Skrivet av: 944_Driver
« skrivet: 09 februari 2023, 18:40:22 »

Om 9 kW ger 10 grader och du får 7 grader med kompressorn så ger den 6,3 kW under förutsättning att flödet är konstant, vilket det borde varit.

Vad är det för effekt på maskinen enligt skylten?

// Magnus
Skrivet av: Roland
« skrivet: 09 februari 2023, 15:46:13 »

Tack, klart som korvspad.

Vid enbart kompressordrift:
VBf 41
VBr 34
Ute 3

Med enbart elpatron 9kw efter 15 min:
VBf 44
VBr 34
Ute 3

Vad kan man utläsa ur detta?

För övrigt ligger nu både KBf och KBr på +1 när jag enbart kör på elpatron. Om givarna visade fel borde de väl visa olika?

Pumpen ger //10 x 9 = ca 6,3 kW. Det är ett osäkert värde. 9 kW elpatron är förmodligen mindre än 9 kW. Displayen visar hela grader, man skulle behöva en decimal. Dessutom kan det var felvisning på givarna så att de inte visar lika när de mäter samma temperatur.
Skrivet av: mattiasfriberg
« skrivet: 09 februari 2023, 13:32:39 »

41 fram och 34 retur är vid fart 1 på pump. Mer än 41 fram blir det inte, oavsett kurva.
Vid fart 2 på pumpen är fram 38 och retur 34. Då känns radiatorerna nästan lika varma nedtill som upptill. Har inte termometer för tillfället att mäta med.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 09 februari 2023, 13:26:54 »

Ca 44 fram är bra, tumregel är ca 42 C vid 0 ute. Framvärde mallar varandra rätt bra. Du säger fram ökar vid fart 1 på pumpen men inte tempen inne. Har mätt tempen på elementen vid fart 2 resp 1 : Du kanske behöver några grader till på vattnet ut för höja tempen inne. Justeras med att höja kurvan
Skrivet av: mattiasfriberg
« skrivet: 09 februari 2023, 13:09:57 »

Tack, klart som korvspad.

Vid enbart kompressordrift:
VBf 41
VBr 34
Ute 3

Med enbart elpatron 9kw efter 15 min:
VBf 44
VBr 34
Ute 3

Vad kan man utläsa ur detta?

För övrigt ligger nu både KBf och KBr på +1 när jag enbart kör på elpatron. Om givarna visade fel borde de väl visa olika?
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 09 februari 2023, 02:21:49 »

T2? Tror du letat på fel ställe.

Servicemenyn, bläddra några steg, välj EP1, KB-pump är på samma vy på rad två. Elementknappen är enter. Kolla gärna manualen om dessa stödord är otydliga.
Skrivet av: mattiasfriberg
« skrivet: 08 februari 2023, 20:34:55 »

Hur gör man detta på en 1115? Är det Manuell Styrning och så ändra T2 till ”1”?
Skrivet av: 944_Driver
« skrivet: 07 februari 2023, 22:39:49 »

Testa att köra på bara elpatron en stund. Slå igång t.ex. 6 kW elpatron i 10 minuter och se hur stort delta t det blir då. Jämfört det med vad kompressorn orkar med så kan du få en hygglig uppfattning om hur mycket effekt kompressorn ger.

// Magnus
Skrivet av: mattiasfriberg
« skrivet: 07 februari 2023, 20:12:20 »

Vet inte säkert om han mätte där. Tyckte dock att han verkade göra ett grundligt jobb.
De får komma hit igen och titta närmare på det hela. Kanske är det bara så att pumpen har gjort sitt.
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 06 februari 2023, 23:58:43 »

Mätte kylteknikern underkylning före suggasväxlaren (direkt efter kondensorn efter bytet? Känns som det inte blev tillräckligt med köldmedium. Jag tror inte på hans KB-mätningar. Jag tror på displayens. Det blir inte arbete på ena sidan utan att det blir arbete på andra sidan.
Skrivet av: mattiasfriberg
« skrivet: 06 februari 2023, 21:13:26 »

Den är på läge 2 av 3. Men jag har testat läge 1 också. Blir ingen vidare skillnad i innetemperatur. VBf blir ju lite högre men det blir inte varmare i huset för det.

Jag tror det är nåt annat som spökar.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 06 februari 2023, 21:08:40 »

VP orkar inte lyfta tempen. Vilken fart har du på VB-pumpen, kan vara att den är på för hög fart, då hinner inte VP att lyfta tempen. Lägre fart värmer på lite bättre i bland. VB går då lite saktare genom växlaren  och värms mer.
Skrivet av: mattiasfriberg
« skrivet: 06 februari 2023, 20:32:44 »

Ska också nämna att VP är installerad 2004.
Skrivet av: mattiasfriberg
« skrivet: 06 februari 2023, 19:43:51 »

Nu är expansionsventilen bytt, den hade gjort sitt. Trots detta kommer inte VP upp i önskad effekt. Faktiskt ökade inte framledningstemperaturen alls efter att exp-ventilen byttes. VBf kommer inte högre än 39 grader och inomhustemperaturen ligger kring 19 grader. 

Huset, från 1952, är i Skåne. Utetemperaturen just nu kring nollan. Nibe Fighter 1115-6. 400 m slinga, jordvärme. 140 kvm plus källare på 65 kvm vilken håller något lägre temp. Tre stora gamla radiatorer på varje våningsplan. Golvvärme i tillbyggnad på 20 kvm av de 140. Nyligen tilläggsisolerat 150mm i taket. Enbart lättbetong och puts som väggar.

Jag har vridit upp parallellförskjutningen ordentligt för att se vad jag kan komma upp i så kompressorn går non stop.

Värden:

VBf 39
VBr 35
KBf 0
KBr -1
Kurva 11
VP-tid 16539
TS-tid 3483

Kylteknikern som bytte expansionsventilen mätte KBf och KBr på rören och påpekade att givarna visade fel. Delta på KB är därför snarare 4 grader.

Nån som har nån gissning på varför den inte orkar mer? Kylteknikern verkade nöjd efter bytet. Tyckte kompressorn lät bra. Om det nu betyder nåt. 
Skrivet av: mattiasfriberg
« skrivet: 12 januari 2023, 23:27:58 »

Har testat att värma upp expansionsventilen utan resultat. Dock upptäckte jag att kylteknikern hade missat att isoleringen runt bulben hade spruckit och att bulben varit delvis exponerad och därför sannolikt har varit för varm. Jag tejpade ihop isoleringen och upplevde därefter att effekten på VP ökade något, dock inte så mycket som jag hade önskat.

Så - ett par följdfrågor:

- Om jag nu har rätt i att effekten ökade efter att jag fixat isoleringen, borde det inte finnas lite liv i expansionsventilen då? Och om överhettningen nu endast är 2 grader och expansionsventilen därmed är för öppen, borde jag inte kunna justera den genom att försiktigt stänga den? Föreligger det nån risk med att minska flödet?

- Läste att det går att motionera expansionsventiler som har fastnat genom att värma och kyla omvartannat. Nån som har nån erfarenhet av detta? Ska VP vara avstängd när man gör detta?

Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 27 december 2022, 05:16:13 »

Det kan inte komma in fukt i expansionsventilen när du har ett tryck på 4-5 bar(om inte mer) inuti, då maskin står still. Det du kan prova göra, är att stänga av vp och tina av expansionsventilen med en fön, så den är helt isfri, och sen starta och se om det blir någon skillnad. Men mest troligt så är ventilen sliten, den har ju reglerat i nästan 20 år.
Skrivet av: mattiasfriberg
« skrivet: 26 december 2022, 15:56:44 »

Tjena, nykomling här.

Har en Nibe Fighter 1115 från 2003. Effekten har varit lite dålig den här vintern så vi hade en servicetekniker som kom och tittade på pumpen. Han kom fram till att expansionsventilen inte justerar. När han tog av luckan och såg att expansionsventilen var täckt av frost så sade han att ”så här ska det inte se ut”. Överhettningen låg på 2 grader.

Lite bakgrund: Köpte huset med VP hösten 2021. Förra vintern tuffade VP på bra. Våren 2022 hade vi översvämning i källaren och VP stod halvt under vatten i några timmar. Servicefirma kom på besök efter översvämningen och kom fram till att VP inte hade verkat tagit någon skada.

Nu kanske det ändå är dags att byta expansionsventil eller eventuellt hela kylmodulen när vi ändå är igång, men jag skulle ändå vilja undersöka en sak innan jag gör det eftersom det handlar om ganska stora summor.

Det jag funderar på är om det kanske kom in fukt i expansionsventilen när den stod under vatten och att den fukten nu har frusit och förhindrar membranets eller fjäderns rörelser. Känns det som en rimlig teori? Och i så fall, skulle det vara möjligt att bli av med denna fukt, kanske genom försiktig uppvärmning under en tid?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!