Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Jag är missnöjd med placeringen, rätt att klaga?  (läst 27868 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Jag är missnöjd med placeringen, rätt att klaga?
« Svar #45 skrivet: 06 oktober 2009, 18:05:21 »
MÃ¥ste man inte har frÃ¥nluftsÃ¥tervinning pÃ¥ nybyggnation?  Ã„r fritidshus undantagna frÃ¥n detta, eller fÃ¥r man dimensionera ventilationen sÃ¥ lÃ¥gt att Ã¥tervinning inte behövs för att uppfylla kraven?  (inte specifikt frÃ¥gat till TS).
« Senast ändrad: 06 oktober 2009, 18:07:26 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Jag är missnöjd med placeringen, rätt att klaga?
« Svar #46 skrivet: 06 oktober 2009, 18:07:31 »
MÃ¥ste man inte har frÃ¥nluftsÃ¥tervinning pÃ¥ nybyggnation?  Är fritidshus undantagna frÃ¥n detta?

??
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Jag är missnöjd med placeringen, rätt att klaga?
« Svar #47 skrivet: 06 oktober 2009, 18:11:39 »
??
?? ??   Sc:,h

Jo, jag bara undrar om inte alla hus byggs med nÃ¥gon form av mekanisk frÃ¥nluft och Ã¥tervinning av denna för att uppfylla kraven pÃ¥ energianvändning.  I sÃ¥ fall sÃ¥ skulle väl jag ha byggt vidare pÃ¥ det istället för att ha en ful luft/luft pump (oavsett placering och nu blir jag ju ovän med alla luft/luft-älskare  ::) ).

Men fritidshus kanske inte omfattas av dessa regler?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Jag är missnöjd med placeringen, rätt att klaga?
« Svar #48 skrivet: 06 oktober 2009, 18:19:57 »
Jo, jag bara undrar om inte alla hus byggs med nÃ¥gon form av mekanisk frÃ¥nluft och Ã¥tervinning av denna för att uppfylla kraven pÃ¥ energianvändning.  I sÃ¥ fall sÃ¥ skulle väl jag ha byggt vidare pÃ¥ det istället för att ha en ful luft/luft pump (oavsett placering och nu blir jag ju ovän med alla luft/luft-älskare  ::) ).
Men fritidshus kanske inte omfattas av dessa regler?

Men då måste det ju finnas annan värmekälla för att det ska fungera. Jag hänger inte med riktigt... VP:n har väl installerats för att värma (och ev. kyla) huset?
« Senast ändrad: 06 oktober 2009, 18:22:21 av Ubbe0 »
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Jag är missnöjd med placeringen, rätt att klaga?
« Svar #49 skrivet: 06 oktober 2009, 18:40:55 »
Annan värmekälla?  Ja, det är väl ett av de vanligaste sätten att Ã¥tervinna frÃ¥nluft.  FörstÃ¥r inte riktigt vad du menar.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Jag är missnöjd med placeringen, rätt att klaga?
« Svar #50 skrivet: 06 oktober 2009, 18:51:40 »
Annan värmekälla?  Ja, det är väl ett av de vanligaste sätten att Ã¥tervinna frÃ¥nluft.

Jo det är ju det, och?

Citera
Förstår inte riktigt vad du menar.

He, he, nej OK, och jag undrar vad du är ute efter egentligen med ditt inlägg om frÃ¥nluftsvärme när trÃ¥den handlar om en (ev.) felaktig installation av en LL/VP.  :,v(
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Jag är missnöjd med placeringen, rätt att klaga?
« Svar #51 skrivet: 06 oktober 2009, 18:56:38 »
Ute efter?  Vi snurrade ju in pÃ¥ varför man valde en luft/luft till ett nybygge.  Normalt sÃ¥ kräver ett nybygge att man har mekanisk frÃ¥nluftsventilation och kräver väl dÃ¥ att man Ã¥tervinner denna för att uppfylla energikrav?  För att Ã¥tervinna frÃ¥nluften sÃ¥ krävs ju ett FTX-system, en frÃ¥nluftsvärmepump eller en FLM-modul för t.ex. bergvärme.  Om man dÃ¥ har en frÃ¥nluftsvärmepump eller nÃ¥got av alternativen till detta, sÃ¥ undrar jag bara varför man behöver en luft/luft.  Det är därför jag undrar om fritidshus kanske är undantagna frÃ¥n denna regel, eller om regeln gör att man inte behöver dimensionera ventilationen av fritidshus sÃ¥ kraftigt?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Jag är missnöjd med placeringen, rätt att klaga?
« Svar #52 skrivet: 06 oktober 2009, 19:22:10 »
Hej.

Jag tackar för alla synpunkter och vad jag förstått så är dom flesta eniga med att ytterdelen sitter väldigt olägligt och väldigt fult. Men en del tycker att det är vårat eget fel. Jag anser att då skall man inte jobba som hantverkare om man varken ta ta egna beslut eller att man inte ens ids fråga kunden. Jag är fortfarande övertygad om att han BYTTE ut våran 5 meters kabel mot en kortare och därför monterade han den så olägligt. Han stal med andra ord 2 meter! Det är ju då lätt att hävda att man satt den under fönstret utan att bli anklagad för mygel och fusk! Jag trodde att hantverkare även har ett öga för det estetiska, men det verkar som att många är klåpare och dom skall man stå och övervaka. Synd bara att man inte vet vem dessa är innan man anlitar folk. nämligen
Det var trevligt att få ett svar från en som själv säljer pumpar och som verkar vara vettig med att han skulle inte ha placerat ytterdelen så oavsett att fodret nu kan höra till under fönstret. Det tycker jag låter lovande och det är just sådana hantverkare jag vill anlita.

Hej Susanneg!  Jag tycker väl dÃ¥ kanske att det du skriver i detta inlägg rimmar rätt dÃ¥ligt med ditt första inlägg i den här trÃ¥den Susanneg?? Sc:,h För där framgÃ¥r det med all önskvärd tydlighet att du hade en dialog med installatören om var nÃ¥gonstans du ville ha utedelen placerad, men pga att det regnade sÃ¥ behagade du dig inte med att kunna ta dig ut och kolla upp sÃ¥ att dina önskemÃ¥l blev uppfyllda. Sc:,h Och inte ens kunde kasta ett öga ut genom fönstret?? Detta eftersom man hänger upp utedelen före innan man drar rören och bestämmer längden pÃ¥ dessa, och dÃ¥ hade du ju ocksÃ¥ kunnat reagera i tid för höjden isf. Dessutom när utedelen var monterad och klar sÃ¥ var väl din man ute och kollade upp denna placering, och om jag förstod det rätt sÃ¥ var det väl tillsammans med installatören dÃ¥ ocksÃ¥ eller?? Och han hade väl dÃ¥ om jag förstod även detta rätt inget som helst att anmärka pÃ¥ placeringen av utedelen vid det tillfället till installatören?? För isf sÃ¥ fÃ¥r man nog ha full förstÃ¥else för att en installatör inte Ã¥ker omkring och flyttar utedelar utefter lite olika Ã¥sikter hos olika familjemedlemmar i husen. ;)
Sen det här med rörlängden mellan inner och ytterdel som verkar bekymra dig så väldigt mkt och där du då påstår att installatören har stulit 2 meter av er 5 meterslängd. Sc:,h
Dessa rör finns normalt i längderna 3-5-7 meters längder, och en installatör väljer då ut den rörlängd som ligger närmast det behov som föreligger givetvis, och räcker det med 3 meters avstånd och han har en sådan längd med sig så kapar han inte en 5 meterslängd på rör naturligtvis, för 2 meter har han ingen användning för nämligen. Skulle det vara 4 eller 4,5 meter mellan inner och ytterdel så får han välja en 5 meterslängd och kapa ned den till rätt mått givetvis. ;) :)


Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 06 oktober 2009, 20:20:43 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Jag är missnöjd med placeringen, rätt att klaga?
« Svar #53 skrivet: 06 oktober 2009, 19:29:29 »
Vi snurrade ju in på...
Näe, det var du som gjorde det.

Citera
Om man då har en frånluftsvärmepump eller något av alternativen till detta, så undrar jag bara varför man behöver en luft/luft.
Ja, den frågan får Susanne svara på isf.

Citera
Det är därför jag undrar om fritidshus kanske är undantagna från denna regel, eller om regeln gör att man inte behöver dimensionera ventilationen av fritidshus så kraftigt?
Jag försökte faktiskt kolla pÃ¥ www.boverket.se men det var bovägga  huvuddunk (iaf för mig) att hitta relevant information om det. Man kanske mÃ¥ste pröjsa för att fÃ¥ info. där, eller sÃ¥ hade jag inte nog med tid för att leta runt pÃ¥ deras site.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Jag är missnöjd med placeringen, rätt att klaga?
« Svar #54 skrivet: 06 oktober 2009, 19:33:13 »
För isf så får man nog ha full förståelse för att en installatör inte åker omkring och flyttar utedelar utefter olika åsikter hos olika familjemedlemmar i husen. Wink Smiley
Men Raffen, även du borde väl veta att SWMBO alltid har rätt? ;)
« Senast ändrad: 07 oktober 2009, 02:10:32 av Ubbe0 »
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Jag är missnöjd med placeringen, rätt att klaga?
« Svar #55 skrivet: 06 oktober 2009, 19:40:42 »
Vi snurrade ju in på...
Näe, det var du som gjorde det.
Nej, det var det faktiskt inte...

Jag frÃ¥gar mig varför inget markstativ? Kanske ännumer varför luft/luft i ett nytt hus?    
Jag undrar samma sak, varför väljer man luft/luft i ett nytt hus?
« Senast ändrad: 06 oktober 2009, 19:44:16 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Jag är missnöjd med placeringen, rätt att klaga?
« Svar #56 skrivet: 06 oktober 2009, 19:45:52 »
Nej, det var det faktiskt inte...
Om du läser dina inlägg en gång tilll så bör du kunna se att det var så det var.
Nog om detta, du får sista ordet om du vill, nu orkar jag inte med ditt trams längre...
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Jag är missnöjd med placeringen, rätt att klaga?
« Svar #57 skrivet: 06 oktober 2009, 20:08:58 »
Nej, det var det faktiskt inte...
Om du läser dina inlägg en gång tilll så bör du kunna se att det var så det var.
Nog om detta, du får sista ordet om du vill, nu orkar jag inte med ditt trams längre...
Det är du som tramsar.  Om *DU* läser inläggen ordentligt sÃ¥ ser du att det var just de tvÃ¥ inlägg som jag citerade här ovanför som först frÃ¥gade varför man valde luft/luft till nybygge.  Varför försöker du pÃ¥stÃ¥ nÃ¥got annat när det ärhur lätt som helst att se?  Om du vill bevisa motsatsen sÃ¥ är det ju bara att citera mitt inlägg där jag eventuellt skulle diskutera detta med luft/luft vid nybyggnation.

Möjligtvis att du blandar ihop detta med att jag tidigare sagt att JAG personligen aldrig överhuvudtaget skulle välja att installera en luft/luft som har gjort dig sÃ¥ förnärmad...  ;D  Det har dock ingenting att göra med om det är en nygbyggnation eller inte.

Sedan förstÃ¥r jag inte varför du skall försöka göra en poäng pÃ¥ vem som kom in pÃ¥ ämnet först?  Jag tog det överhuvudtaget inte som en frÃ¥ga vem som kom in pÃ¥ ämnet först utan konstaterade enbart att vi i trÃ¥den kommit in pÃ¥ ämnet sÃ¥ det är därför jag ställde mig de följdfrÃ¥gor som jag gjorde ovan.
« Senast ändrad: 06 oktober 2009, 20:18:24 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Jag är missnöjd med placeringen, rätt att klaga?
« Svar #58 skrivet: 06 oktober 2009, 20:30:21 »
Den som sätter en luft/luft så kan inte montera luftvärmepumpar & är i mina ögon mycket slarvig syns på flera ställen av installationen tex har han intesatt fast kondenslangen, pumpen sitter inte i centrum för fönstret, den sitter över fodret......tänk om man hade monterat så vare gång en kund inte varit hemma när man monterat...så jag köper inte att kunden skall gå utt & visa exakt hur den skall sitta.....säger man under fönstret så skall den sitta Rakt under fönstret och inte snett under fönstret och inte så det täcker fodret.....

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Jag är missnöjd med placeringen, rätt att klaga?
« Svar #59 skrivet: 06 oktober 2009, 20:33:49 »
Bara av rent intresse (och inte menat som någon kritik alls är bäst att tillägga, då det verkar finnas så många sura), undrar jag om du menar centrerat under fönsterrutan eller centrerat under fönstret (om man nu antar att det är tvåluftsfönster även om det inte går att se på bilden).
« Senast ändrad: 06 oktober 2009, 20:36:53 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!