Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur mycket behöver vi ventilera över alla Ã¥rstider egentligen??  (läst 9095 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad snurrotto

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Skriver här mitt första inlägg på detta eminenta forum.
Först vill jag ge mitt beröm till alla seriösa entusiaster som hjälper en novis som mig i denna djungel av VP o dyl.

Nu till min fundering.
Jag har läst att man skall ventilera 0.35l/s och m2.
Min naiva frågeställning är varför?
Kanske en lite dum fråga men skulle vilja ha ett svar på min fundering.
Om jag försöker svara på frågan själv så kanske ni förstår varför jag undrar.

Jag förstår att man måste ventilera ut fukten ur huset för att undvika mögel/fuktskador etc.
Men på vintern har jag en luftfuktighet på c:a 30RH(tror jag det heter).
Är inte detta för torrt egentligen?

Är det allergier som man minimerar med denna luftväxling på vintern?
Om jag installerar en L/L VP så filterar ju den luften för att minska allergier påstår de i reklamen.

Sedan tycker jag mig kunna läsa att på vissa ventilations-system så har man nattkörning även i bostadshus.
Stämmer det?

Nu är jag inte bara ute efter att spara några kronor, men jag vill veta vilket inomhusklimat skall jag faktiskt eftersträva.

Jag förstår att det är självklart bra med god luftväxling, men är behovet konstant dygnet runt, året runt?
Mitt luftburna värmesystem går på samma flöde året runt.

Sedan kan man ju tycka att det är lite pytte-pytte klimatförstörande att elda för kråkorna ;) ;).

Hoppas på pedagogiska svar till en riktig novis i detta ämne.
Luftburet värmesystem med direktverkande el.
180m2 sutterränghus.
20000kwh/Ã¥r

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Jag vill ha syrerik luft inomhus......och den kommer utifrån.

Ll pumparna fångar upp en del dammpartiklar.....det är allt.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad sege

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 656
  • Karma +3/-1
Jag drar ner ventilationen lite vintertid, dels för att det sparar lite pengar och dels för att jag inte märkt att inomhusklimantet påverkas negativt av det. Jag loggar dock co2-värden och styr ventiatlionen med co2-givare så den varvar upp när det är folk på besök och ändrar nog hyfsat aktivt beroende på hur jag anser klimatet inne är. Men jag kan nog lätt säga att jag ventilerar 'ett snäpp ner' på vintern och en liten bit under rekommenderade värden.

Har en FTX-anläggning.
Daikin Monoblock 7kW+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning. Golvvärme i hela huset.

2019: ~22.000 kWh, Sfinx VP11 trasig våren, byts till Daikin Monoblock 7kW i slutet december
2018: 20893 kWh, värme+VV: ~7000 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit,
2017: 20354 kWh, värme+VV: 6991 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit
2016: 17241 kWh, värme+VV: 7537 kWh, dubbla elbilar införskaffas
2015: 13924 kWh, värme+VV: 6228 kWh
2014: 12429 kWh, värme+VV: 7042 kWh
2013: 13185 kWh
2012: 13993 kWh
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Huset behöver ventilation och om du kan välja mellan att ventilera lite mer eller lite mindre... sÃ¥ är riskerna mindre med att ventilera mera.  :D

Väljer man att ventilera mindre än norm så ska man ha koll på vad man gör, ungefär som Sege.

Låg relativ luftfuktighet inomhus på vintern beror väl främst på att kall luft blir uppvärmd. Det betyder inte i sig att de som bor i huset slutar generera fukt som kan vara skadligt för huset. Och även om luften råkar vara kall på vintern så betyder det inte att vi som människor plötsligt behöver mindre syre.

Har man självdrag kan det ju vara så att det uppstår viss överventilation när det är kallt ute, på grund av temperaturskillnaden inne/ute. Med kontrollerad till och frånluft FT eller FTX slipper man oftast det bekymret och det finns i normalfallet ingen anledning att trixa med mindre ventilation på vintern.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Men är det inte märkligt att hus med självdrag ventilerar mera på vintern när värmen är som dyrast och nästan ingen ventilation på sommaren!
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Nej det är inte märkligt egentligen. Därför byggs ju inte annat än fritdshus med självdrag nu för tiden :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
Skriver här mitt första inlägg på detta eminenta forum.
Först vill jag ge mitt beröm till alla seriösa entusiaster som hjälper en novis som mig i denna djungel av VP o dyl.

Nu till min fundering.
Jag har läst att man skall ventilera 0.35l/s och m2.
Min naiva frågeställning är varför?
Kanske en lite dum fråga men skulle vilja ha ett svar på min fundering.
Om jag försöker svara på frågan själv så kanske ni förstår varför jag undrar.

Jag förstår att man måste ventilera ut fukten ur huset för att undvika mögel/fuktskador etc.
Men på vintern har jag en luftfuktighet på c:a 30RH(tror jag det heter).
Är inte detta för torrt egentligen?

Är det allergier som man minimerar med denna luftväxling på vintern?
Om jag installerar en L/L VP så filterar ju den luften för att minska allergier påstår de i reklamen.

Sedan tycker jag mig kunna läsa att på vissa ventilations-system så har man nattkörning även i bostadshus.
Stämmer det?

Nu är jag inte bara ute efter att spara några kronor, men jag vill veta vilket inomhusklimat skall jag faktiskt eftersträva.

Jag förstår att det är självklart bra med god luftväxling, men är behovet konstant dygnet runt, året runt?
Mitt luftburna värmesystem går på samma flöde året runt.

Sedan kan man ju tycka att det är lite pytte-pytte klimatförstörande att elda för kråkorna ;) ;).

Hoppas på pedagogiska svar till en riktig novis i detta ämne.

Som sagt, 035l/s/m2 är ett normflöde och utgör grundventilation i en byggnad under den tid då byggnaden används. Under övrig tid för luftflödet reduceras men inte i sådan utsträckning att det föreligger hälsorisk eller att byggnaden eller installationer i byggnaden tar skada.
Framförallt finns kravet för att ventilera bort föroreningar. I äldre hus, alltså i princip alla hus äldre än 2000 föreligger ingen större risk att dö av kvävning i ett hus om frånluften eller tilluften stannar. Nyare hus är tätare (pga högre byggkrav) och i dessa hus kan CO2 halten stiga över de rekomenderade 1000ppm:en.
Att reglera på CO2 är helt ok men inget krav. Alltså finns det inga regler för att kunna forcera ventilation vid ökad personbeslastning.

Normalt sett tar man frånluft i badrum/WC, kök och förråd för att säkerställa att föroreningar och fukt ventileras ut på ett effektivt sätt. Luft får inte vandra från smutsig miljö till renare miljö.
Tilluft tillförs sedan för att balansera upp trycket i huset antingen via mekanisk tilluft eller via vägg-/fönsterventiler. Man dimensionerar alltså inte ventilationsflödet på tilluften utan anpassar tilluften till beräknad frånluftsmängd.

Lite grundlektion. Finns mycket att tillägga.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Tycker absolut att frågan är berättigad, synd att den inte kommer upp oftare. Jag har länge hävdat att man skall använda sunt förnuft även när man ventilerar sitt hus. Det kan faktiskt vara så att rekomenderad luftväxling är för liten. Tänk er luftfuktigheten hemma hos en akvarie-nörd eller någon som gjort om hemmet till ett regelrätt växthus. Å andra sidan, hur fuktigt är det hemma hos någon som har plastblommor och som sällan är hemma?
Hygrometer och vettig ventilation är det bästa både för plånboken och miljön. Jag har även läst en person från en myndighet haft samma åsikt. Kanske tror man att folk inte klarar av fatta rätt beslut.

David Rinnan, jag förstår inte heller hur ökad värmeövergång i ytterväggen kan påverka luftflödet? Den teorin får du gärna utveckla och förklara.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.

David Rinnan, jag förstår inte heller hur ökad värmeövergång i ytterväggen kan påverka luftflödet? Den teorin får du gärna utveckla och förklara.

Jag tror DR syftar på den termiska stigkraften. Den ökar betydligt vid stora deltan mellan inne och utetemoperatur.
Syftar han pÃ¥ nÃ¥got annat sÃ¥ vill jag ocksÃ¥ ha en förklaring...  :)

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Självdrag fungerar så. Ju större skillnaden är mellan temperaturen ute och inne desto högre blir flödet genom ventilerna i ett hus med självdrag.

På samma sätt är det då att på sommaren, när temperaturskillnaden är väldigt liten, så sker väldigt liten luftväxling genom dessa ventiler.

Jag missade att det var någon annan som hade den frågan. Tågråttan nämnde väl främst att det var underligt att man har sådan ventilation som "överventillerar" på vintern och underventilerar på sommaren. Och det kan jag bara hålla med om. Jag har själv haft sådan innan jag blev med FTX.

Men jag är ingen expert vill jag påpeka!

Detta är saxat från energimyndigheten

Citera
I hus med självdragssystem finns det ingen mekanisk fläkt som är på kontinuerligt. Temperaturskillnaden mellan ute och inne gör så att luftväxlingen fungerar. Ett självdragssystem fungerar bäst på vintern då temperaturskillnaderna mellan ute och inne är stora.

där det också finns mer att läsa om ventilation på
http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Din-ovriga-energianvandning-i-hemmet/Ventilation/Sjalvdragsventilation/
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
Jag bör tillägga att dimensioneringen jag beskrivit ovan främst gäller bostadshus. Det är lite andra krav när man kommer in på kontor, skolor och sjukhus etc.

Så att vara ventilationskonstruktör är inte så lätt som jag fick det att låta, trust me...

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
erkänn det är superlökigt  8)

Ventilation är väldigt intressant tycker jag. Och det finns mycket grejer att mixtra och fixa med. Men.. lite mindre än värmepumpar så därför står just nu ventilationsaggregatet utan ett vettigt styr och reglersystem samt har inte injusterats ordentligt. :// men tids nog om några veckor ska allt ventet få sin beskärda TLC!!

Bra att det finns ventfolk som du här på forumet raptor!
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
erkänn det är superlökigt  8)

Ventilation är väldigt intressant tycker jag. Och det finns mycket grejer att mixtra och fixa med. Men.. lite mindre än värmepumpar så därför står just nu ventilationsaggregatet utan ett vettigt styr och reglersystem samt har inte injusterats ordentligt. :// men tids nog om några veckor ska allt ventet få sin beskärda TLC!!

Bra att det finns ventfolk som du här på forumet raptor!
Vi är ju här för att hjälpa varandra så fråga på om det är något du tror jag kan hjälpa till med.
Ventilation är bara en av många saker jag är grym på... ;) ;D

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Jaha du menar sÃ¥. Jag tänkte mig att man stänger ventilerna när det är kallt, feltänkt av mig dÃ¥.  a:gl
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Ja kallraset blir ju så pass stort när det är riktigt kallt ute och det sprutar på ordentligt med kalluft att man kan bli tvingad att strypa ner. Då kan man nästa höra hur det viner om ventilen för att det är så bra drag.

Problemet som jag ser det är att man då manuellt måste justera sin ventilation och helt utan vetskap om hur man ligger till med sin ventilation. Sannolikheten för att man över eller underventilerar blir högre.

Jag har själv bott i S-hus i 8 år och har inte haft några jättestora problem. Det är inte min avsikt att hacka ner på alla som har S-vent :) Utan bara ett konstaterande att exempelvis FTX är mycket bättre, men tyvärr dyrare.

Vill dock passa pÃ¥ att tipsa alla med 1 1/2 plans villor att det faktiskt inte är sÃ¥ knepigt i de flesta fall att konvertera till ett FT system, och dÃ¥ gärna med ett X pÃ¥ slutet. Det gÃ¥r att nyttja kattvindarna pÃ¥ ett mycket smidigt sätt i de flesta fall. 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!