Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: MÃ¥ste jag ha nÃ¥gon typ av acc tank? (edit Volymtank)  (läst 14073 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #30 skrivet: 05 februari 2011, 10:22:51 »
Det är helt sant som du säger Oraklet. Det är ju jag som köpare som bestämmer men jag tycker bara det känns som man aldrig kommer till dialogstadiet. Mestadels "fasta" lösningar utan konsekvensbeskrivning. Man vill ju även att installatören skall tycka att systemet känns rätt.

Hur stora tror ni riskerna är med att ha en något för stor maskin utan G2. Blir det då nästan ett måste att ha en VVB hopkopplad till VPn

Kanske dags att flytta VP från tvättstugan till garage/förrådet så man får plats med lite mer grejer :)


Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #31 skrivet: 05 februari 2011, 10:23:23 »
-2.4 var det på min senaste offert. Årsmedel låg ju så klart på plussidan

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #32 skrivet: 05 februari 2011, 10:34:16 »

Finns det verkligen några som dimensionerar för -4 idag? När jag tog in offerter var det -2 som var det vanliga.

vi fick en offert förra året den var dimensionerad för -4°.
vi gör ett nytt försök nu. får se hur dom dimensionerar nu.
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #33 skrivet: 05 februari 2011, 10:34:45 »
David, tycker från ditt resonemang att döma att det låter som att du har mycket bra förutsättningar för att få till ett bra system och göra en bra affär. Men som du säger kan man skrämma bort en del installatörer med för mycket frågor. Håll korten nära kroppen i början, sen när du känner att du hittat den där installatören som känns rätt och är villig och kunnig att diskutera olika lösningar, plockar du fram dem. Själv tog jag in offerter av standardtyp initialt, sen när jag bestämt vilken installatör jag ville ha och han var nära att få affären, lyckades jag förhandla in diverse "extra-allt" i slutstadiet till ett mycket bra pris.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #34 skrivet: 05 februari 2011, 11:03:36 »
ja det är nog sÃ¥ det fÃ¥r bli. Har hittat en ganska bra nisse men han kör IVT och det vette fan om jag vill ha  :D
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #35 skrivet: 05 februari 2011, 11:09:32 »
ja det är nog sÃ¥ det fÃ¥r bli. Har hittat en ganska bra nisse men han kör IVT och det vette fan om jag vill ha  :D

Varför inte gillar du inte ivt Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #36 skrivet: 05 februari 2011, 11:35:39 »
Jag vet inte. Ska se om säljaren kan konvertera mig från thermia till IVT
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #37 skrivet: 05 februari 2011, 12:22:54 »
Du ska tala om för din tänkta installatör hur du vill ha det. Sedan väljs en maskin efter det. Beroende på ditt system, behov osv.

Om jag vore du skulle jag ta en maskin som styrs pÃ¥ nätet.  MKT enklare och roligare att se alla inställningar pÃ¥ din data skärm, än pÃ¥ en liten display i ett pannrum Thumbsup   

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #38 skrivet: 05 februari 2011, 12:54:26 »
Du ska tala om för din tänkta installatör hur du vill ha det. Sedan väljs en maskin efter det. Beroende på ditt system, behov osv.

Om jag vore du skulle jag ta en maskin som styrs pÃ¥ nätet.  MKT enklare och roligare att se alla inställningar pÃ¥ din data skärm, än pÃ¥ en liten display i ett pannrum Thumbsup   

Hetgas laddning på vv och styrning på nätet blir nog dyrt innan allt är klart ts kanske satsar på L/L pump istället *roflmao*.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #39 skrivet: 05 februari 2011, 12:58:24 »
Typ Thermiq? kostar väl inte så mycket. Fast möjligheterna att styra kanske är begränsade? Thermia Online skulle jag nog inte köpa.

Nibe har roligare grejer när det kommer till styrning eller?

Smurfen, men om det är en G2 så behöver man väl inte komplettera med separat hetgasladdning? Eller är det detta du menar. Att det blir dyrt för att man måste shella upp för en G2 :(

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #40 skrivet: 05 februari 2011, 13:08:22 »
Typ Thermiq? kostar väl inte så mycket. Fast möjligheterna att styra kanske är begränsade? Thermia Online skulle jag nog inte köpa.

Nibe har roligare grejer när det kommer till styrning eller?

Smurfen, men om det är en G2 så behöver man väl inte komplettera med separat hetgasladdning? Eller är det detta du menar. Att det blir dyrt för att man måste shella upp för en G2 :(



På G2 ingår det. Tyckte bara det spårade ur från att ha funderat på luft fläkt till en värsting anläggning men det är rätt man ska tänka på alla alternativ så det blir rätt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #41 skrivet: 05 februari 2011, 13:09:16 »
Thermia online, nej inte det jag pratar om.  ThermiQ är amatör prylar.

Jag personligen skulle lägg mer krut på själva styret och systemlösningen. Sedan kan man ta en billigare "motor" som driver detta.
Det kan bli hur bra som helst och det behöver inte kosta mer än std alternativet.

Då kan man få allt styrt via nätet och COP framräknat direkt, förbrukningar osv.

Sedan så får du ett larm i mobilen när du ligger i Thailand, om ngt skulle gå på tok Thumbsup

 

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #42 skrivet: 05 februari 2011, 13:20:02 »
Nibe 1245 har bättre VV produktion   

Det beror väl på att de kopierat Thermias vv-koncept...
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #43 skrivet: 05 februari 2011, 13:20:20 »
Oraklet, vilka VP tillverkare har den typen av styrsystem? Det låter väldigt intressant.

Smurfen, haha ja du har helt rätt. Jag håller alla möjligheter öppna. Har dock snöat in en del på BV. "Tyvärr" står sig ett bra luft upplägg väldigt bra också. Så ja risken finns ju att man halkar tillbaks dit när man väl lagt i hop alla "extras" på BV-upplägget :)


Senaste kalkylen jag gjorde så kostade ett BV+vattenkonvertering minst i förbrukning+finansiering på 10 års sikt. Men då bytte jag ut alla luft/luft efter 7 år och hade inte räknat in ROTavdrag på luft/luft. :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #44 skrivet: 05 februari 2011, 13:33:48 »
Thermia online, nej inte det jag pratar om.  ThermiQ är amatör prylar.

Jag personligen skulle lägg mer krut på själva styret och systemlösningen. Sedan kan man ta en billigare "motor" som driver detta.
Det kan bli hur bra som helst och det behöver inte kosta mer än std alternativet.

Då kan man få allt styrt via nätet och COP framräknat direkt, förbrukningar osv.

Sedan så får du ett larm i mobilen när du ligger i Thailand, om ngt skulle gå på tok Thumbsup

 

Personligen tycker jag det låter som onödigt lull-lull. Keep it simple som sagt. Visst, jag har tillbringat säkert 50 timmar första vintern med injustering av raddar och pillande på inställningar i styret, men nu har jag bra värmekurva och bra balans. Ser inte framför mig att behöva ändra i styret någonsin mer... Har inlagt i kalendern att kolla till vp-n vid månadsskiften.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!