Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Uppstartstid f2030  (läst 2398 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad caprice666

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Uppstartstid f2030
« skrivet: 04 juni 2017, 20:27:06 »
Hejsan.
Jag har fått ett problem som är mailat till Nibes support, men jag tänkte höra om det finns någon här som har haft liknande problem?
Här kommer kopian på mailet till Nibe.

Hejsan!
Jag har en F 2030 installerad sedan tidigt i våras. Den är kopplad rakt mot en 750l acc tank med termostatstyrning och helt utan innedel.
Så långt är allt frid och fröjd.
Problemet är att jag även har en solpanel som värmer samma tank via kopparslinga i botten av tanken.
Vid halvsoliga dagar har jag fått problem med att värmepumpen löser ut på hög kompressor temperatur.
Jag förstår så långt att det varma vattnet från slingan inte har hunnit stiga upp till värmepumpens "termometer" och att den således får för varmt vatten in i sig.
Det jobbiga är att man inte alltid upptäcker att värmepumpen har slagit ifrån innan man tex ska duscha.
Proceduren idag är att slå av arbetsbrytaren alt öppna locket och trycka på reset knappen, problemet då är att det tar 180 min för pumpen att starta.
Min enkla fråga är om det finns något enkelt sätt att minska denna tiden?
Jag misstänker att det handlar om någon slags förvärmning av kompressoroljan??? Förstår om det kan behövas vintertid, men vår, sommar, höst så borde jag kunna ställa ner tiden till något rimligare.
Kanske blev lite rörigt, då ber jag om ursäkt.
Mvh Claes Persson.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4698
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Uppstartstid f2030
« Svar #1 skrivet: 04 juni 2017, 20:47:43 »
Du får för hög retur tillbaka till VP eftersom solen värmer den nedre delen och konvektionen hinner inte med att gå upp ELLER
går CP till VP konstant eller stannar den , verkar som att det kan vara ett flödesproblem att CP inte hinner starta för att kyla VB
till lägre temp än vad VP ska ha i retur och stoppar , HP stoppar vid för hög temp , orsak inget flöde ,
PS kom på att sol värmer rätt häftigt i botten och tempen blir för hög för VP , vilken temp får du från sol i botten av tanken ?
« Senast ändrad: 04 juni 2017, 21:06:02 av 25fOCUS »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Uppstartstid f2030
« Svar #2 skrivet: 05 juni 2017, 09:53:44 »
Känns lite som fel lösning att minska tiden du bör nog försöka få vp att inte lösa. Hur varm är tanken när vp löst ? Har du nån typ av funktion som stoppar själv cirk genom vp så den inte får det solvärmda heta vattnet genom vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Uppstartstid f2030
« Svar #3 skrivet: 05 juni 2017, 22:52:37 »
De där 180 minutrarna efter omstart går inte att ändra.
Det finns nog 2 sätt att fixa felet, enklast är att ställa ner temperaturen på termostaten som styr värmepumpen så den inte går lika högt i temperatur.
Annars bör du flytta termostaten till en plats närmare solslingan så den snabbare märker när solen värmer tanken.
Detta medför att du samtidigt måste justera in temperaturen på termostaten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad caprice666

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Uppstartstid f2030
« Svar #4 skrivet: 07 juni 2017, 14:32:03 »
Tack för många svar.
Helt klart vore det bättre att givaren till termostaten satt i samma hål som givaren till solpanelen, dvs längst ner i tanken.
Dock har de ej samma storlek, skulle behöva en mindre. Det är nog något som jag får driva mot installatören.
Solpanelen kan gott en solig dag skicka in runt 80° vatten i tanken. Det är ca 1m skillnad från slingan till VP´s termostatgivare.
Tack så mycket Claes.

Utloggad caprice666

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Uppstartstid f2030
« Svar #5 skrivet: 07 juni 2017, 14:34:15 »
De där 180 minutrarna efter omstart går inte att ändra.
Det finns nog 2 sätt att fixa felet, enklast är att ställa ner temperaturen på termostaten som styr värmepumpen så den inte går lika högt i temperatur.
Annars bör du flytta termostaten till en plats närmare solslingan så den snabbare märker när solen värmer tanken.
Detta medför att du samtidigt måste justera in temperaturen på termostaten.


Enligt Nibes support så var det inga konstigheter att ändra. Går att göra med att mixtra med tiden på inställning S2 nn.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Uppstartstid f2030
« Svar #6 skrivet: 07 juni 2017, 19:04:58 »

Enligt Nibes support så var det inga konstigheter att ändra. Går att göra med att mixtra med tiden på inställning S2 nn.

Men detta värde är väl bara just för stunden?
Inte påverkar den alla framtida omstarter?
« Senast ändrad: 07 juni 2017, 19:06:31 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!