Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Justera värmekurva eller framledningstemp vid golvvärme?  (läst 4560 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MagJen

  • Magnus
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag undrar vad som är det bästa sättet att trimma min vp mot golvvärmen. Jag har en 8 kw Thermia G2 som värmer huset med hjälp av golvvärme på nedervåningen och raddar uppe. För att inte få ut för hög temp på golven shuntar jag ner tempen till 30-35 grader. Det känns onödigt att först skapa en viss temperatur på vattnet för att sedan blanda ut det med kallvatten. Jag funderar på om det går att sänka framlednings temperaturen från pumpen för att på så viss minska belastningen. Är det något jag bör tänka på? Sänker jag värmekurva kommer jag fortfarande få för varmt vatten men under kortare perioder, eller tänker jag fel?

Trähus med timmerstomme från 1913, 1,5 plan med källare. Boendeyta 135m2. Thermia G2 med 155m aktiv borra. Golvvärme entreplan, radiatorer övervåning. Fyra i hushållet som är beläget i Härnösand.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Justera värmekurva eller framledningstemp vid golvvärme?
« Svar #1 skrivet: 30 november 2010, 00:41:13 »
Om du sänker värmekurvan så sänker du temperaturen i vattnet. Du kan sänka temperaturen så länge som temperatuten i huset räcker till särskild där du har radiatorer. När du sänker kurvan så kan du öppna shunten
mer i stället. Bästa vore för ekonomin om shuntarna kunde vara helt öppna och pumpen styrde temperaturen
med utomhusgivaren med eller utan rumsgivare.
Det är rät tänkt att inte värma vatten mer än det behövs. Om tempen räcker där uppe med 35 gradigt vatten
när dom är het öppna så är det bra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Justera värmekurva eller framledningstemp vid golvvärme?
« Svar #2 skrivet: 30 november 2010, 08:21:45 »
Hur varmt vatten behöver du i radiatorerna för att hålla värmen inne? Jag antar att dom behöver varmare vatten än golvvärmen, då är det svårt att göra på nåt annat sätt än att låta pumpen tillverka 'radiatortemperatur' och sedan shunta ner det en aning till golvvärmen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!