Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Endast luft/vatten utedel  (läst 10935 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Endast luft/vatten utedel
« Svar #15 skrivet: 20 december 2016, 14:09:46 »
Enligt schemat ska en termostat med givare, VT10, användas. Den monteras t.ex. på väggen vid acktanken och dess givare i lämpligt dykrör på acktanken. På VT10 finns en ratt för inställning av kondenseringstemperaturen, man behöver alltså inte ut och ändra detta i utedelen F2030 utan det kan göras inne i pannrummet. Laddpumpen styrs av F2030: "Styrs värmepumpen av termostat (VT10), bör laddpumpen styras direkt från F2030, kopplingsplint (X3). Föreligger frysrisk aktiveras laddpumpen av värmepumpens styrning".
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Endast luft/vatten utedel
« Svar #16 skrivet: 20 december 2016, 14:19:27 »
Ja man ändrar pÃ¥ termostaten. Men vad händer när tanken är 85 grader pÃ¥ grund av ved eldning och det blir minusgrader sÃ¥ cp starter cirk genom utedelen till vis del späds vattnet ut av radreturen i exemplet men räcker det  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Endast luft/vatten utedel
« Svar #17 skrivet: 20 december 2016, 14:38:53 »
Jo jag funderade också på det men utgår från att NIBE tänkt på detta när de ritade dockningsschemat. Utspädningen med radiatorreturen räcker förmodligen till för att få ner temperaturen under 70 grader i F2030.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Endast luft/vatten utedel
« Svar #18 skrivet: 20 december 2016, 14:57:19 »
Är 70 grader ok på ? Min bergvärme pump larmar om returen går över 58 grader.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Endast luft/vatten utedel
« Svar #19 skrivet: 20 december 2016, 15:17:42 »
F2030 arbetar normalt med en framledningstemperatur upp till 65 °C om man vill även om COP naturligtvis blir sämre vid hög temp. Såg någonstans att värmevattnets max temp måste hålla sig under 70 °C.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Endast luft/vatten utedel
« Svar #20 skrivet: 20 december 2016, 19:17:16 »
Så är det på min vp också max framledning med kompressor 65 grader 70 grader med elpatron men max retur är alltid 58 grader.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Arne999

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Endast luft/vatten utedel
« Svar #21 skrivet: 21 december 2016, 10:26:46 »
Men vart gÃ¥r det varma vattnet i vp när man skyddar mot frysrisk?  vad är det som kan ta skada? Det är väll ett köldmedie i pumpen som värmeväxlas till vattnet som gÃ¥r till tanken.

 SÃ… fort tempen kommer över en viss frysrisktemp sÃ¥ slutar väll cirkulationen?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Endast luft/vatten utedel
« Svar #22 skrivet: 21 december 2016, 10:35:01 »
Det varma vattnet går bara genom värmeväxlaren. Jag vet inte heller varför det skulle vara skadligt att cirkulera 70-80 gradigt vatten genom en stillastående VP, men det kanske nån kan svara på?

Normalt sett går cirkpumpen mellan VP'n och tanken konstant när det är nån plusgrad eller kallare ute. Har man möjlighet så kan man sänka flödet på denna frostskyddscirkulation, men jag tror inte det är inbyggt i styrsystemen och gör man det manuellt så måste man komma ihåg att öka det igen så fort man slutar elda och VP'n kan starta.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Kvarnis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Endast luft/vatten utedel
« Svar #23 skrivet: 21 december 2016, 11:24:46 »
Intressant,Sitter och tittar själv på samma sak då det vore skönt att inte behöva elda mindre i bland.
Har en Kackelugnspanna på 850L mot en 750L acctank med en 6kw patron.
Tittat lite på Nibes F-2120 med styrelektronik typ SMO 20/40
F-2120 ser ju ut att klara sig bra även när det blir kallt och det är ju tilltalande.

Funderat mest på hur man dimensionera.
Tittade först på F-2120-8 med SMO 40 men funderar nästan på om inte F-2120-12 med SMo 20 är ett bättre val.
Har ett enegibehov pÃ¥ 8kw i mitt hus men golvärme i bottenvÃ¥ning och raidatoer i övervÃ¥ning, byggt 2013. 

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Endast luft/vatten utedel
« Svar #24 skrivet: 21 december 2016, 14:53:45 »
Det varma vattnet går bara genom värmeväxlaren. Jag vet inte heller varför det skulle vara skadligt att cirkulera 70-80 gradigt vatten genom en stillastående VP, men det kanske nån kan svara på?

Normalt sett går cirkpumpen mellan VP'n och tanken konstant när det är nån plusgrad eller kallare ute. Har man möjlighet så kan man sänka flödet på denna frostskyddscirkulation, men jag tror inte det är inbyggt i styrsystemen och gör man det manuellt så måste man komma ihåg att öka det igen så fort man slutar elda och VP'n kan starta.
Vet inte vad som tar skada men det lär bli högt tryck i vp och den larmar men den kanske startar av sig själv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Endast luft/vatten utedel
« Svar #25 skrivet: 21 december 2016, 20:40:59 »
Om inte kompressorn är igång så blir det väl inte högt tryck och larm?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Endast luft/vatten utedel
« Svar #26 skrivet: 21 december 2016, 20:49:36 »
Larm blir det nog det blir det i alla fall på min vp och har för mig att nån förklarade i nån tråd att även trycket blir högt men det kanske inte gör nått om inte kompressorn startar och det lär den ju inte göra jag skulle i alla fall kolla med tillverkaren för kan nog vara bra att veta inför ev garanti.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Endast luft/vatten utedel
« Svar #27 skrivet: 22 december 2016, 13:10:23 »
Om man låter utedelen F2030 styra laddpumpen kommer styrsystemet att bara låta laddpumpen gå periodvis precis så mycket som behövs för att undvika frysrisken. Därmed skyddas också F2030 mot för hög returtemperatur vid eldning.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Endast luft/vatten utedel
« Svar #28 skrivet: 22 december 2016, 14:13:20 »
Hur menar du det skulle funka om du har 85 grader i vedpannan Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Arne999

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Endast luft/vatten utedel
« Svar #29 skrivet: 22 december 2016, 14:42:27 »
Citera
Intressant,Sitter och tittar själv på samma sak då det vore skönt att inte behöva elda mindre i bland.
Har en Kackelugnspanna på 850L mot en 750L acctank med en 6kw patron.
Tittat lite på Nibes F-2120 med styrelektronik typ SMO 20/40
F-2120 ser ju ut att klara sig bra även när det blir kallt och det är ju tilltalande.

Funderat mest på hur man dimensionera.
Tittade först på F-2120-8 med SMO 40 men funderar nästan på om inte F-2120-12 med SMo 20 är ett bättre val.
Har ett enegibehov på 8kw i mitt hus men golvärme i bottenvåning och raidatoer i övervåning, byggt 2013.

Vad landar detta i pris ungefär?

F2030 på 7kW ligger på 45k + tillbehör... väl saftigt för min nuvarande budget. Återförsäljaren påstår även att priset ökar 5000kr efter nyår...:(

HAr ju inga problem att elda pÃ¥ periodvis och underdimensionerar nog gärna vp lite och fokuserar pÃ¥ att elda kalla dagar. IÃ¥r har det inte varit mÃ¥nga dagar med minusgrader... inte förra Ã¥ret heller. blir det -10 ett par veckor kan man ju elda för fullt utan att tröttna. Värre är ju att hÃ¥lla pÃ¥ 6 mÃ¥nader  morgon/middag/kväll (Ã¥ natt när det är kallt... )

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!