Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Har inte Sverker gjort sitt nu?  (läst 12104 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad swepri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn pÃ¥ saken
Har inte Sverker gjort sitt nu?
« skrivet: 23 mars 2009, 20:27:00 »
Jag har inte tittat på Plus sedan debaclet där Krister var inblandad. Men en kompis tipsade om det senaste programmet där Sverker är ute och cyklar rejält igen.

En kvinna hade köpt ett brandlarm av Securitas, med en intern rökdeckare och koppling till Securitas. Hon hade även 3st egna brandvarnare i huset. En natt antände en fyrverkeriraket utsidan på huset. Det tog sig rejält. Kvinnan vaknade av att hunden skällde. Då var inga larm utlösta. Först när fönsterna exploderade kom det in rök och brandvarnarna larmade.

Och Sverker är oresonlig. Han kan bara inte fatta att en brandvarnare/larm måste få brandgaser för att larma. Killen från Securitas förklarar detta gång på gång till ingen nytta. Sverker skiter helt i detta och hävdar att larmet inte fungerar och att Securitas inte vill ta ansvar.

Jag kan kanske acceptera att vi har TV-licens, men sÃ¥nt här dravel är ju upprörande att betala till.  huvuddunk
1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Har inte Sverker gjort sitt nu?
« Svar #1 skrivet: 23 mars 2009, 22:07:40 »
SÃ¥g det oxÃ¥ och Sverker var ju helt ute och cyklade  >:(
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Farbror Sven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Pumpa pÃ¥
SV: Har inte Sverker gjort sitt nu?
« Svar #2 skrivet: 23 mars 2009, 23:15:01 »
Sverker är duktig på att vara ilsken och ettrig fiR:.
Han är inte lika duktig på att lyssna och förstå.
En helt hopplös kombination för en programledare.

 
Hus i Göteborg  2 vÃ¥ningar 138m2 boyta och källare 70m2. Totalt 6 personer varav tvÃ¥ har sina rum i källaren.
Thermia Diplomat TWS8 med 150m borrhål varav 144 i berg, installerad december 2005

Tidigare värmdes huset med en gasbrännare som tillverkades innan verkningsgrad
var uppfunnet ;-). ca 16000 kWh/Ã¥r
TvÃ¥ elraddar i källaren och varmvattnet värmdes i el-beredare pÃ¥ 300liter.  Total el ca:17000kWh/Ã¥r.

2006 total el:13850 kWh/Ã¥r + gas till matlagning ( ej ugn)
2007 total el: 12743 kWh/Ã¥r

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Har inte Sverker gjort sitt nu?
« Svar #3 skrivet: 23 mars 2009, 23:41:26 »
Såg själv inte programmet ifråga men när jag sökte på nätet så tycks det väl ändå som han lyckades med sin uppgift, dvs eftersom den här Lisbeth ändå fick tillbaka sina utlägg för larmet inkl månadsavgiften på 300 kronor för de månader hon hade larmet installerat. Det är väl ändå Plusprogrammets och Sverkers uppgift att se till att missnöjda kunder får upprättelse om de är missnöjda, så i så motto så har han väl skött sin uppgift väl och därmed lyckats tycker jag. Det är ju trots allt inte alltid som han lyckas när han t.ex har att göra med enstaka människor eller verksamheter som inte vill göra rätt för sig trots starkt missnöjda kunder. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 24 mars 2009, 00:21:04 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Har inte Sverker gjort sitt nu?
« Svar #4 skrivet: 24 mars 2009, 00:57:36 »
Missade också Plus, här är länken om larmet och hela storyn:
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=7856&a=1479991

Vad avser Securitas.
Dom har 0-koll på sina säljare, en del har brokig bakgrund och har haft med rättvisan att göra innan.
När vi renoverade i huset för 4 år sedan ringde en sådan på dörren när frugan var hemma, hon sa att vi inte var intresserade av deras erbjudande, då började karln tjafsa med henne och ville veta detaljerna på vårt larm, som hon då sa att det hade han inte med att göra, tackade för sig och stängde dörren.

Då går karln runt huset och snackar med hantverkaren som stod o rökte utanför och går in bakvägen, när frugan kommer in i köket står securitas-säljaren där, hon frågar då vad i h-e han har där o göra där han då säger att han blev insläppt av hantverkaren, som han naturligtvis hade blåljugit för, han gick i alla fall ut fort. Sen kom jag hem-fick höra hela storyn och hittade hans visitkort i brevlådan (klant), åkte till polisen-tog tog ut en passbild, kollad hans bakgrund- skrev en rapport till Securitas med bifogad kopia på visitkort-passfoto och en förberedd anmälan om hemfridsbrott, killen åkte raskt ur försäljningskåren och förlorade sin s.k legitimation (som är ett stort skämt, han hade varit straffad flera ggr innan han fick sin legitimation).

Data om Securitas i centrala Sth: Rycktiden (tiden det tar för dom att masa sig ut vid ett larm) ligger mellan 55 - 90 min.
Vårat larmföretag är på plats inom 10 min !
Av de grannar i vårt närområde som har Securitas hemlarm har 3 haft inbrott.
Av de grannar i vårt närområde som har våran larmcentral har inga haft inbrott.
Rycktiden är det första en riktig tjuv kollar upp, just nu har vi i Sth problem med sydamerikanska ligor som bryter sig in och helt struntar i ev larm, men hittills har dom undvikigt hus som använder vårat larmbolag.
Securitas larmsystem är ganska simpelt och godtas inte som A-larm mot myndighet.
Vårt larmsystem med brand-inbrott-elövervakning följer i realtid problemet, har dubblerade sensorer och är godkänt som A-klassning, så drar brandlarmet ringer operatören direkt ut brandkåren (vilket Securitas vägrade i detta specifika fall).

Vad avser Plus / Sverker Olofsson:
Citat Sverker: - "Plus uppdrag är att tänja gränserna". En normalbildad person förstår att denna paroll inte fungerar i program för kosumentvägledning, tänjer på gränser gör man i showbusiness och när man sysslar med fejkade fakturor etc.
Lägger till att det inte bara handlar om Sverker som person, det är hela redaktionen som det hänger på och de senaste åren har SVT/Umeå visat upp att man gör mindre källforskning och gasar på mera och är fullt medvetna om vilka skador man kan ställa till med. Problemet i fråga är att GRN (Granskningsnämnden är en försäkring mot tv-bolagen), om inte GRN fanns skulle det dessa ärenden då per automatik gå till tingsrätt = stora skadestånd, så SVT räknar kallt med x antal fällningar men man slipper skadestånd, ev kan det bli ändringar på detta också, det pågår lite utredningar i detta eftersom vissa av dagens programbolag har sina juridiska ansvar utomlands typ England (se typ TV3-TV6-TV9-Femman etc etc). Den dagen skadestånd kommer in i bilden kommer SVT och de andra att tvingas skärpa sina interna regler.
http://www.musfritt.nu/plus041023.html
http://www.musfritt.nu/plusx3.html
« Senast ändrad: 24 mars 2009, 09:14:49 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Har inte Sverker gjort sitt nu?
« Svar #5 skrivet: 24 mars 2009, 07:13:37 »
Jag tycker det är beklämmande att se hur Plus-redaktionen ljuger sina tittare/läsare med berÃ¥tt mod!  PÃ¥ Plus-hemsidan kan man läsa om larm-samtalet till Securitas.

- Då sa jag "snälla hjälp mig jag är så skärrad och rädd och jag hittar inte mina glasögon eller den bärbara telefonen snälla hjälp mig". Men då sa rösten i andra änden att jag själv måste ringa 112, berättar Lisbeth.
Har hört bandupptagningen
Lisbeth har hört bandupptagningen av larmsamtalet och blev mycket illa berörd.
- Jag skrek i panik och man hör en kall röst som säger "du måste själv ringa 112", berättar Lisbeth


Om Lisbeth även i efterhand blir "illla berörd" när hon lyssnar till larm-samtalet, sÃ¥ tycker jag det säger en hel del om henne, snarare än om Securitas.  Vem som helst som lyssnar pÃ¥ larm-samtalet kan ju konstatera att det som skrivs pÃ¥ Plus-hemsidan är ren lögn och varför dÃ¥ publicera detta pÃ¥ det viset?

Lite högre krav på saklighet tycker jag nog man kan kräva av Plus-redaktionen!

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Har inte Sverker gjort sitt nu?
« Svar #6 skrivet: 24 mars 2009, 08:04:51 »
Konsumentens rättigheter värnas eftersom hon/han ofta är den svagare parten gentemot näringsidkaren som besitter fack-kunskap.
Gissningsvis/förhoppningsvis kommer Securitas att i fortsättningen påpeka att brand utanför fasaden ej noteras/larmas av deras detektorer.

Som näringsidkare skall jag upplysa konsumenten och min egen reaktion när jag såg programmet var om konsumenten visste om att endast brand inomhus skulle orsaka larm. Även om endast ca 3% av bränderna är utomhus, så är det i alla fall några bränder.

Jag gillar Sverker.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Har inte Sverker gjort sitt nu?
« Svar #7 skrivet: 24 mars 2009, 08:55:52 »
Konsumentens rättigheter värnas eftersom hon/han ofta är den svagare parten gentemot näringsidkaren som besitter fack-kunskap.
Gissningsvis/förhoppningsvis kommer Securitas att i fortsättningen påpeka att brand utanför fasaden ej noteras/larmas av deras detektorer.

Som näringsidkare skall jag upplysa konsumenten och min egen reaktion när jag såg programmet var om konsumenten visste om att endast brand inomhus skulle orsaka larm. Även om endast ca 3% av bränderna är utomhus, så är det i alla fall några bränder.

Jag gillar Sverker.
Jo, sverker är för det mesta bra, men ibland är det som att han inte alls lyssnar utan bara är ute efter något att få stoppa i sin fina röda tunna..
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Har inte Sverker gjort sitt nu?
« Svar #8 skrivet: 24 mars 2009, 09:50:41 »
Såg själv inte programmet ifråga men när jag sökte på nätet så tycks det väl ändå som han lyckades med sin uppgift, dvs eftersom den här Lisbeth ändå fick tillbaka sina utlägg för larmet inkl månadsavgiften på 300 kronor för de månader hon hade larmet installerat. Det är väl ändå Plusprogrammets och Sverkers uppgift att se till att missnöjda kunder får upprättelse om de är missnöjda, så i så motto så har han väl skött sin uppgift väl och därmed lyckats tycker jag. Det är ju trots allt inte alltid som han lyckas när han t.ex har att göra med enstaka människor eller verksamheter som inte vill göra rätt för sig trots starkt missnöjda kunder. :)

Mvh Raffen.

Just i det här fallet fick ju konsumten inte hjälp, tvärt om är hon nu utan larm (antar jag) vilket innebär att det inte ens kommer att larma om det brinner inuti huset...

Men det är klart, hon kanske köpte ett annat larm?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad swepri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn pÃ¥ saken
SV: Har inte Sverker gjort sitt nu?
« Svar #9 skrivet: 24 mars 2009, 11:36:02 »
Såg själv inte programmet ifråga men när jag sökte på nätet så tycks det väl ändå som han lyckades med sin uppgift, dvs eftersom den här Lisbeth ändå fick tillbaka sina utlägg för larmet inkl månadsavgiften på 300 kronor för de månader hon hade larmet installerat. Det är väl ändå Plusprogrammets och Sverkers uppgift att se till att missnöjda kunder får upprättelse om de är missnöjda, så i så motto så har han väl skött sin uppgift väl och därmed lyckats tycker jag. Det är ju trots allt inte alltid som han lyckas när han t.ex har att göra med enstaka människor eller verksamheter som inte vill göra rätt för sig trots starkt missnöjda kunder. :)

Mvh Raffen.

Det är ju som att jag skulle (vara missnöjd kund och) anklaga Nibe för att inte värmepumpen håller snöfritt i trädgården och de sedan betalar tillbaka investeringen. Även om förutsättningen alltid har varit att pumpen ska värma insidan av huset.

Att Securitas (felaktigt i en omöjlig situation) betalar tillbaka till kunden är ju bara ren skadebegränsning.

Men som någon annan skrev, Securitas kommer säkert att vara tydliga med information om att larmet inte reagerar på rök utomhus, så något gott kom det väl ur historien.
1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Har inte Sverker gjort sitt nu?
« Svar #10 skrivet: 24 mars 2009, 11:41:26 »
Hej

Jag håller med, varken Sverker eller kunden verkade förstå att det brann utomhus.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Fjärrvärmedrabbat

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Har inte Sverker gjort sitt nu?
« Svar #11 skrivet: 24 mars 2009, 11:55:56 »
Hon skal givetvis ha larm från Milton Security, det vet alla som har läst Millenium-trilogin av Stieg Larsson.
Förlåt att jag skriver på dansk, jag hoppas att ni förstår ändå.
Toshiba RAS13SKVP-E

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Har inte Sverker gjort sitt nu?
« Svar #12 skrivet: 24 mars 2009, 18:28:10 »
Sverker har mycket kvar att göra ;)
Här är lite uppslag för andra ärenden i samma klass:
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22584&a=1486063&from=tipsa

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Har inte Sverker gjort sitt nu?
« Svar #13 skrivet: 24 mars 2009, 18:31:25 »
Skitprogram numera tyvärr!

Verkar som de skall försvara kunderna till vilket pris som helst numera, det gör det bara dyrare för normalkonsumenten.

Ta den där dåren som ville ha en ny dator på garantin n är det var några veckor kvar för att den råkat gå sönder, ja råkat gå sönder innebar i detta fall att LCD-skärmen var krossad dvs yttre våld!
Jag tycker elgiganten gjorde helt rätt som vägrade ta detta på garantin, skulle dem göra det så skulle tyvärr många apparater "gå sönder" precis innan garantiutgång och vem får betala detta tror ni?

Nä Sverker det är dags för en reality-check!

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Har inte Sverker gjort sitt nu?
« Svar #14 skrivet: 24 mars 2009, 18:34:33 »
Du öppnade visst inte länken? ::)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!