Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jämna ut natt/dag i växthus mha Fläktkonvektor kopplad till golvvärme  (läst 2215 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad steppen7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
Hej,

Bygger ett energismart växthus med isolerglas osv. drygt 20 kvm och 5m takhöjd.
Tankarna går kring att sätta en fläktkonvektor uppe vid taket där värme samlas och skicka ner i plattan som vi ska gjuta inom kort.

I teorin kommer överskottsvärmen då skickas ner i plattan som avger värme under natten så det blir jämnare klimat vilket växter älskar. I praktiken så blir det ju tyvärr rätt liten tempdiff att jobba med. Låt säga att det är 35-40C uppe vid taket i växthuset (gissar bara, har aldrig haft växthus tidigare) och plattan ligger på 25C, då har man 10-15C tempdiff bara så effektöverföringen kommer ju bli låg, men någon effekt kommer det ju så klart ha.

2kbm betong = ca 1,3kWh/grad. Hade ju varit fint om man kunde höja plattans temp säg 5 grader med fläktkonvektorn så den avger 5-6 kWh under natten.

Vad tror ni experter?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ska du värma plattan på dagen med värme från takhöjd, hur tänker du då, det går inte att värme uppifrån rakt ner till plattan. Det ska vara luftkanaler i plattan som den varma luften ska blåsas igenom för att få verkan. Fundera lite på det.

Utloggad steppen7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
Min tanke var golvvärmerör i plattan och cirkulation till en fläktkonvektor monterad nära taket.

Jämfört med att cirkulera luft blir det ju då en värmeväxling extra (2st med min lösning jämfört 1st vid luft-platta) men fördelen är att man även kan koppla på en volymtank om man vill utöka energilagringen.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ska du odla tropiska frukter?, visst kan det bli drygt 40C vid taket mitt i sommaren om luckorna är stängda, men våra automatiska öppnare släpper ut den värmen för att växterna inte ska dö av värmeslag typ. Däremot på våren när dom ska skolas in så är det bra med jämn temp, men om det skulle funka som du önskar på 30C i plattan är det ju rent tropiskt för växterna, vilket kanske är målet. Vi har ett par 80liters hinkar med vatten i vårat, både för att vattna med och dom utjämnar en smula tempen och håller fuktigheten hög. Sen en elfläktkonvektor för att hålla tempen på ca 10C om det skulle bli kallt. Vi odlar bara växter som sen sätts ut i trädgården och när det är gjort i mitten av Juni sätter vi in en liten pool på ca 3kbm och den kan nå uppåt 32C, så då är det en hyfsad ackumulator.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Har du räknat på vad växthusets värmeläckage i W/K kan tänkas bli? Jag har ett växthus med 50 cm hög tegelmur och enkelglas på 18 m2. Det drar strax under 400 W/K för uppvärmning att jämföra med mitt hus på ca 120 m2 som drar 230 W/K. Det är marksten lagd på sand, tegel och jord som värmemagasin, tillsammans några ton. Nattemperaturen blir ungefär 2 grader högre än utomhus som lägst under natten.

Nu är det isolerglas i det här fallet men 5 meter till nock betyder rätt mÃ¥nga kvm glas per kvm golvyta. 

Med isolerglas måste det till ordentlig ventilation och vit skuggväv som reflekterar ljus. I mitt växthus blir det utan vidare över 35 grader en varm sommardag när alla 6 ventilationsluckorna är öppna och då är det ändå 4-5 kW värmeläckage genom glas och stomme.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad steppen7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
Hej,

Tanken är att odla tomater, gurka och andra trevliga grönsaker så stor del av året som möjligt utan att det blir löjligt/onödigt dyrt i drift, dvs tanken är att hålla typ +5C i december med omnejd när det är kallt och inget ljus. Tanken är också att ha ett stort härligt träd därinne. Citrus hade varit trevligt men det är väl svårt att få upp storleken. Kanske Fikon, kanske banan. Nåt exotiskt och kul. Vi tänker oss en också ett cafebord för fika och kanske en liten soffa, men vi har ett uterum också så vi behöver inte kunna hålla rumstemp i växthuset på vintern, även om det förstås går att värma upp tillfälligt nångån om man skulle vilja. Fast då stör man ju vintervintervilan av trädet kanske.

Värmeläckaget är ca 110W/K enligt mina beräkningar. Skjutpartier med U=1,6 och fasta fönster U=1,2 samt tak med U=1,2 eller lägre. Om man ska hålla minst +5C året om blir det 19500 gradtimmar vilket ger 2136 kWh. Toppeffekt vid -15 är 2,2kW. Tänkte koppla på bergvärmen.

Ã…terkommer med en bild strax.

Utloggad steppen7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
Foton bilagda

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 497
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vi har ett 10 kvadrats växthus som vi på vintern värmer med retruen från golvvärmen i huset. Den klarade inte riktigt av denna vintern vid - 16 ute blev det -2 i växthuset.

Att försöka lagra värmen som golvvärme är ingen bra ide det blir onödigt varmt tänk på att solen ger 1300 W/ m2 det blir många kW vi kör vår aerotemper på sommaren mot jordvärmeslingan som då når ca 20 grader.

Vi har altså 2 plattvärmeväxlare en till vinern för värme och en till sommaren för kyla.
Dubbeltermostat siställd på 5 grade min och 26 grader max.
Det är ofta den går både på dagen och på natten.

Citrus fungerar jag tror bananen frös i vinter vi får se.
Alla växter älskar ett hjämt klimat med automatisk bevattning växer det bra. Man mÃ¥ste dock se till att öppna för att fÃ¥ in koldixid som annars tar slut.  Har planer pÃ¥ en co2 givare och ventilationsfläkt för att förebygga den bristen.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det där var nog en av det värsta underdrifter jag sett att kalla det växthus. Växthus är för mig nån mindre fristående glasbyggnad där man odlar lite växter, orangeri eller nåt känns bättre. Förstår bättre nu och jag är avundsjuk :) Har dock inget mer att tillföra på grundfrågan.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad steppen7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
Churchill - intressant, det du har gjort liknar ju mitt tänk en del. Jag har frikyla i huset och har gÃ¥tt i tankar om att kyla även växthuset/orangeriet, förlÃ¥t Ville Vessla  :), men samtidigt känns det onödigt att starta bergvärmepumpen pÃ¥ natten för växthusets skull, normalt sett gör ju bergvärmen endast vv lite dÃ¥ och dÃ¥ pÃ¥ sommaren och vilar i övrigt. Bättre om plattan kan värmas lite av överskottet tänker jag.

Tror du att isolergraden såsom jag byggt ihop med plattan bara som den är (en passiv betongklump) ger tillräckligt varmt och mysigt för odlingarna på natten? Menar du att det är onödigt och kanske rentav dåligt att ladda plattan med mer energi?

I grund och botten handlar det om att jag inte vill fläkta ut solenergi i onödan, vill hellre ta vara på överskottet, och jag vill att plattan ska hjälpa till och ge ett jämnt klimat för växterna.

En annan crazy idé är att koppla en extra golvslinga mot poolen som vi brukar hålla 28-32C på sommaren beroende på väder. Man kunde ju cirkulera poolvattnet i en slinga i plattan vid kalla nätter. Det blir likt bergvärmen med skillnaden är att pool-VPn körs ju ändå så man slipper onödiga start/stopp på bergvärmen. Eller så värmer man upp poolen redan i mars mha överskottet från växthuset. Poolvattnet är ju typ 0C i mars så det kyler ju växthuset bra via fläktkonvektor och laddar då poolen. Finns många idéer här..

Aerotemper verkar vara en bra grej! Har tittat på vanliga fläktkonvektorer men de är ju rätt dyra i förhållande till kyleffekten.

Ville Vessla - ledsen om jag gjorde dig avundsjuk :)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Man kan beräkna tidskonstanten för växthuset som man gör för en RC-krets. R = 110 W/K, C = 1300 Wh/K. Tidskonstanten blir C/R = 1300/110 = ca 12 timmar. Det är den tid det tar för en ursprunglig temperaturskillnad inne/ute att minska till ca 37% av utgÃ¥ngsvärdet förutsatt att utetemperaturen är konstant och det är den ju inte. Jag tror dock att verkligt värmeläckage blir högre än det beräknade. I mitt fall blev uppmätt värde 1/3 högre än beräknat.   

Jag såg inga ventilationsluckor på bilderna, sådana med automatik är ett måste.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad steppen7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
Roland - Var fick du värdet på C ifrån? Ett typiskt värde för hus med betongplatta eller vad?

Ja visst är verkligt värde med köldbryggor osv något sämre en det teoretiska.

Gällande ventilationsluckor så tänkte jag köra mekanisk ventilation istället, lättare att styra med reglersystem tänker jag plus att det inte gick att sätta vanliga luckor ihop med solcellstaket på något smidigt sätt.
Min tanke är att i första hand lagra överskott, om det inte räcker starta mekanisk ventilation.

Tanken har också slagit mig att kör ut avluften från FTX i växthuset för att öka CO2. Växthuset blir en lunga till huset. Friskluften till huset tas redan på den fasaden som växthuset sitter emot så fn tas all luft till huset via växthuset, men tanken är att ha en spjällmotor så man kan styra att ta direkt utifrån eller genom växthuset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Värdet pÃ¥ C kom frÃ¥n första inlägget, värmelagringsförmÃ¥gan hos 2 kbm betong. Massan stämmer nog rätt bra med mitt växthus ocksÃ¥. Enbart jorden för tomatplantorna är ca 700 kg. 

Så det är solceller på taket, undrade vad det var för konstigt tak. Det kan nog vara vettigt. Min erfarenhet är att belysningen inte är något problem. En solig sommardag är belysningen utomhus 50 - 100 tusen lux. Mättnad för fotosyntes brukar ligga vid 20-30 tusen men det börjar planar ut redan vid lägre värden. Drar upp mina tomatplantor med ca 15000 lux vitt LED-ljus vilket fungerar utmärkt.

Glas och stomme tar en del ljus, inne i mitt växthus är ljuset 80% av vad det är utanför. Med isolerglas försvinner mer, för varje glas försvinner ca 8% på grund av reflektion.
 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad steppen7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
Ah, såklart. Hade kJ/kg i huvudet och kände inte igen min egen siffra för 2kbm..

Precis, här gör ju takhöjden att det kommer in väldigt mycket ljus också så att solcellstaket bara släpper igenom ca 20% är inget problem hoppas jag. Har beställt LED-belysning från Migrow för uppdragning av tomaterna och kanske köra kryddor/örter/gröna blad året om. En fördel tänker jag är att på högsommaren står solen högt och solcellerna skuggar mer, medan på vinterhalvåret när man behöver all sol man kan få så kommer den också in i större grad genom fönster.

Precis därför jag valde 2-glas istället för 3-glas. Prisskillnaden var minimal så man hade ju lätt valt 3-glas om det vore ett bostadsutrymme men här fick ljuset prio och U-värdet kommer vara gott nog tänkte jag. 1,2 eller 0,9 är inte avgörande och eftersom jag redan tagit bort rätt mycket ljusinsläpp från taket ville jag maximera genom alla fönster.

Roland, du hade öppningsbara luckor, du har ingen aktiv kyla? Värme med VP?
Churchill, har du luckor också eller räcker aerotempern för att kyla? Vilken modell? Kollade tabellerna och den blir inte mycket kyleffekt med låg tempdiff om man inte går upp på största modellerna med 3 rader. Den största modellen kunde väl ge ca 10kW värme vid 40C in och 20C luft. Lite på en höft borde 20C kylvatten och 40C luft ge samma kyleffekt då.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Ingen aktiv kyla, inte heller någon värme. Skulle det bli risk för sträng kyla får det bli elvärme.

 
Har beställt LED-belysning från Migrow för uppdragning av tomaterna och kanske köra kryddor/örter/gröna blad året om.

Det verkar lyxigt. För egen del använder jag 20 W strÃ¥lkastare för 149 kr/st frÃ¥n Rusta. Vill minnas att jag fick dem till nedsatt pris.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!