Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lite grundläggande frÃ¥gor  (läst 1735 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LoonQ

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…land
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybliven pelletseldare
    • My Page
Lite grundläggande frågor
« skrivet: 17 december 2009, 19:45:34 »
Har nu flyttat in i mitt nya hus uppvärmt med en Nibe Fighter 310p och golvvärme. Då jag tidigare eldat pellets och styrt värmen med motorshunt och innegivare (ERA10, fullt öppna termostater på radiatorerna) verkar allt lite mer komplicerat och jag har därför några frågor.

Kurvan på pannan, styr den bara framledningstempen?

I flera av rummen sitter uppnor "termostater" för golvvärmen, hur stor betydelse har då framledningstempen när man ändå stryper med termostater.

Jag har kamin som blir rejält varm och håler värmen hyfsat länge. Är det någon ide med innegivare när golven ändå regleras av termostater?

Varför bygger man på detta sätt? Vore det inte enklare med ett system enbart styrt på framledningstempen utan termostater med hjälp av inne (och/eller ute) givare?

Kan man trimma eller är det bara att köra på inställningar från handboken baserat på region och golvvärme typ?

Bor i: 3-plans parhus på ca 180m2, byggd 2009. Bottenplanet samt mellanplanet har vattenburen golvvärme, övre våningen har elradiatorer.
Husets placering: Jomala, Ã…land
Värmer med: NIBE Fighter 310p

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lite grundläggande frågor
« Svar #1 skrivet: 18 december 2009, 11:17:35 »
Bästa alternativet är att ha en innegivare som styr famledningstemp från din VP. Visst funkar det med att låta termostaterna strypa värmen då kaminen värmen eftersom din VP jobbar med fast kondensering, men belastningen på VP:n blir jämnare om du bara reglerar med kurva och innegivare. En jämnare belastning på VP:n gör att elpatron inte triggas igång lika ofta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: Lite grundläggande frågor
« Svar #2 skrivet: 18 december 2009, 19:12:10 »
När jag drar igång kaminen drar jag ner pannan med -5 i kurvförskjutning och blockerar elpatronen med hjälp av ett timerstyrt relä. Då får jag en omdelbar kompensation för värmen jag vet kommer, men som det tar ett tag innan rumstermostaten eller rumsgivaren får reda på. När timern slår ifrån så går pannan över på styrning med rumstermostat i mitt fall, men rumsgivare är ju ännu bättre.
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad LoonQ

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…land
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybliven pelletseldare
    • My Page
SV: Lite grundläggande frågor
« Svar #3 skrivet: 01 februari 2010, 18:11:10 »
Men man spar fortfarande trots att bara termostaterna stryper?

Jag får nämligen inte värme till alla plan från kaminen men den största våningen värms bra och termostaterna på det planet stryps konstant om jag eldar varje kväll...
Bor i: 3-plans parhus på ca 180m2, byggd 2009. Bottenplanet samt mellanplanet har vattenburen golvvärme, övre våningen har elradiatorer.
Husets placering: Jomala, Ã…land
Värmer med: NIBE Fighter 310p

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!