Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ett Ã¥r med bergvärme  (läst 2085 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad magnus76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ett år med bergvärme
« skrivet: 23 december 2013, 08:00:55 »
Idag stämde jag av elmätaren. Från 23 dec -12 till idag 23 dec -13 har det förbrukats 14397 kwh. Då är det inkl hushålls el. Förvisso har dec -13 varit ovanligt varm men å andra sidan var dec -12 och vinter/vår -13 ganska kall. Så jag antar att förbukningen kommer se ut så här i fortsättningen.

Två vuxna och två barn, så jag tycker förbrukningen är rimlig, eller? Har ingen tilläggsisolering och halva huset har gamla och dåliga fönster.

Dessutom har jag mekanisk frånlufts ventilation och bara den suger nog bort många varma kilowatt. Undrar egentligen hur många? Går det att räkna ut?

Hur stor del av ens förbrukning utgör hushålls elen? Nuförtiden borde den posten vara ganska hög, med tanke på all hemelektronik som används idag med flera tv apparater, datorer etc.

Sen har året inte varit helt problemfritt med anläggningen, men det har jag andra trådar för.

/Magnus
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ett år med bergvärme
« Svar #1 skrivet: 23 december 2013, 08:44:37 »
Frånluften kanske drar 2000 kWh, men ventilera måste man ju.
Hushållselen ligger nog normalt på ca 6000-8000 kWh, men vissa extrema familjer (som våran t.ex) kan ha upp till 15 000 kWh i hushållsel.
Bovarna för oss:
4 datorer, 4 TV-apparater, 4 bilar/mopedbil (motorvärmare vintertid), Spabad, pool, bastu, krypgrundsavfuktare, 2 frysar, 3 kylskåp, mm...

Men om man i ditt fall räknar med 7000 för hushållsel och 2000 för ventilation så har du ca 5000 kWh till värmepumpen, vilket borde innebära ca 20 000 kWh som gått åt till värme och tappvarmvatten, eller en besparing på ca 15 000 kWh på ett år.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Ett år med bergvärme
« Svar #2 skrivet: 23 december 2013, 10:35:00 »
Det måste vara en otroligt svår fråga att svara på. Tycker att Rickards svar låter som ett rimligt och troligt värde. Men varför inte köpa en elmätare av honom och mäta upp pannans förbrukning? den är inte speciellt dyr och ger ett bra svar framöver :)
Jag köpte den här plus kapsling och är nöjd med den: http://www.energibutiken.se/sv/elmatare/104-3-fas-elmatare-for-dinskena.html

Hos oss är fördelningen nu i december 70% hushåll och 30% värme.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Ett år med bergvärme
« Svar #3 skrivet: 23 december 2013, 17:33:50 »
Menar ni att frÃ¥nlufts fläkten drar 2000 kwh eller att värme förlusterna genom vent är 2000 kwh  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ett år med bergvärme
« Svar #4 skrivet: 24 december 2013, 12:17:57 »
Fläkten kanske drar 70W (jag vet inte) och i så fall drar den ju ca 630 kWh/år.
En vanlig villas frånluftsvärmepump utvinner ca 1000 W ur frånluften, och en normal utblåsningstemp ligger då på just över 0 grader.
Vid DUT är den utventilerade effekten kanske uppemot 3 kW.
Men om vi räknar att uppvärmningssäsongen är 6 månader och att medeltempen under den tiden ligger runt 0 grader så blir det ungefär 1000 W som ventileras bort, vilket ger runt 4000 kWh/år.
Kan det verkligen vara så mycket?
I ett frånluftsventilerat hus utan återvinning har man ett undertryck som suger in luft genom håligheter i tätskikt och liknande, kanske gör det att transmissionsförlusterna blir lite mindre än i ett hus med FTX, man "växlar" liksom värme i hus-stommen?

Hittade följande på nätet: "Ventilation förbrukar ca 30% av värmeenergin i ett normalt isolerat, normventilerat bostadshus utan återvinning."
Då stämmer nog 4000 kWh rätt bra i normalvillan som kanske drar runt 20 000 kWh/år i uppvärmning och tappvarmvatten.
« Senast ändrad: 24 december 2013, 12:21:40 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Ett år med bergvärme
« Svar #5 skrivet: 24 december 2013, 13:13:05 »
Jo det stämmer säkert men man brukar val räkna vent förlusterna som värme för den delen som ventileras bort ska ju ersättas och det gör man ju normalt med vp förutom den delen som går till att driva själva fläkten alltså.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!