Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Daikin Caldo XRH 40  (läst 13591 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Daikin Caldo XRH 40
« Svar #30 skrivet: 09 december 2018, 20:42:37 »
ja dÃ¥ tillhör jag ditt kärringsläkte och trivs med att leva utan att det blÃ¥ser svalt/kallt för uppskattar jag det gÃ¥r jag ut  :)

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: Daikin Caldo XRH 40
« Svar #31 skrivet: 09 december 2018, 21:04:03 »
Man kan ju lira pumpen lite, de brukar ja göra när de är plus grader. Kör man 20 börtemp å manuellt fläkt läge på 4 eller 5 så går han inte upp å blåser med det flödet :(, då kan man öka pumpen tills han börjar blåsa och sen sänka till 20 igen.
Halv drygt tycker jag och jag hade hellre sett att om ja ställer in maxflöde så ska jag få det.

Men nu är det ju inte så och är väll bara att leva med antar jag.
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad Mcc81

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Caldo XRH 40
« Svar #32 skrivet: 09 december 2018, 22:30:16 »
Ja jag instämmer helt med dig här hsmapa att har man ställt in en manuell fläkthastighet så skall denna innehållas oavsett pumpens värmeavgivning annars kan det inte kallas för manuell inställning. Jag har själv några Toshiba av lite äldre modell och på dem fortsätter innerdelsfläkten att gå på manuellt inställd fläkthastighet oavsett hög, låg eller ingen värmeavgivning alls, helt perfekt naturligtvis. Vill man att fläkthastigheterna skall regleras upp och ned efter pumpens värmeavgivning så ställer man bara in fläkten på auto.
Men på våra pumpar så finns det ej heller någon knapp för kaminläge vilket inte behövs heller eftersom pumpen sköter detta med automatik när man har manuellt inställd fläkthastighet.
Nu för tiden har man infört en särskid knapp för kaminläge men då går heller inte pumpen i värmeläge vid behov som våra pumpar gör utan då får man ställa tillbaka pumpen i värmeläge igen isf, rena skämtet alltså. F.ö kan man väl bara konstatera att även alla ev manuella fläkthastigheter på pumparna är egentligen de samma som autoinställningen.
Frågan är om de överhuvudtaget finns några pumpar på marknaden idag som innehåller manuellt inställd fläkthastighet oavsett värmeavgivning?? Tror knappast det förstås. Å andra sidan skulle de väl inte vara så märkvärdigt tycker man att programmera om i styrenheten för pumparna så att man skulle kunna få till den här förnämliga funktionen, det hade löst många problem för många pumpägare idag främst när de gäller att få till en bra värmespridning i husen.


Detta angående kaminläget stämmer inte, på en Caldo XRH så kan man ha det på jämt därför att den återgår till värmeläget automatiskt när temperaturen sjunker efter man eldat färdigt. Mycket bra funktion.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Daikin Caldo XRH 40
« Svar #33 skrivet: 09 december 2018, 23:34:18 »
om jag nu fattar funktionen rätt sÃ¥ börjar den använda enbart fläkt när det är ett par/nÃ¥gra grader varmare än inställd börtemperatur, dÃ¥ borde det inte kännas som det det blÃ¥ser kallt/svalt vilket är bra  tummenupp

Men mÃ¥nga kunder i mina trakter vill just ha en luftvärmepump för att slippa elda med pellets eller ved i kaminen/öppna spisen dÃ¥ det är lite mera jobb och inte sÃ¥ billigt mot vad dom tidigare betalade för pellets/ved utan dom kan tänka sig en myspys brasa nÃ¥gon lördagkväll  ::)

Eldar man mycket så är det en annan femma

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Caldo XRH 40
« Svar #34 skrivet: 09 december 2018, 23:59:13 »

Detta angående kaminläget stämmer inte, på en Caldo XRH så kan man ha det på jämt därför att den återgår till värmeläget automatiskt när temperaturen sjunker efter man eldat färdigt. Mycket bra funktion.
Jaså ok, ja då tycker ja väl att du skall tipsa nickodemus83 i början på den här tråden, han är ju helt över sig given eftersom han inte kan få till en bra värmespridning i sitt hus med den här pumpen eftersom fläkten går ned i hastighet.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Daikin Caldo XRH 40
« Svar #35 skrivet: 10 december 2018, 00:45:10 »
Nickodemus maskin går ner i fläkthastighet för att börtemperaturen har uppnåtts och då det inte blir varmare på grund av tex en kamin vid tempgivaren går inte kaminläget in.
Tanken är väl just för att bara cirkulerande luft känns sval/kall .
Om jag nu fattat det rätt ::)

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin Caldo XRH 40
« Svar #36 skrivet: 10 december 2018, 07:38:56 »
Mmm, så har jag också uppfattat det.
Fungerar säkert bra i vissa installationer där värmepumpen sitter nära braskaminen eller där man BLIR utsatt för "kalldrag" om den fortsätter fläkta på när kompressorn står still.
Jag har inga problem med att tillverkarna gör olika typer av automatiska fläktlägen som de kallar manuella, men alla värmepumpar borde ha ett i sanning manuellt läge som fungerar oavsett om kompressorn går eller ej. Helt enig med Karis om detta.
Eller, ännu bättre, manuellt läge med valet "Kalldragsskydd" eller ej.
Men samtidigt förstår man att tillverkarna inte vill krångla till det med för många möjliga val, det är nog en balansgång det där.
Blir det för många olika driftslägen som är möjliga att ställa in så skulle väl många ha helt tokiga inställningar på sina maskiner.

OM jag vore utvecklare av styrningen så skulle det finnas:

1. Ett helt manuellt läge som bara begränsades av "högt tryck" om man körde fläkten på så låg hastighet att kompressorn inte blev av med värmen när det är så kallt ute att hög effekt krävs. Man kan då välja mellan två olika åtgärder - 1, man stryper kompressorn och låter en larmlampa indikera att maskinen inte tillåts gå för fullt p.g.a. manuellt låg fläkthastighet. - 2. Man tillåter fläkten att varva upp för att huset skall kunna värmas till inställt börvärde.

2. Tre olika val av Auto:
"Auto Comfort" (låg fläkthastighet men ändå auto - ger sämre COP och sämre spridning av luften, men lågt buller.
"Auto Standard" som motsvarar ungefär det vi ser idag.
Auto Powerful" som ger högre fläkthastighet, högre COP och högre uteffekt men mer buller, lämpligt t.ex. om värmepumpen sitter i en hall eller som ett läge man kan köra pumpen i när man inte är hemma.

För trådstartaren skulle nog en möjlighet att enkelt kunna testa lite olika placeringar av givaren som styr temperaturen kunna vara en lösning - typ att det fanns ett tillbehör att ansluta som gjorde det möjligt att flytta "rumstempgivaren" upp till 10 meter från själva innerdelen.
Ungefär samma typ av funktion som finns på de maskiner som har temperaturgivare i fjärrkontrollen.
Ingen dum funktion alls.
« Senast ändrad: 10 december 2018, 08:26:10 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Daikin Caldo XRH 40
« Svar #37 skrivet: 10 december 2018, 08:31:28 »
vill du ha ett helt manuellt fläktläge är det väl bara att ställa den i rent fläktläge så kan du sen köra på vilken fläkthastighet du vill om du bara vill köra runt luften
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin Caldo XRH 40
« Svar #38 skrivet: 10 december 2018, 08:57:23 »
Ja, men det fungerar ju inte för trådstartaren i detta fall, han vill ju ha värme också.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Daikin Caldo XRH 40
« Svar #39 skrivet: 10 december 2018, 10:11:51 »
nä för trÃ¥dskaparen sÃ¥ hjälper det inte  :)

Många kunder tycker redan nu det är för mycket knappar att hålla rätt på så ännu fler val där man kan trycka "fel"
kan bli en mardröm för Ã¥f  tummenupp
Men många skulle säkert även gilla det om man har full koll
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Nicky

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Caldo XRH 40
« Svar #40 skrivet: 13 september 2020, 18:17:45 »
Hej, ursäkta för användning av gammal tråd, men men.

Jag fick en Caldo XRH40 installerad förra hösten. Har precis samma problem, har ett avlångt enplanshus med sovrummet längst ner (20meter). Alltså rakt framför innerdelen som är i andra änden.

Fläkten går ner i varv så fort hallen är varm. Så mer eller mindre ingen värme kommer fram till sovrummet där elementet alltid får jobba.

Vår gamla pump (Mitsubishi) kunde köra fläkten max hela tiden även om hallen var varm. Men hade andra problem som gjorde att vi byta ut den.


Så frågan är om trådskaparen hitta någon lösning eller om Daikin kommit med någon uppdatering?

Vänlig hälsning

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Daikin Caldo XRH 40
« Svar #41 skrivet: 13 september 2020, 19:24:03 »
Kan inte komma på någon äldre Mitsubishi som fortsätter blåsa När den uppnått börtemperaturen så låter nästan som om det var något fel på den !!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Nicky

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Caldo XRH 40
« Svar #42 skrivet: 13 september 2020, 20:21:58 »
Kan inte komma på någon äldre Mitsubishi som fortsätter blåsa När den uppnått börtemperaturen så låter nästan som om det var något fel på den !!


Mycket möjligt, den stanna och blinka ibland sÃ¥ man fick bryta strömmen i 5-10 minuter för att den skulle fungera igen. Hände det pÃ¥ natten sÃ¥ vakna man med ett kallt hus  :-\

Utloggad Västerhaninge 17

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm (Haninge)
  • Antal inlägg: 573
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin Caldo XRH 40
« Svar #43 skrivet: 14 september 2020, 09:43:30 »
Nu är denna tråd gammal men det finns nu ett ombyggnads kit till värmepumpen .
Gör att den inte går ned i fläkthastighet med automatik .
Slå Daikin en signal och kolla .
Stockholm,Byggår 2008,1.5 pl,84 m2 nere, tot 161 m2 ,värmeslang i cementplattan (pålad) Garage 35 m2
IVT490 FLVP (inst Dec 2008) Daikin Caldo XRH30 (inst Dec 2019)
2010: 15439kwh (total förbr)Ö-våning ej isolerad
2011: 11777kwh (t.f) Ö-våning isolerad
2012: 12049kwh (t.f)
2013: 11973kwh (t.f)
2014: 11522kwh (t.f) luftvärmepump inst. November
2015: 10367kwh (t.f)
2016: 12227kwh (t.f)
2017: 13424kwh (t.f) 700 w Byggfläkt inkopplad i garaget
2018: 15182kwh (t.f)
2019: 15752kwh (t.f)
2020: 12472kwh (t.f) LLVP mont i garaget Augusti + Braskamin i huset (600 kg täljsten)
2021: 13699kwh (t.f) Har haft +20 gr i garaget och eldat mindre .
2022: 12249kwh (t.f) Eldat som en tokig , 20gr i garaget .
2023: 11806kwh (t.f)

Utloggad menbj0

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin Caldo XRH 40
« Svar #44 skrivet: 14 september 2020, 22:21:33 »
Hej, ursäkta för användning av gammal tråd, men men.

Jag fick en Caldo XRH40 installerad förra hösten. Har precis samma problem, har ett avlångt enplanshus med sovrummet längst ner (20meter). Alltså rakt framför innerdelen som är i andra änden.

Fläkten går ner i varv så fort hallen är varm. Så mer eller mindre ingen värme kommer fram till sovrummet där elementet alltid får jobba.

Vår gamla pump (Mitsubishi) kunde köra fläkten max hela tiden även om hallen var varm. Men hade andra problem som gjorde att vi byta ut den.


Så frågan är om trådskaparen hitta någon lösning eller om Daikin kommit med någon uppdatering?

Vänlig hälsning

Vill bara kolla om du testat att ställa vingen i olika lägen för att se om det hjälper? I de flesta fall riktar man väl värmen snett nedåt men i ditt fall bör du nog ha den så högt upp som det går. I mitt falll funkar detta men husen är så klart olika.
Hus Göteborg: Daikin Caldo XR30, 2018
Hus Lysekil: IVT Greenline HE C7, 2022

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!