Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ersätta gammal pump med FH35 eller FH50?  (läst 1997 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CrossFireX

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ersätta gammal pump med FH35 eller FH50?
« skrivet: 23 september 2017, 22:39:36 »
Hej, vår gamla Sanyo 123 blinkar rött och jag känner att det är inte lönt att laga den.

Har därför kollat på en ny, tycker ME FH35 och FH50 verkar vara riktigt bra. Jag kan dock inte bestämma mig vilken av dessa två jag bör välja. (Sneglar lite på Toshiba RAS-35 också)

Huset är 1 & 1/2 plans villa på uppskattningsvis 140-150 kvm och jag bor i Malmö.

Jag har fått in lite offerter på de båda pumparna och den lite större ligger på ca 2000 kr mer, och det är kanske värt att lägga lite extra. Bigger is better, eller? Det enda jag oroar mig över är lägsta effekt på FH50. Man vill ju inte den ska starta och stoppa ofta, tror ni den risken finns? Vill helst ha mellan 23-25 grader inomhus.

Jag vill helst att pumpen ska täcka hela husets värmebehov. Den gamla Sanyon på 4,x kW räckte nästan aldrig fullt ut och när det var ännu kallare fick jag slå på lite element.

Så, vilken hade ni valt? Stora eller lilla? Bör man bli orolig över den lägsta effekten på Fh50 (1,7 kW?).

Tack så mycket för hjälpen!

Mvh Oliver

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ersätta gammal pump med FH35 eller FH50?
« Svar #1 skrivet: 23 september 2017, 23:30:50 »
Täcka hela villan lär bli svårt om du vill ha någorlunda bra komfort och inte en fläkt som blåser som en hårfön för att nå riktigt bra.
Sanyon har ganska lågt luftflöde även om det går på max så en FH35VEHZ med lite bättre flöde och mer effekt är det jag skulle föreslå.
Malmö har väl dessutom inte många dagar då det är kallare än -5.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ersätta gammal pump med FH35 eller FH50?
« Svar #2 skrivet: 24 september 2017, 11:56:24 »
Köp två små, en uppe och en nere. Värmen kommer aldrig upp ordentligt men det vet du nog redan.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad CrossFireX

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ersätta gammal pump med FH35 eller FH50?
« Svar #3 skrivet: 24 september 2017, 21:58:34 »
Hej!

Tack för era svar. Jag har ljudisolerat ventilationsrör mellan ovan och nedanvåningen som flyttar en hel del luft upp. Har även några intellivent Celsius som flyttar in värme från hallen in till vissa sovrum. Min gamla pump klarade av att ge ca 21-22 grader på nedanvåningen och 20-21 på ovanvåningen vid -5 ute, detta utan extravärme. I badrummet har jag element och det är alltid igång på vintern.

Finns det någon nackdel med att välja FH50?

Toshiba Daisekai 8 RAS-35 kanske är ett bättre val då? Den verkar ha lite högre effekt än FH35, men frågan är om den är bättre?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ersätta gammal pump med FH35 eller FH50?
« Svar #4 skrivet: 24 september 2017, 22:39:38 »
Med FH35 så har du hoppat upp ett bra steg från din Sanyo
Vill minnas att din Sanyo ger knappt vid -15 och FH35 ger 4,3kW vid -15
Så kallt lär ni väl inte ha det gissar jag på.

FH50 är dyrare och med tanke på att ni bor i Malmö kommer årsbesparingen bli högre med FH35 .
FH50 klarar dina få toppar bättre men den är "dyrare" att driva under största delen av uppvärmningssäsongen.

Har dålig koll på Toshiban men den är nog ganska likvärdig med FH35 sett på årsbasis, kanske klarar toppar bättre om den ger lite mer effekt då så det som kanske får avgöra vilken du får bäst pris och garantier på då årsbesparingen inte lär skilja så mycket åt.

Vilken som är bäst är egentligen den som kommer ha lägst underhÃ¥llskostnader inkl eventuella reparationskostnader kommande 10-15 Ã¥ren och det är omöjligt för nÃ¥gon att svara pÃ¥  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!