Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: TE12 placering lÃ¥gt med utblÃ¥s rakt ut längs parkettgolv  (läst 5509 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tjena !

Du som har TE som en liten favorit.
Behöver 2 pumpar nu i mitt hus och skall sätta ena av dom under ena fönstret
i vardagsrummet där jag har utstick på 20 cm av fönsterbrädan.
Den hamnar då med utblåset 25cm ovan golvet och det känns inte riktigt bra
trots att den skall kunna sätta vingen i 4grader.

Orkar den trycka luften rakt ut längs golvet i det läget?

/Fredrik





« Senast ändrad: 30 augusti 2007, 23:46:06 av XRV Freddan »
Trollhättan 1 1/2 plans hus med direktel, 2st LL pumpar, 1st FLVP och braskamin. AermecEWI091H, Daikin FVXS, IVT 490, Contura 460

Utloggad TS Comfort AB

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Placeringen blir ganska jämförbar med en golvmodell och enligt uppgift fungerar dom ganska bra spridningsmässigt.
Har själv aldrig upplevt en väggmodell så lågt placerad så jag kan inte svara 100% säkert.
TE har en motorlucka som gör att fronten åker ut några centimeter, vid så låg placering är risken ganska stor att man kan fastna i luckan när man går förbi eller möjligtvis dammsuger. kolla med hemförsäkringen vad ni har för självrisk om olyckan är framme.
mvh
Thomas
TS Comfort AB / TS Fastighetservice
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad bosse_lervik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Hej!
Jag tänkte göra samma sak, dvs sätta TE9DKE under ett fönster och hoppas på att kunna bygga in den i något "elementskyddsliknande".
- Hur många cm extra utöver de 139mm kommer motorluckan sticka ut?
- Finns det någon annan modell som är bättre lämpad för låg placering?

Ytterligare frågor...
- Har TE9DKE någon kompressorvärmare typ EKEB?
- Har man kompressorvärmare för livslängdens skull?
- Jag kommer antagligen ha en pump i vardagsrummet som troligen kommer gÃ¥ ofta och en pump pÃ¥ övervÃ¥ningen som säkert kommer stÃ¥ still en del, är det viktigare med kompressorvärme pÃ¥ en pump som inte används sÃ¥ ofta? 
/Bosse  *vinkar*

Utloggad TS Comfort AB

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Maskinen måste få tillgång till ordentligt med luft och möjlighet att blåsa ut sin luft så ni kan inte bygga in den för mycket.
Risken blir även att det blir en värmefälla runt innedelen och då tror maskinen att det är varmare än vad det igentligen är och slutar då producera värme trots att det kanske behövs. TE9 har ingen kompressorvärmare monterad original. Kompressorvärmare kan vara bra om det är mycket start och stopp när det blir kallt ute. kan inte säga om det förlänger livslängden väsentligt att ha kompessorvärmare då jag inte har sett några uppgifter om det.
mvh
Thomas
TS Comfort AB / TS Fastighetservice
www.tsfs.se
.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad bosse_lervik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Hej hopp
Ang. "elementskyddet" runt innerdelen funderar jag på något slags galler i hönsnätstorlek bara för att hindra små barnarmar att leka med pappas grejor. Borde inte hindra luften så farligt.

Läste något i en gammal tråd om att en ny TE är på gång, är den värd att vänta på eller?
/Bosse

Utloggad TS Comfort AB

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Vet personligen ingenting om vad eller om det kommer en ersättere till TE modellen. Personligen ser jag gärna en ersättare som även kan beställas i vit färg då många kunder frågar efter en vit TE9
Det senaste från panasonic som kommer/finns är NE modeller med +10 funktion, CE som ersätter GKE-5 och nya HE9/12GKE.
Mycket möjligt att jag missat några nyheter men Panasonic släpper/byter modellbetäckningar lite för ofta för min smak.
mvh
Thomas
TS Comfort AB
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad bosse_lervik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Hej!
Kan man plocka bort luckan på en TE9/TE12?

Har varit och kollat pÃ¥ en TE9 i omrÃ¥det där jag bor (som du lev. hörde jag). Jag funderar ju pÃ¥ att sätta en sÃ¥n under ett fönster och skulle vilja ta bort luckan för att inte bygga för mycket utanför fönsterbrädan.  Framför innedelen tänkte jag sätta glesa "reglar" förutom vid utblÃ¥set som fÃ¥r vara helt fritt. Vad tror du om detta? Sitter det nÃ¥gon givare pÃ¥ luckan?

Jag funderar dessutom på att göra likadant i sommarstugan så jag är på vippen att beställa 2st.

Vet dock inte vilken storlek, stugan är 69m2 åretruntuppvärmd med dålig isolering och villan är 150m2 -70-tals tegel/trävilla.

/Bosse

Utloggad TS Comfort AB

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Hej.

Då jag inte har provat att köra utan luckan vet jag inte om tempgivarna fungerar till 100%, storlek på maskin till stugan beror lite på vart i landet den ligger. Vill ni klara att värma den dåligt isolerade stugan året runt behöver ni förmodligen en lite kraftigare maskin runt 6,5 kw, men det låter mer från en stor maskin och med tanke på att det kan vara svårt att placera pumpen en bit från sovrummen skulle jag personligen tex satsa på en TE9 och köra elementen då pumpen inte räcker till i vinter.
I din villa bör ni helst ta dit montören så han kan titta på planlösningen på plats för att se era förutsättningar när det gäller planlösning och platser att montera pumpen på. Annars gäller samma där att chansar man på en riktigt kraftig maskin så låter det mer. Har man råd så satsar man på en maskin per plan, det tar längre tid att tjäna igen men då får ni bätrre spridning samt möjligheten att använda kylfunktionen på sommaren då jag förmodar att era sovrum är på övre plan.
mvh
Thomas
TS Comfort AB / TS Fastighetservice
www.tsfs.se
.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!