Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia bergvärmepump extremt varma element.  (läst 1761 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin K

  • Gäst
Martin K
Thermia bergvärmepump extremt varma element.
« skrivet: 26 augusti 2018, 13:36:18 »
Hej.

Jag har en äldre modell av thermia VP tror från 02-03 som beter sig knasigt.

Jag har bott i mitt nya hus i två år och VP har funkat fel fritt i Auto drift.

Men igår kväll märkte jag att elementen va varma riktigt varma som när det är 15 minus grader ute. Min första tanke va att den skjuter till värme nu när det har varit 15-10 grader ute bara. Men morgonen efter så va dom lika varma och ca 29 grader inne knappade runt lite på displayen men inget konstigt där så jag satte den på bara VV drift.

Men efter halva dagen så är elementen lika varma vad är problemet?

Alltså VP skickar ut varmvatten till elementen hela tiden på Auto drift och VV drift varför?

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Thermia bergvärmepump extremt varma element.
« Svar #1 skrivet: 26 augusti 2018, 13:53:42 »
Det klassiska felet är att växelventilen har hängt sig, försök att se/höra om den fungerar och/eller plocka bort motorn och försök att motionera ventilen för hand. Ev kan du smörja växelventilen med typ 556
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Martin K

  • Gäst
Martin K
SV: Thermia bergvärmepump extremt varma element.
« Svar #2 skrivet: 26 augusti 2018, 15:05:32 »
Tack för svar.

Bara en fråga då får jag plocka av yttre panelen på något vis. Sen vart sitter den ventilen? Vid motorn som driver pumpen? Bild på ventilen?

Mvh Martin

Martin K

  • Gäst
Martin K
SV: Thermia bergvärmepump extremt varma element.
« Svar #3 skrivet: 26 augusti 2018, 15:46:03 »
Ser det ut som en trevägsventil med en vridmotor på?

Något viktigt att tänka på innan demontering?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Thermia bergvärmepump extremt varma element.
« Svar #4 skrivet: 26 augusti 2018, 17:06:59 »
Det stämmer. Det brukar vara nÃ¥gon form av lÃ¥sanordning pÃ¥ motorn som man mÃ¥ste trycka in för att kunna lossa den frÃ¥n ventilen. Vet inte riktigt vad det är för typ av ventil pÃ¥ en Thermiapump men förmodligen behöver man vrida motorhuset lite för att kunna fÃ¥ loss det. Annars är det inget man behöver tänka pÃ¥. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Martin K

  • Gäst
Martin K
SV: Thermia bergvärmepump extremt varma element.
« Svar #5 skrivet: 26 augusti 2018, 21:46:29 »
Då har jag skruvat bort ventil motorn och smort den och motionerat den men utan framgång VP beter sig likadant.

Själva armen på motorn kändes ganska slapp men den va inte kärv inte den lilla fjäderbelastade axeln i ventil huset heller.

Kan det vara så att styrningen i motorn är kass på något annat sätt?

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Thermia bergvärmepump extremt varma element.
« Svar #6 skrivet: 26 augusti 2018, 22:47:43 »
Jag kan gå in i servicemenyn och tvångsköra växelventilen. Jag håller in höger och vänster pil i ca 5 sekunder och kommer då in i servicemenyn och kan då tvångsköra motorn. Min är från 2005, men jag vet inte hur din "ser ut" så den kanske inte har samma menyer/knappar.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia bergvärmepump extremt varma element.
« Svar #7 skrivet: 27 augusti 2018, 08:50:25 »
Med bortplockad motor skall väl VVX stå i radiatorläge? Om du plockar av motorn och fortfarande får varma radiatorer så är växelventilen kass eller kärvar.

Det lär väl vara samma typ av skräpventil som alla tillverkare hade vid den tiden?

Min Stiebel-Eltron hade en Honeywell som började kärva efter många år. Den byttes mot en vridande LK som funkar perfekt.

Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Martin K

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Thermia Eko med
SV: Thermia bergvärmepump extremt varma element.
« Svar #8 skrivet: 27 augusti 2018, 19:53:36 »
Jag kan gå in i servicemenyn och tvångsköra växelventilen. Jag håller in höger och vänster pil i ca 5 sekunder och kommer då in i servicemenyn och kan då tvångsköra motorn. Min är från 2005, men jag vet inte hur din "ser ut" så den kanske inte har samma menyer/knappar.

Jag har bara en pil åt höger sen plus och minus.

Vet inte om jag kan tvångsköra ventilen i service läge 1 men ändra drift läge till bara vv har jag testat.

Pratade med min elektriker idag han trodde med stor säkerhet att det är el-styrningen i motorn som är kass derför den inte växlar.

Ska till en rör firma imorgon o låna hem en motor.

Det är en honeywell.
Thermia Eko med 300 Liters VVB. Tre våningar på totalt 200kvm

Utloggad Martin K

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Thermia Eko med
SV: Thermia bergvärmepump extremt varma element.
« Svar #9 skrivet: 28 augusti 2018, 18:21:21 »
Då har jag monterat den nya drivmotorn till vvx och nu ser jag vilken skillnad när den växlar. Det var styrningen som troligtvis hade fått en smäll av all åska som har varit sista tiden.

Kostade mig ca 700:- så det va inte farligt.

Vill tacka alla som kommit med tips och hjälp det har underlättat otroligt mycket för mig att lokalisera felet.
Thermia Eko med 300 Liters VVB. Tre våningar på totalt 200kvm

Utloggad Klaesson89

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia bergvärmepump extremt varma element.
« Svar #10 skrivet: 03 september 2018, 21:45:56 »
Hej!

Jag har ett liknande fel på min värmepump.

Har du någon bild på den gamla motorn/ ventilen samt på den nya?

Tacksam för svar. Mvh Alexander.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!