Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Effekt eller strömförbrukning vid avfrostning  (läst 2331 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TomasF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Blanka
    • TräbÃ¥tsakuten
Effekt eller strömförbrukning vid avfrostning
« skrivet: 21 december 2006, 21:59:23 »
Hej!

Min Panasonic är specad att i Cooling mode dra max 1600 W. Min väl fungerande effektmätare visar att den stiger hela avfrostningscykeln upp till ca 2100 W. Upp till 1600 W låter det starkt väsande, över den nivån blir det ganska tyst. Avfrostningen är mycket effektiv, stora delar av utebatteriet blir ca 50 grader varmt och hela avfrostningen tar bara några minuter.

Är det normalt att effekten under avfrostning överstiger det som specats som max effekt i kylläge?

     / mvh Tomas F.
Har byggt egen L/V

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Effekt eller strömförbrukning vid avfrostning
« Svar #1 skrivet: 21 december 2006, 22:04:57 »
Är det din hemmabyggda lvvp du talar om?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TomasF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Blanka
    • TräbÃ¥tsakuten
SV: Effekt eller strömförbrukning vid avfrostning
« Svar #2 skrivet: 21 december 2006, 22:39:14 »
Jo, sÃ¥ driftsförhÃ¥llandena är ju lite annorlunda än för en vanlig pump. Men min frÃ¥ga kommer av att jag undrar om den höga avfrostningseffekten kan bero pÃ¥ överfyllning av kylmedia, eller om 2100 W en normal avfrostningseffekt pÃ¥ en E15.  / mvh Tomas F.
Har byggt egen L/V

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Effekt eller strömförbrukning vid avfrostning
« Svar #3 skrivet: 21 december 2006, 22:43:43 »
Kollade min HE-12:a idag och den drog mellan 400w-540w när den avfrostade men nu kollade jag tyvärr inte under hela avfrostníngen jag stod bara och kollade elmätaren i ca 2-3 min.

Ska även försöka kolla min Nocria vad den drar när den avfrostar.

//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Effekt eller strömförbrukning vid avfrostning
« Svar #4 skrivet: 21 december 2006, 22:48:35 »
Är det din hemmabyggda luft/vattenvärmepump du talar om?
hm.. intressant !!
är det nån som har lust att förklara lite mer ingående??? Sc:,h
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad TomasF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Blanka
    • TräbÃ¥tsakuten
SV: Effekt eller strömförbrukning vid avfrostning
« Svar #5 skrivet: 21 december 2006, 23:10:57 »
Inget märkvärdigt. Kylkunnig kusin + Panasonic E15 utedel -> 10 meter rör -> plattvärmeväxlare -> radiatorkrets (golvvärme). Resten är inget snyggt jobb utan en "snabb fix": Innerdel behållen för logiken och fjärrens skull men två tempgivare i innerdelen flyttade till radiatorkretsen (styrning sker på returtemp istället för på lufttemp). I drift sen ett år. Slutade avfrostninga i höstas men nu fixat. Men ska den dra så mycket?
« Senast ändrad: 21 december 2006, 23:22:46 av TomasF »
Har byggt egen L/V

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!