Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning - medan du läste inläggen, hann 2 nya svar postas i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 20 januari 2024, 16:09:18 »

Nätbolaget ska kunna lämna uppgift om förimpedans fram till leveranspunkten om man frågar dem.
Annars är det nog lättare och mer effektivt att mäta med "vattenkokarmetoden", som finns beskriven i t ex https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-man-maeter-foerimpedansen-med-en-vattenkokare.262384/ , än att försöka gissa.
Skrivet av: Utbygget
« skrivet: 20 januari 2024, 15:16:56 »

Det kan även vara OK med 1,5mm2 och 13 A men det ska räknas på i varje enskilt fall för att man ska VETA.
Men om du talar om hur långt du har till din transformator och om du bor "på landet" eller i en tätort samt vilken sorts central (automater eller smältsäkringar) så ska jag ge dig en kvalificerad GISSNING.
Finns det generisk avärden?
Om man bor i förort
har 210 m från det friggebodsstora elhuset till markskåpet och
20 m 10 mm2 ledning från deras lilla markskåp till centralen vad har man då för värden på X och Y?

Zk3 – 0,XXX ohm

Ik3 – YYYYA
Skrivet av: Pumpens
« skrivet: 10 maj 2019, 21:08:54 »

Jag antar att du menar A (ampere) och inte Ah (amperetimmar) i ditt inlägg?

Ja precis det stämmer! Ändrar inlägget så det blir rätt tummenupp
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 10 maj 2019, 17:38:10 »

En kondensator kan lagra energi i form av likström, inte växelström. Kondensatorn som finns i en maskin, t ex högtryckstvätt med enfas asynkronmotor är till för att ge fasförskjutning mellan drift- och hjälplindning i motorn så den får ett roterande magnetfält och möjlighet att starta själv på enfasström (motorn är egentligen en tvåfasmotor med 90° förskjutning mellan lindningarna, som beskrivet i åtskilliga tidigare trådar på detta forum).
Med klen matning är det vanligt att en asynkronmotor inte orkar starta mot last (t ex om det ligger kvar tryck efter vattenpumpen i en högtryckstvätt), eller om motorn är varm så att lindningarna har högre resistans än vid rumstemperatur. Och om den inte orkar starta, så får den höga startströmmen säkringen att lösa inom ett par sekunder.
Hade problem på jobbet med en vattenautomat då säkringen hade svårt att hållas vid start. Elektrikerns lösning var att byta dvärgbrytaren till en 10C istället för 10B. 0,75mm2 tråd!!  tummenupp

Felet var just kondensatorn som inte mera uppfyllde sin funktion. Den var inte sönder men kapacitansen har blivit för låg.? En mätare för en 100 lapp konstaterade att kondensatorn var sönder, men elektrikerna äger tydligen ingen sån. (Inte första gången elektrikern skruvar med automaten heller)
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 10 maj 2019, 11:23:24 »

Hade en Nilfisk högtryckstvätt förut, som hade en fet konding inbyggd som laddas upp, när man anslut den till elnätet och det gjorde att jag kunde använda den fast det var säkrat med 10Ah, men rekommendationen var så klart att köra på 16 Ah, för att drog man igång tvätten och stannade den och startade den igen så gick proppen, för att kondingen inte hade laddats upp ännu. Så hade man startat den, fick man snällt vänta en liten stund innan man drog igång den, ifall man behövde stanna den lite för fort. Lite synd att inte alla produkter med hög startström har likande teknik inbyggd, då skulle många toppar försvinna på elnätet.

Ahh nu ska jag inte skriva sönder tråden mera, lycka till nu med faserna TS tummenupp

En kondensator kan lagra energi i form av likström, inte växelström. Kondensatorn som finns i en maskin, t ex högtryckstvätt med enfas asynkronmotor är till för att ge fasförskjutning mellan drift- och hjälplindning i motorn så den får ett roterande magnetfält och möjlighet att starta själv på enfasström (motorn är egentligen en tvåfasmotor med 90° förskjutning mellan lindningarna, som beskrivet i åtskilliga tidigare trådar på detta forum).
Med klen matning är det vanligt att en asynkronmotor inte orkar starta mot last (t ex om det ligger kvar tryck efter vattenpumpen i en högtryckstvätt), eller om motorn är varm så att lindningarna har högre resistans än vid rumstemperatur. Och om den inte orkar starta, så får den höga startströmmen säkringen att lösa inom ett par sekunder.

Lite nyare Nilfisk högtryckstvättar har istället en kollektormotor (samma typ som i t ex en borrmaskin eller dammsugare)). Jämfört med de gamla asynkronmotorerna så har kollektormotorn lägre startström och bättre startmoment, nackdelarna är kortare livslängd och att det högre varvtalet gör att det behövs en kuggväxel (i högtryckstvättar oftast en tvivelaktig sak med plastkugghjul) mellan motor och pump.

Jag antar att du menar A (ampere) och inte Ah (amperetimmar) i ditt inlägg?
Skrivet av: Pumpens
« skrivet: 09 maj 2019, 20:17:08 »

Det är därför det är så svårt att t ex få igång en frys när man försöker mata den med ett klent bensinelverk eller 12/230 V växelriktare.

Hade en Nilfisk högtryckstvätt förut, som hade en fet konding inbyggd som laddas upp, när man anslut den till elnätet och det gjorde att jag kunde använda den fast det var säkrat med 10 A, men rekommendationen var så klart att köra på 16 A, för att drog man igång tvätten och stannade den och startade den igen så gick proppen, för att kondingen inte hade laddats upp ännu. Så hade man startat den, fick man snällt vänta en liten stund innan man drog igång den, ifall man behövde stanna den lite för fort. Lite synd att inte alla produkter med hög startström har likande teknik inbyggd, då skulle många toppar försvinna på elnätet.

Ahh nu ska jag inte skriva sönder tråden mera, lycka till nu med faserna TS tummenupp

Uppdatering: Ändrade från Ah till A
Skrivet av: SUNE73
« skrivet: 09 maj 2019, 20:04:12 »

Eftersom jag är amatör så tog jag lite bilder.
Som kanske syns dåligt på bilden så går det en kabel ut från väggen till ett uttag med två anslutningar, den ena till tork och den andra till tvätt.

Svårt att se på bilderna, jag har svårt att tyda vad som är vad med tanke på färgerna.
Men antalet kablar borde tyda på att det finns 3 faser redan framdragna, eller hur?
Har du kikat i proppskåpet? Finns det tre säkringar till tvättmaskinen där kanske?
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 09 maj 2019, 18:12:48 »

Huset är byggt 67.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 09 maj 2019, 17:40:44 »

Vad är det för färger på de kablar som kommer ur VP-röret till dosan? Röd, vit och två blå? Är installationen gjord på 60-talet?
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 09 maj 2019, 17:37:10 »

Eftersom jag är amatör så tog jag lite bilder.
Som kanske syns dåligt på bilden så går det en kabel ut från väggen till ett uttag med två anslutningar, den ena till tork och den andra till tvätt.
Skrivet av: Ralleballe
« skrivet: 09 maj 2019, 17:33:50 »

Vi hade också 3-fas till gamla torktumlare/torkskåp, så jag satte uttag med 2 skilda faser för tvätt/tork och tog den tredje fasen till skåpsbelysning/uttag ovan diskbänk. Givetvis byttes säkringen till en 10A 3-fas säkring, så allt bryts på samma gång om någon av faserna löser.

Givetvis får bara certifierad elektriker göra installationen.

Eluttag med 2 faser: http://www.elko.se/440v-2-vags/2-vags-infallt-uttag-440v-article3748-1553.html
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 09 maj 2019, 17:31:05 »

Ett annat tips kan vara att köpa en ny torktumlare med kompressor, då drar den bara några hundra watt och du sliper värmen i tvättstugan  tummenupp

Istället för att spendera massa pengar på att dra om elen och ha kvar den strömslukande torktumlaren och betala dyrt när du använder den.

Uppdatering: Var lite snabb där ang några hundra watt borde vara runt 1 KW, så du halverar förbrukningen, dock är jag osäker på dessa ang vad startströmmen ligger på, eller om det är inräknat?, om dom inte har löst det med en stor konding i mellan, nån som vet?

Den effekt som står på maskinens typskylt är den effekt som maskinen maximalt kan dra kontinuerligt och som man alltså ska ta hänsyn till vid dimensionering av säkring mm.  Startströmmen för en enfas asynkronmotor kan vara uppåt 10 gånger märkström, men den är så kortvarig att den sällan spelar någon roll för en proppsäkring, så länge motorn inte ska dra igång en mycket tung last och får onormalt lång starttid.
Dock måste man tänka på att om ett klent nät med stort spänningsfall (hög förimpedans) gör att motorn inte får den startström den behöver, så blir den mycket svag i starten och det kan bli svårt för t ex en värmepumpskompressor att orka igång.
Det är därför det är så svårt att t ex få igång en frys när man försöker mata den med ett klent bensinelverk eller 12/230 V växelriktare.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 09 maj 2019, 17:27:39 »

Enfasuttag säkrat med 20 A.....har jag aldrig hört talas om.

Om elektrikern kommer, så drar hen fram en nytt uttag.....med egen säkring, troligen 10A.

Det finns runda CEE enfasuttag med märkström 32 A, de brukar säkras av med 20 eller 25 A.
Utomlands förekommer olika slags uttag med ca 25 A märkström för enfas elspisar. Frankrike har en modell som ser ut som en enfas CEE-stickpropp men utan krage och med fyrkantig pinne för skyddsjord. Spanien har något som ser ut som en vanlig jordad Schuko-stickpropp, men förvuxen - ungefär samma diameter som en Perilex.

Men enfasmatade tvättmaskiner, torktumlare mm bör ändå inte matas från ett uttag som är avsäkrat med mer än 10 A, med tanke på den klena anslutningskabelns och inre komponenters begränsade tålighet för kortslutningsströmmar.
Skrivet av: Pumpens
« skrivet: 09 maj 2019, 12:19:00 »

Ett annat tips kan vara att köpa en ny torktumlare med kompressor, då drar den bara några hundra watt och du sliper värmen i tvättstugan  tummenupp

Istället för att spendera massa pengar på att dra om elen och ha kvar den strömslukande torktumlaren och betala dyrt när du använder den.

Uppdatering: Var lite snabb där ang några hundra watt borde vara runt 1 KW, så du halverar förbrukningen, dock är jag osäker på dessa ang vad startströmmen ligger på, eller om det är inräknat?, om dom inte har löst det med en stor konding i mellan, nån som vet?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 09 maj 2019, 09:13:03 »

I vår tvättstuga var det trefas till gamla tvättmaskinen, en FORD.
Jag har fördelat dessa tre faser så att tvättmaskinen går på en av dem och torktumlaren på en av de andra.
Huset byggt -74, så alla hus äldre än så borde väl rimligen ha trefas till tvättstugan?
Skrivet av: rocas
« skrivet: 08 maj 2019, 23:41:20 »

Ok. Ska kolla på det här men det allra bästa vore väl egentligen att be en elektriker att dra nya kablar från proppskåpet och ersätta de gamla och helt enkelt säkra upp till 20A?

Enfasuttag säkrat med 20 A.....har jag aldrig hört talas om.

Om elektrikern kommer, så drar hen fram en nytt uttag.....med egen säkring, troligen 10A.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 08 maj 2019, 19:53:49 »

Bygg en "låda" och häng över (ev skruvad), det blir snyggt och elektrikern blir glad den dag han kommer och ska jobba i centralen och kan nå in utan allt för stort besvär
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 08 maj 2019, 19:39:45 »

Det är inte så att detta uttag är ett gammalt och redan har draget 3fas? Bara en tanke Sc:,h
Annars kan det kanske vara enkelt att dra in en kabel till, om kanalisationen tillåter?

Jo det kan va så när du säger det.
Jag får skruva upp locket och kolla.
Skrivet av: SUNE73
« skrivet: 08 maj 2019, 19:35:29 »

Hej.

Jag har problem med att proppen går när jag kör torktumlaren på högsta program ihop med tvättmaskinen.
Idag sitter en 10a säkring där men så så en elektriker att jag kunde slänga i en 13a och att det skulle fungera bättre.
Tydligen skulle det inte vara någon fara om man har 2,5kv kablar, hur jag nu vet de  Sc:,h
Vad säger ni?

Det är inte så att detta uttag är ett gammalt och redan har draget 3fas? Bara en tanke Sc:,h
Annars kan det kanske vara enkelt att dra in en kabel till, om kanalisationen tillåter?
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 08 maj 2019, 19:02:49 »

Från det ena till det andra men ändå en fråga gällande proppskåpet  :)
Är det OK att stänga in proppskåpet i ett skåp  Sc:,h
Har renoverat hela rummet där proppskåpet är och nu är det bara det som skämmer  >:(
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 08 maj 2019, 18:58:56 »

Ok. Ska kolla på det här men det allra bästa vore väl egentligen att be en elektriker att dra nya kablar från proppskåpet och ersätta de gamla och helt enkelt säkra upp till 20A?
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 08 maj 2019, 11:51:21 »

Om man ska säkra upp från 10 till 13 A så MÅSTE man, oavsett kabelarea, kolla upp vad man har för förimpedans, beräkna kortslutningsströmmen och förvissa sig om att den räcker till för att 13 A-säkringen även i sämsta tänkbara fall löser inom rimlig tid vid en stum kortslutning.

I just detta fall så antar jag att både tvättmaskin och torktumlare har 2 kW värmeelement, sen tillkommer några hundra W för motorer mm så om båda kör värme för fullt samtidigt, blir resulterande strömmen uppåt 20 A och då håller inte heller en 13 A säkring mer än några minuter. Jag skulle föreslå att man istället löser problemet genom att köra maskinerna omlott och stänga av torktumlaren just under den period i tvättprogrammet då tvättmaskinen kör värme. Antingen kan man koppla in en kontrollampa till tvättmaskinens värmeelement och göra omlottkörningen manuellt, eller också kopplar man in ett reläs manöverström till tvättmaskinens värmeelement och låter relät bryta matningen till torktumlaren medan tvättmaskinen värmer. Det senare förutsätter förstås att torktumlaren kan starta om där den var i programmet och fortsätta av sig själv efter ett strömavbrott.
Skrivet av: Hasberg
« skrivet: 07 maj 2019, 22:37:57 »

Ok, och då är det självaste kopparn man mäter exklusive höljet eller?

Ja, självaste kopparn, isoleringen leder ju ingen ström.

Jag skulle har sett till att tvättmaskin, torktumlare och diskmaskin ligger på olika
faser och om det inte går, köra apparaterna efter varandra.
Skrivet av: Huddinge
« skrivet: 07 maj 2019, 22:31:38 »

Det var bättre förr. Med svensk trefas.
Skrivet av: kWhalp
« skrivet: 07 maj 2019, 22:05:54 »

Hej.

Jag har problem med att proppen går när jag kör torktumlaren på högsta program ihop med tvättmaskinen.
Idag sitter en 10a säkring där men så så en elektriker att jag kunde slänga i en 13a och att det skulle fungera bättre.
Tydligen skulle det inte vara någon fara om man har 2,5kv kablar, hur jag nu vet de  Sc:,h
Vad säger ni?


Det spelar ingen roll om du har 10A eller 13A, säkringen kommer gå likförbannat om du kör apparaterna samtidigt under längre perioder.


Min tork/tvätt drar vid maxbelastning:
2200W torktumlare
2000W tvättmaskin

4400W = 19A...

Utlösningsvillkoret för 10A trög säkring, är drygt 14A i nån timme och för 13A är det ca 15A i nån timme*

Prova, och återkom för att motbevisa mig ;)
Kanske räcker 13A(15A) om tvättmaskinen inte måste värma hela tvättvolymen till 60- eller 90°C.

(Källa: *Säkringdiagram ur huvudet, som är fullt googlingsbara).

MVH kWhalp
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 07 maj 2019, 20:37:50 »

Det kan även vara OK med 1,5mm2 och 13 A men det ska räknas på i varje enskilt fall för att man ska VETA.
Men om du talar om hur långt du har till din transformator och om du bor "på landet" eller i en tätort samt vilken sorts central (automater eller smältsäkringar) så ska jag ge dig en kvalificerad GISSNING.
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 07 maj 2019, 19:56:13 »

Ok, och då är det självaste kopparn man mäter exklusive höljet eller?
Skrivet av: Hasberg
« skrivet: 07 maj 2019, 19:52:25 »

Mät kabeln: 1,79mm x1,79 mm = 3,2041 x 3,14 = 10,0608  : 4 = 2,51mm²

En 2,5 mm² Kabel har en diameter på ca 1,8 mm
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 07 maj 2019, 19:38:13 »

Hej.

Jag har problem med att proppen går när jag kör torktumlaren på högsta program ihop med tvättmaskinen.
Idag sitter en 10a säkring där men så så en elektriker att jag kunde slänga i en 13a och att det skulle fungera bättre.
Tydligen skulle det inte vara någon fara om man har 2,5kv kablar, hur jag nu vet de  Sc:,h
Vad säger ni?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!