Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Test av Daikin Caldo XRH40  (läst 35863 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #105 skrivet: 19 december 2018, 08:26:02 »
Kanon Rikard då blir det en beställning på logger 2020 då vattenfalls energywatch lägger ner :(.

Under 2 dagar har de nu varit mellan 0 och -5 och hög fuktighet alltid över 90% då har min pump avfrostat ganska konstant med 30 min intervaller. Ska mäta sen när fukten sjunker och tempen blir kallare.
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #106 skrivet: 19 december 2018, 08:55:49 »
Nu var det väl hur mycket pÃ¥frostning man fÃ¥r vid olika utetemperaturer det handlade om gällande isen  som det skrevs om pÃ¥ dämparna och inte hur ofta olika maskiner avfrostar eller har jag missförstÃ¥tt nÃ¥got ?

Jag har bara delgett hur jag fÃ¥r det vid olika utetemperaturer och det skulle man aldrig ha gjort  :)
Och bäst man inte skriver nÃ¥got om eventuell pÃ¥isning vid olika temperaturer dÃ¥ det kan tolkas som fakta  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #107 skrivet: 19 december 2018, 09:24:30 »
Ja, det blir det, men då får vi även ha i åtanke att man oftare har lägre luftfuktighet (RH) vid varmare väder, så det är rimligt att anta att det inte skiljer fullt så mycket om man skall generalisera.

Jag har hört flera norrlänningar klaga över att det känns så kallt i Stockholm, typ noll här känns som -10 hemma. Alla har förklarat det med att det är så fuktigt här. SMHI:s mätstationer verkar hålla med om att det är fuktigt här vintertid. Det kan bero på att det ofta är små temperaturskillnader mellan dag och natt. Det är sällan kalla nätter då fukten fälls ut ur luften. Det är först i slutet av januari de blir vanliga. Det här lär inte vara unikt för Stockholmstrakten utan gäller troligen hela södra Sverige. Med tanke på att 90% av Sveriges befolkning bor söder om en öst-västlig linje strax norr om Uppsala finns en mycket stor andel av luftvärmepumparna också söder den linjen, dvs i ett fuktigare klimat. Jag tror inte Rickards upplevelse av luftfuktighet och avfrostningsproblematik är representativ för den stora massan luftvärmepumpägare.

Det ska medges att det förmodligen finns en mental slagsida i erfarenheterna. Är det runt noll grader och pumpen frostar av ofta märker man det. Är det runt noll och den inte gör det kanske man inte tänker på det. Den går som den ska göra och hälsan tiger ju som bekant still.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #108 skrivet: 19 december 2018, 09:30:41 »
Åter igen, jag har sett dig (TS) kommentera detta om frekvent avfrostning vid just temperaturer runt nollan i några ämnen på senare tid.
När jag ser den typen av "sanningar" skrivas upprepade gånger, och jag inte håller med, så brukar jag kommentera saken, detta oavsett om det gäller att Toshiba är världens bästa maskin eller att man skall dimensionera en luftvärmepump enligt husets värmebehov.
Jag påstår INTE att din maskin inte avfrostar oftare vid temp runt 0 grader, bara att det inte borde vara nödvändigt med särskilt frekventa avrostningar.
Enligt både min uppskattning, loggning, och Rolands beräkningar så rör det sig om kanske som mest 43% tätare avfrostning vid 0 grader än vid -20, och med hänsyn taget till att relativa luftfuktigheten som regel är lägre vid 0 än vid -20 så blir det som regel mindre skillnad än så.
Säg att det är 2 timmar mellan avfrostningar vid 0 grader så borde det i normalfallet gå ca 2 timmar och 42 minuter mellan avfrostningarna vid -20 grader. (om skillnaden är 35% med hänsyn taget till den lägre relativa luftfuktigheten i varmare luft)
Du har alltsÃ¥ inte fel i sak  wave,  jag vill bara försöka tydliggöra för de som läser att det inte är nÃ¥gra himmelsvida skillnader pÃ¥ BEHOVET av avfrostning, däremot kan det säkert skilja mycket mer än sÃ¥ pÃ¥ vissa maskiner, medan andra har en bättre avfrostningslogik och klarar att hantera det pÃ¥ ett bättre sätt.

Om avfrostningen triggas med 6 eller 7 graders deltaT mellan utetemp och temp efter förångaren vid 0 grader ute kan det säkert gå an massa minuter (Timmar?) innan den som avfrostar med större deltaT kör igång sin avfrostning.

Till Roland kan jag bara säga att du har rätt som vanligt, Stockholm och många av de större städerna söderut är ju omringade av vatten, det vore konstigt om det inte skulle vara fuktigt där på vintern.
Men även i värsta scenario skall det inte skilja mer än 52 minuter, om maskinen avfrostar varannan timme vid 0, och alltså då med 2 timmar och 52 minuters mellanrum vid -20 grader.

OM vi kan komma till konsensus runt detta så vore det en framgång för alla, och jag tror att många fått lära sig något nytt.
Det bästa med ett forum som detta!
« Senast ändrad: 19 december 2018, 09:34:31 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #109 skrivet: 19 december 2018, 09:40:17 »
Jag har hört flera norrlänningar klaga över att det känns så kallt i Stockholm, typ noll här känns som -10 hemma. Alla har förklarat det med att det är så fuktigt här. SMHI:s mätstationer verkar hålla med om att det är fuktigt här vintertid. Det kan bero på att det ofta är små temperaturskillnader mellan dag och natt. Det är sällan kalla nätter då fukten fälls ut ur luften. Det är först i slutet av januari de blir vanliga. Det här lär inte vara unikt för Stockholmstrakten utan gäller troligen hela södra Sverige. Med tanke på att 90% av Sveriges befolkning bor söder om en öst-västlig linje strax norr om Uppsala finns en mycket stor andel av luftvärmepumparna också söder den linjen, dvs i ett fuktigare klimat. Jag tror inte Rickards upplevelse av luftfuktighet och avfrostningsproblematik är representativ för den stora massan luftvärmepumpägare.

Det ska medges att det förmodligen finns en mental slagsida i erfarenheterna. Är det runt noll grader och pumpen frostar av ofta märker man det. Är det runt noll och den inte gör det kanske man inte tänker på det. Den går som den ska göra och hälsan tiger ju som bekant still.

Dottern åkte ner till Österlen nyligen och började jobba.
Hon ringde igår om att det bara är runt nollan men det är skitkallt och hon har för första gången fått köldexem på benen vilket hon inte fått i hemtrakterna trots samma utetemperatur eller när det är galet kallt.
Hon säger att det är väldigt fuktigt och dÃ¥ skitkallt  :)
På något sätt skiljer sig med andra ord "samma" uppgivna luftfuktighet i samma temperatur betydligt

Och åter igen Rickard så var det väl luftfuktighet som det handlade om och inte hur ofta olika maskiner avfrostar ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #110 skrivet: 19 december 2018, 09:45:59 »
Återigen, mitt första inlägg som kritiserade ditt påstående om täta avfrostningar runt 0 grader ute baserades på att jag sett dig nämna det i ett antal ämnen på senare tid.
Jag anser att detta nu är utrett.
Det bör ske oftare, men inte mycket oftare än när det är kallare ute.
Du har inte haft fel, men jag anser ändå att jag med mina inlägg har kunnat ge en klarare bild av hur mycket oftare en maskin skall behöva avfrosta vid 0 grader ute än när det blir 15-20 grader kallt ute.
Jag har påpekat detta enbart för att folk som läser i forumet inte skall acceptera hur täta avfrostningar som helst bara för att det är runt 0 grader ute.
Är utedelen påfrostad?
Ja, då behövs en avfrostning.
Är utedelen inte påfrostad?
Nej, ingen avfrostning skall triggas.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #111 skrivet: 19 december 2018, 10:26:18 »
Jag är inte riktigt med ??
Vart har jag skrivit något om täta avfrostningar i denna tråden ?
Ska vi börja ta upp ämnen från andra trådar så blir man väldigt förvirrad till slut och det är bättre det kommenteras i den tråden som det gäller !
Jag skrev om luftfuktighet som sedan har "spÃ¥rat ur"  ::)

Avfrostningar bör mycket riktigt ske när behov finnes , kan nog även ligga någon form av "safemode" att avfrosta efter en viss tid om tillverkaren valt att göra så.
Vet inte riktigt vart jag skulle ha skrivit något annat ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #112 skrivet: 19 december 2018, 17:15:16 »
nä vid lÃ¥nga perioder vid -25 har jag dÃ¥lig koll  ::)
Borde dock vara torr luft då så minimalt med vatten från avfrostning som kan bädda in dämparna i is!!

Jag har varken tid eller lust att leta i din historik var du skrivet det i andra ämnen, jag bara säger att jag noterat att du på senare tid ett antal gånger nämnt att det skulle vara torrare luft när det blir kallare ute.
När nu denna fråga kom upp i denna tråd så ville jag nyansera den bild jag anser att du gett i forumet just rörande "torr luft vid kall väderlek".
Luftfuktigheten som man mäter och i dagligt tal hänvisar till är den relativa luftfuktigheten och den ligger ofta nära 100% vid kall väderlek.
Absolut luftfuktighet är större vid högre utetemperatur, men relativ luftfuktighet är ofta lägre vilket gör att det finns en liten inbyggd marginal innan fukten fälls ut som vatten eller frost på förångaren.
Mängden vatten från avfrostningen är troligen lite större vid temperaturer runt 0 grader, men med hänsyn taget till det större effektbehovet som finns vid låga utetemperaturer så är skillnaderna inte så stora som man kan tro, och som jag anser att du gett uttryck för, i detta ämne och i andra ämnen de senaste veckorna.

OM en värmepump avfrostar väldigt mycket oftare vid 0 graders utetemperatur än vid säg -20 graders utetemperatur så tror jag att det oftare beror på en dålig avfrostningslogik än på att det skulle vara mycket större faktiskt behov av avfrostning vid temperaturer nära 0.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #113 skrivet: 19 december 2018, 17:43:58 »
Nä då det är bättre om jag drar mig ur diskussionen om luftfuktighet .
Länkade till ett blad från SMHI som man kan läsa om man känner för det
Kanske kommer någon guru i detta ämne och han/hon får då gärna skriva på min tavla tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2496
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #114 skrivet: 19 december 2018, 18:02:48 »
Med tanke pÃ¥ att mängden vatten man tömmer ur spannet under värmepumpen är avsevärt mycket större när det är runt nollan än när det är kallare drar jag mina egna slutsatser  ;)

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #115 skrivet: 19 december 2018, 21:47:29 »
Ja här på hemmaplan har vi en gammal IVT Nordic inverter (Sharp) från 2005 med hetgasavfrostning dvs ingen värmekabel, behovsstyrd.

AY-XP09DR-NC inomhusdel och AE-X09DR-N utomhusdel

Vissa år med långa perioder strax under nollan blir det enorma mängder vatten som avfrostas och kan bli till en mäktig iskaka under utedelen på marken under.

Även väldigt mycket tätare intervaller (kanske neråt 40 min ibland?) och det är inte för att det skulle vara onödigt - det är verkligen så att det frostar igen på nolltid under dessa förhållanden vilket maskinen åtgärdar precis som den behöver och ska.

Kan tilläggas att jag bor på ett ställe där det finns mycket sjöar runt om.

När det är kallt hos oss, -10 -- -20 och under så sker avfrostningar väldigt mycket mer sällan (kanske med 5 timmars intervall eller mer) och det genererade smältvattnet är betydligt mer blygsamt.

Så här är det bara, kan inte diskuteras bort. Inget fel på maskin den avfrostar fortfarande bara när det behövs dvs när utedelens kylpaket är igenkorkat av frost.

Har koll på detta med ev indikationer på felaktig gasmängd/läckage, ser inget sådant alls. Helt jämn påfrysning över hela kylpaketet utan de karakteristiska band man ser om det är fel i det avseendet.

Ser detta som ganska orelaterat till just pumpen vi diskuterar i denna tråd men ändå viktigt att lyfta fram vad jag kommit att se som helt normalt och förväntat beteende av en kompetent värmepump.
« Senast ändrad: 19 december 2018, 22:34:53 av Leopold »
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #116 skrivet: 20 december 2018, 08:58:15 »
Som sagt, jag har ju ingen egen erfarenhet utan uttalar mig helt och hållet om detta på ett teoretiskt plan, baserat på samma resonemang som Roland ger uttryck för i sina beräkningar.
Jag har aldrig påstått att TS Comfort har fel när det gäller avfrostningarna, bara att det kan uppfattas fel om man påstår att luften är torrare vid kall väderlek i relativa termer. (som är det vanliga).
Kanske händer det något fysikaliskt som inte kan förklaras med de teoretiska tankar jag har, och de beräkningar som Roland har redovisat, (Det här med fasövergångar och övergångsvärme är, på fullt allvar, gränsande till magi) och då får jag helt enkelt erkänna att det inte går använda vanlig matematik för att förklara vad som händer på en förångare vid olika utetemperaturer, luftfuktighet och effektbehov.
När vintern är slut så kommer jag att ha egna erfarenheter av detta.
Ibland är det ju faktiskt så att man inte kan förklara riktigt allt med konventionellt tankearbete eller matematik på en grundläggande nivå.

Kanske nÃ¥t att bita i för Roland, en extrauppgift i den högre skolan sÃ¥ här i juletider.  ;)

Bra i alla fall att fler rapporterar in sina erfarenheter.  tummenupp
« Senast ändrad: 20 december 2018, 09:00:32 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #117 skrivet: 20 december 2018, 14:23:35 »
Relativ luftfuktighet med tex 95% bär olika mängder gram vatten vid olika temperaturer .

Om ni har varit tex i Thailand eller liknande land och dom säger att det är "bara" 85% men som ni märkt är det galet fuktigt och man flyter nästan bort men då ska man tänka på hur många gram vatten luften bär vid tex 35 grader varmt och RH85%.

Har inte kollat vad skillnaden är men får kolla om jag hittar något tydligt enkelt diagram hur många gram det är vid samma procenttal vid olika utetemperaturer.

Det ska man sedan också jämföra med om eller hur mycket det skiljer på flödet genom utedelen beroende på hur fläkten jobbar och det finns säkert fler parametrar att ta hänsyn till så därav blir det nog krångligt att få till ett helt 100% säkert svar.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad tobbew87

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • DAIKIN XR(H)30
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #118 skrivet: 20 december 2018, 14:49:01 »
fuktigt är det i en bastu  tOOmten  ::)

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #119 skrivet: 20 december 2018, 15:33:01 »
Kan bara instämma i vad @Leopold och @Mike skriver. Jag har ju plastbaljor under mina två värmepumpar och har därmed hyfsad koll på mängden vatten/is som avfrostas vid olika utomhustemperaturer. Just kring nollan så fylls baljorna ganska snabbt med vatten medan det vid minus 10/15 grader blir avsevärt mindre.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!