Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Diplomat som beter sig konstigt  (läst 7376 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jeppis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jakobstad/Finland
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Diplomat som beter sig konstigt
« skrivet: 23 augusti 2018, 09:02:46 »
Hej,

Vår diplomat från 2009 med bytt kompressor 2017 beter sig underligt.
Vi köpte huset för ett halvår sedan så jag har inte all historik.
Den producerar varmvatten väldigt ofta och varmvatten temperaturen ligger mellan 44-48grader, så ett väldigt snävt intervall. Den cirka 10-12 starter per dygn av varmvattentillverkning
Dessutom är varmvattentanken i displayen aldrig full, nästan alltid tom. Varmvatten start är ställt till 40 grader och varmvatten produktionen ska pågå i 40min och värmetillverkning i 20min.
Såklart är mängden varmvatten begränsad pga detta.

Det som jag också noterat är att det inte finns knappt någon brine temp diff efter att vp gått ett par minuter. Jag har ställt ner varvtalet på brinepumpen men ingen skillnad.

Det som jag åtgärdat är att jag bytt växelventil insats, den gamla kärvade- förbättrade dock egentligen inte situationen.
Kan det vara nåt med givarnas kalibrering som spökar här?

mvh
Mathias
180m2 i 3-plan, byggår 2009, mekanisk ventilation med återvinning. Thermia diplomat 10kw. Borrdjup-unknown

Utloggad jeppis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jakobstad/Finland
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #1 skrivet: 23 augusti 2018, 11:24:49 »
Bifogar 2 st loggningsbilder båda 24H.
180m2 i 3-plan, byggår 2009, mekanisk ventilation med återvinning. Thermia diplomat 10kw. Borrdjup-unknown

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #2 skrivet: 23 augusti 2018, 11:33:53 »
Hur många timmar mellan varmvattenkörningarna när ni inte tappar nåt varmvatten?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jeppis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jakobstad/Finland
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #3 skrivet: 23 augusti 2018, 12:55:13 »
Jag ska logga det, men det konstiga är att den går väldigt korta stunder åt gången när den gör varmvatten. Temperaturen stiger ju också bara ett par grader innan den slår ifrån.
180m2 i 3-plan, byggår 2009, mekanisk ventilation med återvinning. Thermia diplomat 10kw. Borrdjup-unknown

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #4 skrivet: 23 augusti 2018, 12:55:32 »
Finns denna parameter, SERVICE => VARMVATTEN=> INFL. STARTGIV.?
Prova då att ställa den till 100%.
Annars kan de vara VV-givaren som inte visar rätt, prova mäta varmvattentemp på ett tappställe nära värmepumpen och jämför med givarens värde?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jeppis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jakobstad/Finland
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #5 skrivet: 23 augusti 2018, 20:20:30 »
Nej den parametern finns inte men när pumpen just tillverkade vv var tempen på displayen 43 och när jag tappade vatten 3m bort fick jag 43,7grader så det stämmer överrens.
Men jag märkte nu när pumpen gick att kb temp in var lägre än kb temp ut, vilket jag inte förstår och antar att givaren visar fel.
180m2 i 3-plan, byggår 2009, mekanisk ventilation med återvinning. Thermia diplomat 10kw. Borrdjup-unknown

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #6 skrivet: 23 augusti 2018, 20:39:51 »
Om VV-givaren visar rätt (man får spola en stund innan rören värmts upp) så tror jag att det är driftpressostaten som inte är OK.
Du få då ta hem en kyltekniker som kan sätta dit en ny.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #7 skrivet: 23 augusti 2018, 22:38:16 »
När det är hög luftfuktighet, som det ju har varit pÃ¥ mÃ¥nga hÃ¥ll de senaste veckorna, sÃ¥ fälls ju kondens ut pÃ¥ alla kalla ytor som har med brinerören att göra. Och tempgivarna tÃ¥l inte den  fuktiga miljön hur länge som helst, det är inte alls ovanligt att nÃ¥gon av dem börjar visa fel (vanligtvis för hög temperatur). Om du byter givare, sÃ¥ släng inte bort de gamla utan lägg dem pÃ¥ nÃ¥got varmt och torrt ställe. Med lite tur sÃ¥ kanske de torkar ut och blir användbara igen efter nÃ¥gra Ã¥r, dÃ¥ nÃ¥gon annan givare börjar krÃ¥ngla i värmepumpen. Vanligtvis brukar alla tempgivare utom hetgasgivaren vara identiskt lika i Thermiavärmepumpar.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad jeppis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jakobstad/Finland
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #8 skrivet: 24 augusti 2018, 13:41:57 »
Här är två bilder tagna kl 07:00 imorse, ingen har duschat eller använt större mängder varmvatten sen kvällen innan.
180m2 i 3-plan, byggår 2009, mekanisk ventilation med återvinning. Thermia diplomat 10kw. Borrdjup-unknown

Utloggad jeppis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jakobstad/Finland
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #9 skrivet: 24 augusti 2018, 13:44:31 »
Är det driftspressostaten som bestämmer hur varmt vatten vp kan producera?
Ifall jag mäter kopparrörets temperatur innan vx-ventilen med el lasermätare hjälper det mig på nåt sätt?

180m2 i 3-plan, byggår 2009, mekanisk ventilation med återvinning. Thermia diplomat 10kw. Borrdjup-unknown

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #10 skrivet: 25 augusti 2018, 00:29:05 »
Funderar på om det är luft i slingan till VVB?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #11 skrivet: 25 augusti 2018, 08:24:36 »
Lägg upp en graf på varmvattnet.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad jeppis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jakobstad/Finland
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #12 skrivet: 27 augusti 2018, 08:44:37 »
Hej,

här en graf på varmvattnet.
Jag har i helgen värmt vv med elmotståndet och då kommit upp i 60 grader utan problem. Men det känns som att det är luft som orsakar detta, för då elmotståndet slår på och värmer vattnet till en mycket högre temp så börjar det bubbla ordentligt i cirk.pumpen samt att trycket i systemet stiger från 0.8 till 1.1 bar.

Jag har nu monterat en automatluftare på tws slingans avluftning och hoppas att det ska hjälpa. Eller borde man lufta bakvägen med att spola vatten igenom som nån tråd här på forumet beskrivit?

180m2 i 3-plan, byggår 2009, mekanisk ventilation med återvinning. Thermia diplomat 10kw. Borrdjup-unknown

Utloggad jeppis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jakobstad/Finland
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #13 skrivet: 06 september 2018, 21:32:45 »
Hej,
Provade ikväll att lufta tws slingan. Gjorde så här:
-Kopplade in en vattenslang från duschen ca 10m bort till avtappningen på kondensorn placerad strax bakom kompressorn.
-Kopplade en slang från tws avluftningen på toppen av pumpen till slasken.
-Satte växelventilen i VVB läge
-Stängde alla ventiler till och från värmesystemet ut från pumpen.

Körde vatten genom systemet i ca 30min och fortfarande då kom det luft hur mycket som helst. Då jag satte tummen för slangen till slasken och höjde trycket lite var det som att det skulle avtagit en aning.

Tidigare värmde pumpen varmvattnet till 48grader men nu kommer den bara upp i 42.
Det känns som att den tar in luft nånstans eller gör jag nåt fel vid luftningen?
180m2 i 3-plan, byggår 2009, mekanisk ventilation med återvinning. Thermia diplomat 10kw. Borrdjup-unknown

youji

  • Gäst
youji
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #14 skrivet: 07 september 2018, 05:07:30 »
Hej Jag brukar göra som du beskriver men jag stänger till/returen och sedan lyfter jag på säkerhetsventilen när jag spolar tills det inte kommer mer luft.Ha koll på så att den inte bryter på tryckrörstemperaturen (120grader) eller att du får en liten fyrkant nere i vänstra hörnet för då kan du ha gasbrist.När den gör varmvatten så är det varmvattentemperatursgivaren du ska ha koll på och när DP bryter så ska din varmvattentemperatur ligga på runt 52-55 grader.Det är viktigt att det inte finns luft för annars fungerar inte siktningen.Kolla så att cirkulationspumpen fungerar så det inte är att den bryter på hysteresen och lättas är att kolla vad ditt hysteresvärde är inställt på exempel:Om värdet är inställt på 9 och när din cirkulationspump startar vid varmvattenproduktionen och om din framledningstemperatur ökar mer än 9 grader mot din retur så kommer den bryta på hysteresen och det kan beropå att din cirkulationspump inte startar.Känn med handen om den blir väldigt varm så brukar det vara ett teken på att den står still.Du får inget larm om att den startar om x-antal minuter efter den har stannat.Känn på kabeln till I/0 kortet så det inte glappar på givaren från varmvattentemgivaren.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!