Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mer effekt – mindre effektbehov – struntar lite i COP  (läst 6422 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

villhavarmare

  • Gäst
villhavarmare
Mer effekt – mindre effektbehov – struntar lite i COP
« skrivet: 25 januari 2015, 17:28:12 »
Hej,
Jag fryser och söker ideer, av er alla proffs, på hur jag kan få varmare inomhus.
Finns det någon samlande lista på alla möjliga åtgärder man kan göra (och inte bör göra)?

Här är min nuvarande status, ni fÃ¥r gärna kommentera och fylla pÃ¥ den vad som saknas. 

Mer effekt:
 tummenupp Djupare borrhÃ¥l
 tummenupp MÃ¥nga element (ca 32C fram nu)
 tummenupp Cirkulationspump köldbärare pÃ¥ max
 tummenupp Mäta temperaturer pÃ¥ värmepump, (har gjort det, er feedback var ok)
?  Cirkulationspump värme pÃ¥ max?
?  Mindre temp fall pÃ¥ element (minska frÃ¥n 7C) ?
?  Mindre % andel sprit i kb slang?  (Vad ger det? Har aldrig haft mindre än 1C kb ut)
?
?
?
?  Frekvensomformare till kompressor (svÃ¥rt?, hur gör man det)
>:( Elpatron = fyfyfy, har f.ö. ingen, (inga el element heller, det är fusk)
:-X Byta till större pump = sista utvägen

Mindre effektbehov:
 tummenupp Isolera huset
 tummenupp Byta fönster
 tummenupp Större fönster mot söder
 tummenupp Minska ventilationen
 tummenupp Strypa värmen i vissa rum
 tummenupp Separat vv beredare
 ::) Ligga vid braskaminen
?
?


Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Isolera huset, tveklöst det lönsammaste på lite längre sikt, i alla fall om det inte redan är "fullisolerat".
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Höj framledningstempertauren!
Eller orkar inte pumpen med det?
32°C framledning är lågt, speciellt om du bara har radiatorer.
Har du aldrig haft mindre än +1°C på KBut behöver du absolut inte djupare borrhål.
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
När du skriver att du fryser, är det då så att värmepumpen går kontinuerligt?
Om inte skall du göra precis som Fredrik skriver, öka kurvlutningen så du för högre framledningstemperatur.
Att öka KB-pumpen till max kan ge lite bättre effekt också, någon eller några procent.
Värmebärarens deltaT är bra, men du skulle kunna sänka deltaT till ca 6 grader ändå, det kan ge någon procent mer effekt också.

Ett enkelt sätt att minska energibehovet kan på vissa hus vara att byta tätningslisterna i dina fönster och dörrar.
Har du kopplade tvåglasfönster utan dammtätningslist (Skumgummilist) mellan karmarna så kan det spara rätt mycket energi om du sätter in det, det gjorde jag när vi bott i huset i några år och det blev en klart märkbar skillnad i både energiförbrukning och komfort (Mindre kallras från fönstren.)
Att sätta in dammtätningslister mellan bågarna minskar inte ventilationen, det gör bara att du förlorar mindre energi via fönstren.
Balkong/altandörrar brukar ha väldigt dålig (obefintlig) isolering i den ej glasade delen, kolla om du kan få in lite frigolit mellan yttre och indre dörrhalvan, är du inte noga med utseendet kan du sätta en bit frigolit på insidan av dörren, det ger bra effekt.
Har du tvåglasfönster kan det vara lönsamt att köpa till ett tredje glas som du fäster invändigt. Finn speciella företag som säljer sånt idag.
« Senast ändrad: 26 januari 2015, 08:11:25 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
Rickard! Kan du förklara vad du menar med dammtätningslist! Jag har från insidan sett energiglas och längst ut ett enkelt glas (aluminiumbåge) är det runt denna jag skulle sätta skumgummilist? Då skulle mellanrummet mellan glasen ventileras men luft ombytet skulle bli mindre, dvs isolera bättre. Har jag fattat rätt.
« Senast ändrad: 26 januari 2015, 09:34:20 av Tumpi »
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
På ett äldre kopplat tvåglasfönster kan man ju öppna upp och pusta mellan fönsterrutorna.
Att denna typ av fönster blir smutsiga mellan glasen beror på den rejäla konvektion som uppstår mellan glasen om man INTE har en dammtätningslist där.
Det blir ju i princip som i en plattvärmeväxlare som drivs av egenkonvektion, ju kallare det blir ute, desto mer luftflöde mellan glasen.
Den luft som sugs in nerifrån tas utifrån, och den lämnar även huset på utsidan, men tar med sig värme från det inre glaset.
Resultatet blir ett väldigt kallt inre glas, ofta bildas is nedtill på insidan av dessa fönster då de blir som kallast längst ned där luften kommer in.

Man skall alltså öppna bågarna och sätta dammtätningslist hela vägen runt mellan bågarna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Kan nämna att jag har gamla kopplade 2-glasföster i huset.
Vid -10 °C ute vart det imma nertill och vid -15 °C till -20 °C is nertill på insidan av fönstren
Jag satte dit skumgummilister (dammlist) förra Ã¥ret mellan alla fönster och i Ã¥r sÃ¥ har det inte ens blivit imma nertill dÃ¥ det var -20 °C ute.  tummenupp
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

villhavarmare

  • Gäst
villhavarmare
SV: Mer effekt – mindre effektbehov – struntar lite i COP
« Svar #7 skrivet: 26 januari 2015, 20:39:06 »
Tackar, tackar, skall kolla vidare detta.
Snälla mer förslag!!

NÃ¥gra kommentarer:
Min gamla IVT pump går 24/7 från ca 0C.
Vid elementen 32-33C, från pumpen är det kanske mer 34C
Har faktiskt redan cirkulationspump värme på max, ville bara kolla.
Skall ev öppna några element lite till mot 6C, känns dock marginellt just nu för mej.
Täta fönster; ser nu att jag faktiskt också har ett takfönster av den delbara typen, annars är det bara nyare ej delbara i hela husets boende våning.
Extra glas på insidan, hmm.
Byta dörrar. Vill nästan inte säga det, men jag köpte en ny 1,1 lamda dörr pÃ¥ Bauhaus, mina tvÃ¥ gamla obytta visar sig vara varmare pÃ¥ insidan, sÃ¥g jag sedan. Och dörrar är fetedyrt att byta, 1% av hus ytan ger väldigt lite besparing....  Har tidigare provat med cellplats pÃ¥ insida dörr, men det blev kondens, nu kör vi med hederliga dörr-draperier.
Har nu kommit på att jag kan strypa golvärmen i tvättstugan lite till, man kan ju faktiskt ha tofflor när man laddar tvättmaskinen!
Har även en nödlösning till, värmefilt under sängmadrassen!

Finns det ingen turbo till värmepumpen?
Hur är det med 10% köldbärar sprit istf 30%?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Lite mindre sprit i brine får i princip som effekt endast att den fryser tidigare, skillnaden i värmebärarförmågan är mycket marginell.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad FG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mer effekt – mindre effektbehov – struntar lite i COP
« Svar #9 skrivet: 27 januari 2015, 15:41:54 »
Kanontips det där med dammlister!

Om det behövs mer effekt ur borrhålet så finns Energy booster. Om det är något att hänga i granen eller inte får experterna på forumet svara på.

http://www.energybooster.se
Villa: Nibe 1255 installerad 2015. 220 meter borrhål.
Sommarstuga: Daikin Caldo x installerad 2014.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Är det inte bergets förmåga att transportera/överföra värme som sätter gränsen och inte överföringen mellan slangen och vattnet i borrhålet. Dessutom bär väl den luft som ska "bubbla" i hålet energi flera ggr så dåligt som vatten. Så man kan ju undra om rörelsen i vattnet ger så mycket mer att det är "lönsamt". Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Man ska vara observant på att det talas om borrhålsmotståndet. Det är ungefär en tredjedel av totala värmeöverföringsmotståndet. 28 % reduktion av borrhålsmotståndet betyder ungefär 10 % minskning av totala värmeöverföringsmotståndet vilket ger ungefär en grad högre köldbärartemperatur. I mitt fall minskar det kompressorns elförbrukning med ca 50 W. Går det att injicera tillräckligt med luft med lägre elförbrukning är allt gott och väl. Luftkompressor och övrigt lär dock kosta en del. Det är rätt höga tryck som behövs.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Är hålet 200 m djupt behövs det väl ca 20 bar för att få till bubblorna. Det är ett tryck som ingen "vanlig" kompressor fixar och knappast med en 50 Watts drivmotor.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
I Calzadas avhandling tillfördes bubblorna på 85 meters djup i ett borrhål som var 250 meter djupt. Det står på ett ställe att värmeöverföringen förbättras även under det ställe luften tillförs. Det står också att "In fact, the reduction of thermal resistance in absolute numbers is very similar along the borehole, with values between 0.011 – 0.014 mK/W". Tar man ut 30 W/m borrhål blir det en temperaturökning på ca 0,4 grader vid lufttillförsel.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

villhavarmare

  • Gäst
villhavarmare
SV: Mer effekt – mindre effektbehov – struntar lite i COP
« Svar #14 skrivet: 28 januari 2015, 06:52:02 »
Ok, hur varvar man upp kompressorn då?
Rek pÃ¥ billig styrning? 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!