Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Omdömen om Bonus Air 12?  (läst 37387 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Omdömen om Bonus Air 12?
« Svar #15 skrivet: 17 januari 2019, 08:09:13 »
Det beror på hur stor vattenvolym du värmer... Men ett bra riktmärke är väl runt en start per timme när det är runt nollan ute.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad AndersDalsland

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
SV: Omdömen om Bonus Air 12?
« Svar #16 skrivet: 17 januari 2019, 20:50:52 »
Nu är det ganska kyligt ute (-12) ,o då tar pumpen drygt 1 timma att få upp tempen igen (hysteres på 5 grader)
O sedan klarar den sig i 30-40 minuter innan den startar igen.
O man vill väl ha långa gångtider ,istället för många korta?
Som sagt halvkass isolering ,samt en del källarutrymmen som värms upp.
Har inte ställt in allt ännu som jag vill ,men kommer kanske köra igång pellets ikväll.
Det kommer ske med automatik sedan ,men det tar jag när jag är nöjd med driften på pumpen.
Pumpen är ju fabriksinställd på att sluta gå vid -15 ,o det är det jag räknat med.
Men måste återigen påpeka hur mycket dessa elementfläktar påverkar ,det stör mig dock att jag inte kommit på det innan....

Utloggad AndersDalsland

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
SV: Omdömen om Bonus Air 12?
« Svar #17 skrivet: 18 januari 2019, 17:56:55 »
Ska man mäta pumpens delta t ,under drift ,eller när den uppnått temp?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Omdömen om Bonus Air 12?
« Svar #18 skrivet: 18 januari 2019, 18:34:12 »
Under drift.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad AndersDalsland

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
SV: Omdömen om Bonus Air 12?
« Svar #19 skrivet: 18 januari 2019, 20:42:02 »
Tackar ! :)

Utloggad AndersDalsland

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
SV: Omdömen om Bonus Air 12?
« Svar #20 skrivet: 19 januari 2019, 08:47:32 »
Fler frågor!
Pumpens utloppstemp ligger på typ 0,5 grader varmare än tankens temp. (hela tiden ,så det är nästan som att pumpen släpper ut så varmt vatten som behövs?)
Är det för att den inte klarar av att få upp mer värme ,eller finns det någon annan mening med det?
Har varit rejält kallt sedan den monterades i onsdags ,så jag vet inte hur det ser ut när det är lite varmare ute.
Har legat på mellan -10 ,o -15 hela tiden nu.
O det är ju någonstans där som tanken är att pelletsen ska gå in.
Men det är i alla fall galet ,att alltid komma hem till ett varmt hem ,inte behöva tänka på att pellets är slut m.m :)
Är mycket nöjd hittills!

Utloggad Ahlman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Omdömen om Bonus Air 12?
« Svar #21 skrivet: 19 januari 2019, 11:57:16 »
Nästan alla pumpar idag är inverter och går hela tiden. Möjligt att CTC 400 är onoff.
Ska också skaffa en luftvatten monobloc att komplettera pelletsen med. Har redan luftvärmepump som klarar mycket av bostadsplanets värme men källaren och vissa rum behöver pelletsvärme.
Förutom Bonus tittar jag på CTC, Nibe, Panasonic och Daikin monoblocmaskiner. Drar rör och el själv och behöver någon godkänd röris som gör det sista och driftsätter så garantin gäller.
Berätta lite om styrningen. Går det att fritt välja framledning från pumpen med någon kurva styrd av utetemperaturen. Med luftvärmepump i bostaden bortfallar allt som rör innegivare. Min CTC pelletspanna reglerar framledningen styrt av utetemperaturen.
Dyra kontrollboxar, Ecologic och SMO20 erfordras till CTC respektive Nibe. Dokumentationen till dem verkar skrivna av praktikanter och ger ingen klar information som rör dockning.

Har du kopplat framledningen från värmepumpen så att den ansluter före shunten in till pelletspannan?
Har du grävt ned en stenkista till frostfritt under maskinen så du blir av med allt kondensvatten?

Priset för Bonus Air tycker jag är högt. Man får intrycket att det är en 12 kW maskin men som GabrielH skrev så är den verkliga effekten man får ut mycket lägre. Enkel installation ser jag som främsta fördelen.

Utloggad AndersDalsland

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
SV: Omdömen om Bonus Air 12?
« Svar #22 skrivet: 19 januari 2019, 19:33:58 »
Jag har ju automatsjunt på pelletspannan ,om man kan styra hur varmt pumpen ska lämna till pannan vet jag inte ,har inte gått igenom alla inställningar ännu.
Pumpen kör mot pannan ,o använder pannan som tank ,hade kanske varit smartare att koppla mot radiatorkretsens returledning
O köra flytande kondensering istället ,kanske blir att jag kopplar om till det i sommar.
Funkar det som det så bra som det gör nu ,så låter jag bli det.
Har ställt pelletsbrännarens termostat 1 grad lägre än pumpens ,så brännaren startar om pumpen inte hinner få igång värmeproduktion ,innan tempen på pannan sjunkit ytterligare en grad.. (hmm svårförklarat:))
O det är ungefär när det är 12-13 minus ute.
O det fungerar precis så bra som jag tänkt ,har då kapat bort en väldigt stor del av årets pelletförbrukning.
Behöll pelletsen på grund av att anläggningen är relativt ny ,ca 5-6 år gammal.
O det är bra att kunna köra när det blir rejält kallt ,vilket det faktiskt blir någon gång per år.
Priset kan man ju diskutera ,men tog ju in någon mer offert på "märkespumpar" ,o det blev ganska mycket mer pengar på det.
O jag vill ha det installerat o klart.
Men det är ju verkligen ingen kärnfysik att installera den.
Det lilla jag hunnit kolla i styrsystemet ,så är det väldigt logiskt upplagt.
Jag vet ju vad jag köpte så att säga ,köper man en sådan här pump ,o tror att den ska klara all uppvärmning året om ,så blir man ju besviken.
Då får man köpa något annat :)
Kondensvattnet ska ledas till stenkistan för dagvattnet ,hängrännan går precis bredvid!
Har dock inte hunnit ordna det än ,så just nu rinner det ner på backen ,inväntar lite mildare väder innan jag gör det!

Utloggad AndersDalsland

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
SV: Omdömen om Bonus Air 12?
« Svar #23 skrivet: 05 februari 2019, 15:31:55 »
Då drar det sig mot 1 månads drift.
O som sig bör ,så är det ju inga problem.
Funderar bara på vad jag bör eftersträva ,för bäst drift.
Naturligtvis så låg framledningstemp som möjligt ,men finns det mer som ni kan tipsa om.
Som gäller allmänt för värmepumpar.
Man vill ju effektivisera så mycket som möjligt :)

Utloggad AndersDalsland

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
SV: Omdömen om Bonus Air 12?
« Svar #24 skrivet: 26 februari 2019, 21:02:04 »
Det är svalt intresse för Invest värmepumpar ,men jag fortsätter rapportera!.
Har nu fått första elräkningen efter pumpen blev installerad.
Jag befarade det värsta ,men blev positivt överraskad!
Har inte kollat kwh ,utan bara kronor o ören än så länge.
O elräkningen stack iväg o blev ca 1200 kr dyrare än innan.
Men har ju inte köpt någon säck pellets sedan installation ,så pelletskontot har ju i princip raderats.
Så besparingen den första månaden är ca 1500kr. (Naturligtvis inte investeringen i värmepumpen inräknad)
Den största delen av perioden så låg ju tempen ute på mellan 0 till -20
O nu den senaste veckan så har det varit riktigt milt.
Det jag kommer investera i inför nästa vinter ,är helt klart elementfläktar ,för dom är jag riktigt imponerad av ,det har gjort stor förändring i vilken framledningstemp som krävs ,o då har jag bara fläktar i källaren.
Även isolering bör väl kollas över ,men det bör man ju i vilket fall!
Än så länge ,bara positiva intryck alltså.

Niclas Ã…slund

  • Gäst
Niclas Ã…slund
SV: Omdömen om Bonus Air 12?
« Svar #25 skrivet: 12 mars 2019, 19:23:02 »
Mitt omdöme av Bonus Air 12 är ganska dåligt.
Körde den mellan 1a Juli 2018 tom 12 december 2018.
Därefter några enstaka vändor vid max - 2° ute-temp.

Såklart är alla hus värmebehov olika, men till slut insåg jag att denna värmepump inte levererade mina behov när ute-tempen sjönk under +5° ute.

Ringde upp Baxi och svaret jag fick la grunden för mitt beslut att sälja min Bonus Air 12a och satsa på en Bergvärmepump istället.
Baxi's svar var att citat " vid - 5° ute-temp ger Bonus Air 12:an 5kwh i värme-effekt!" slut citat.

Vilket hus har så låg drifts-effekt vid - 5° ute undrar jag?
Baserat på reklamen man basunerar ut om värmepumpen ifråga så är den väldigt missvisande då den reklamen hänvisar till att den testats ner till - 15° i Kiruna samt testkörts ända ner till - 19° dessutom.

En linjär från +7° ute-temp ger värmepumpen 11kwh.
Vid - 5° 5kwh.
Förhållander 1:1 fås då vid ca - 10° ute-temp, dvs 2,7 kWh.
Ett synnerligen dåligt Cop-värde minst sagt med tanke på reklamen man saluför denna produkt med.

Min anläggning bestod av Bonus Air 12 samt 500 lit ack-tank med vvb.
Rör längden var ca 2 meter från värmepumpen till Ack-tanken.
Isolerade rör givetvis med obefintliga värmeförluster.

Vid 0° ute-temp gick värmepumpen närapå konstant med drift samt defrost-cykel.
Vid 0° behöver jag ca 35° i radiatortemperatur för 21° inomhus-temp, något som denna produkt misslyckades med under 0° ute.

Idag har jag Thermias inverter Diplomat Large 17kwh samt 2x160 meter borrhål.
Driftskostnader är ca 22 kr/dygnet (räknat på 1,80kr/kwh) och medeltemperatur på - 1,6° ute-temp under denna period (1 månad).

Eftersom Bonus Air 12:an kördes över 0° grader ute-temp till 98% av dess tid och snitt förbrukningen på den låg på sanslösa 40-45kwh/dygnet vid 0° ute samt ca 20° inne-temp så är skillnaden enorm mot vad Bergvärme-installationen behöver.
Snitt förbrukningen på den ligger på 12kwh/dygnet nu.
Och detta vid snitt-temp ute på - 1,6° ute-temp samt 21,5° inomhus.

Såklart kostade Bergvärme-installationen massor (238 000kr) och detta lär inte jag tjäna in på min livstid direkt, men att i princip blivit blåst på 50 000kr lider jag mer utav.

Det jag vill belysa utav detta är att man får vad man betalar för!
Avser man värma sitt hus till 90% utav året så kostar detta mer än 50' i insats på luft/vattenpump.

Avser man värma sitt hus till 100% av året, ja då är det bergvärme som gäller, eller tillskott av elpatroner om möjlighet till Bergvärme inte går.

Så mitt betyg av Bonus Air 12 blir "bleka" 3 av 10 med tanke på reklamen den saluförs som kapabel till att klara utav.
Mitt tips är att läsa allt finstilta och konfrontera företagen som saluför sina exklusiva, otroliga värmepumpar.
Sanningen är inte alltid sanning.....

Utloggad AndersDalsland

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
SV: Omdömen om Bonus Air 12?
« Svar #26 skrivet: 12 mars 2019, 19:59:05 »
Att använda Bonus air 12 ,som enda värmekälla är verkligen inget att rekommendera.
O detta visste jag ju om ,därför var mina förväntningar inte så stora.
Men håller med om att det är missvisande i reklam (ungefär som den mesta reklamen)
Men jag rekommenderar pumpen ,OM den kombineras med pellets ,ved eller liknande.
För mig har det fungerat precis som jag hoppats.
Den funkar bra ner till -10 någonstans ,sedan går pellets in.
O dessa dagar är ganska lätträknade.
Så jag anser att den har sin plats på marknaden ,under rätt förutsättning ,samt förväntning.
Sedan så la jag ju några extra tusenlappar ,o köpte elementfläktar ,vilket har gjort gott.

Niclas Ã…slund

  • Gäst
Niclas Ã…slund
SV: Omdömen om Bonus Air 12?
« Svar #27 skrivet: 12 mars 2019, 20:32:37 »
Jodå, så var min tanke med då jag kört med vedeldning sedan jag köpte huset 1996.
35kwh Kuntzel (strömsnäspannan) samt 2 x 500 lit Acktankar.

Förbrukade ca 22kbm travat årligen med detta system.
Men ved tillgången där jag bor har försämrats genom åren, och min stabile vedleverantör slutade i höstas med sin firma så tanken var att ledningen skulle börja för mej runt - 7° eller i bästa fall - 10°.
Då skulle ved åtgången minska med ca 2/3 till ca 7-8kbm/årligen.

Men insåg att detta inte skulle bli fallet då Bonus Air 12:an inte värmde upp huset nämnvärt under 0°.
Sen lät den mer än vad som utlovades tyckte jag.
En av marknadens tystaste värmepump enl reklamen?
Nja inte riktig anser jag....

Hur som helst, den blev en besvikelse för mej mot vad jag räknat med.
Enl Baxi så riktar denna värmepump in sej mot vedeldade kunder, vilket är korrekt beskrivet.
Men man saltar effekten och effektiviteten samtidigt anser jag med sina lovord utan att tydligt beskriva sanningen bakom värmepumpen ifråga!

Detta är nog inte unikt för just detta märke tror jag?
Marknadsföringen bakom luft/vattenpumpar baseras på låga investeringskostnaden vs Bergvärme-installationer.
Detta lurar man många med tror jag, jag en av dessa trots att jag inte avsåg att värma huset till 100% utan räknade med drift i 9mån typ eller 70% av behovet.

Reelt blev detta inte ekonomiskt försvarbart då konsumtionen av el ökade rejält vid lägre ute-temperaturer, Från +3° och lägre.

40-45kwh/dygnet vid 0° är inget jag ville kasta pengarna på.
Idag ligger förbrukningen på ca 15kwh/dygn vid - 10° ute och 21,5° inne.
Men såklart, 238 000kr får man en del kWh för hahaha.

Hoppas att Din gör det Du hoppas och förväntar Dej utav den.
Det är det viktigaste, att man känner sej nöjd med sin investering i slutändan.
För mej känns det som 50' bortkastat tyvärr.

Utloggad AndersDalsland

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
SV: Omdömen om Bonus Air 12?
« Svar #28 skrivet: 12 mars 2019, 21:23:04 »
Det blir ju extra känsligt var i Sverige man bor med ,jag håller till ner mot västkusten.
Samt att huset inte är jättestort.
O jag kan ju inte riktigt summera o betygsätta förrän jag haft den en hel vinter.
Så får återkomma om 1 år :)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Omdömen om Bonus Air 12?
« Svar #29 skrivet: 13 mars 2019, 05:31:38 »
Idag har jag Thermias inverter Diplomat Large 17kwh samt 2x160 meter borrhål.


Om du behöver bergvärme på 17kW så verkar det dumt att tro att en luftvärmepump på 12kW ska räcka? Vad gjorde du för research innan du kom fram till det?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!