Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ställa värmekurva när det inte är under nollan ute.  (läst 6978 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Ja, men just runt 0 grader är det lite knepigt att hitta rätt det är därför som man har möjligheten att knäcka kurvan vid -5 0 +5. Varför det är så svårt runt nollan kan vi skriva en hel uppsats om men det får bli en annan gång.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2966
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
om vi säger att jag upplever att det är kallt inne vid +10 men varmt vid +-0, har jag förstått rätt då om jag säger att jag ska sänka Kurvan och höja Rum då?
Ja.

Kurvan XX säger ju vilken framledningstemperatur som pumpen kommer att göra vid 0 grader ute. Kurva 40 så kommer den att köra ut 40 grader. Kurva 30 så kommer den att köra ut 30 grader.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2966
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Här är en excel fil där du får mata in lite olika uppgifter och se vad som händer.

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=50172.0
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Ställa värmekurva när det inte är under nollan ute.
« Svar #18 skrivet: 07 oktober 2018, 18:52:32 »
Ja, men just runt 0 grader är det lite knepigt att hitta rätt det är därför som man har möjligheten att knäcka kurvan vid -5 0 +5. Varför det är så svårt runt nollan kan vi skriva en hel uppsats om men det får bli en annan gång.

Ja, det har jag bÃ¥de läst om och upplevt. Fick ocksÃ¥ förklara för gumman att det är bara sÃ¥ det är och be henne ta pÃ¥ tofflorna!  ::)

Ja.

Kurvan XX säger ju vilken framledningstemperatur som pumpen kommer att göra vid 0 grader ute. Kurva 40 så kommer den att köra ut 40 grader. Kurva 30 så kommer den att köra ut 30 grader.


Fast lutningen skiljer också mellan kurva 30 och kurva 40 väl, så skillnaden är inte linjär? Så när kurvan står på 40 så ger den kanske 50° vid -10°, men med kurva 35 så ger den kanske 47° eller 43° vid -10°? Inte 45°, eller har jag fattat fel? (Inga knäckningar gjorda i exemplet alltså.)
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Ställa värmekurva när det inte är under nollan ute.
« Svar #19 skrivet: 07 oktober 2018, 18:54:27 »
Här är en excel fil där du får mata in lite olika uppgifter och se vad som händer.

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=50172.0

Den var bra!! Ska grotta ned mig lite i den under kvällen, sÃ¥ lär jag bli mycket klokare!  tummenupp
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Kurvan är linjär om man inte knäcker den. Värmeförlusterna ökar linjärt utom vid just ca 0 grader
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Ställa värmekurva när det inte är under nollan ute.
« Svar #21 skrivet: 07 oktober 2018, 19:30:00 »
Jo, att den är linjär har jag förstått...men ska spana in excel-arket så kanske det klarnar ännu mer.
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Ställa värmekurva när det inte är under nollan ute.
« Svar #22 skrivet: 08 oktober 2018, 12:53:57 »
Igår ställde jag ned Rum till 19° och det gav precis den effekt jag var ute efter. I de två källarrum jag har tillfälliga temploggers låg tempen på 19,5-19,7° under lång tid, detta med fallande utetemp till ned runt nollan.

Under natten har temperaturen stigit upp till nuvarande 8° och samtidigt har det börjat blåsa rätt rejält. Nu är temperaturen i källarrummen nere under nitton, och det känns rätt kallt. Jag inser att det är väl tidigt att dra några större slutsatser, men jag har märkt av tidigare att blåst inverkar rätt rejält på innetemperaturen, framförallt i källaren. Huset har självdrag och alla friskluftsventiler är i källaren, så det är ju inte så konstigt att det blir kallare när det blåser.

Jag har läst på så mycket jag hittat om innegivare, och senaste dygnets experiment gör att jag börjar fundera på om det inte skulle vara en rätt bra lösning för mig ändå. Vad jag förstår handlar det inte om några jättepengar, sett uppgifter på runt 1500 kr, och kan det hjälpa till att hålla en jämnare temperatur så är det ju värt det.
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Det fungerar bra med en innegivare om det tex blåser. Den tar inte bort hela effekten av blåstens nerkylning, för det finns en viss "tröghet" i systemet (oavsett radiatorer eller golvvärme). Innegivaren till Thermia är lite mer än bara en tempgivare, man kan bla. ändra rummets temperatur. Till rumsenheten kan man använda en fyrtrådig telefonkabel typ EKKX. Det behövs tre trådar mellan VP och rumsenhet.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Ställa värmekurva när det inte är under nollan ute.
« Svar #24 skrivet: 08 oktober 2018, 17:08:40 »
Tack för infon kocken! Som jag förstår det är det bara genom Thermias återförsäljare man kan få tag i dessa, så det blir till att åka förbi den lokala firman och höra vad de vill ha för den.
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2966
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Tack för infon kocken! Som jag förstår det är det bara genom Thermias återförsäljare man kan få tag i dessa, så det blir till att åka förbi den lokala firman och höra vad de vill ha för den.
Finns ju danfoss med. samma, men kanske inte billigare
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Ställa värmekurva när det inte är under nollan ute.
« Svar #26 skrivet: 08 oktober 2018, 18:47:35 »
Danfoss äger väl Thermia?
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Ja, om det är exakt lika som Danfoss vet jag inte. Och numer är det Stiebel Eltron som är ägare.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Ställa värmekurva när det inte är under nollan ute.
« Svar #28 skrivet: 08 oktober 2018, 20:01:04 »
Jag har googlat runt så långt jag kommit, men det är inte lätt att hitta information när det gäller Danfoss grejer. Är det den här som gäller när vi pratar innegivare till Thermia?

Jag har en Danfoss Link-panel som styr mina Danfoss Living Connect-termostater. Den ska tydligen funka att koppla in till pumpen, men då krävs väl Thermia Online för kommunikationen ska fungera mellan panelen och pumpen?

EDIT: admin borde ordna så att texten för länkar är mer utmärkande. Det är inte lätt att se att ett par ord är en länk om man inte också fetstilar den.
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Den ser lika ut i alla fall, men jag vet inte. Kolla med nÃ¥gon frÃ¥n Thermia, kanske deras support. 
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!