Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmeberedare läcker vid hög temperatur  (läst 320 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hsp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Värmeberedare läcker vid hög temperatur
« skrivet: 06 april 2024, 08:33:35 »
Om jag har stopptemp på varmvattnet på 45 gr läcker det ej men vid högre temp börjar det droppa lite.
Vad kan vara fel? och hur fixa?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmeberedare läcker vid hög temperatur
« Svar #1 skrivet: 08 april 2024, 10:25:49 »
Exakt var läcker det?
Normalt ska det sitta en säkerhetsventil på VVB som släpper ut övertrycket när den värms.
På denna säkerhetsventil ska rörkrökaren normalt montera ett rör som leds till närmsta golvbrunn, ibland så görs inte detta och då kan man uppleva att det droppar.
Men säkerhetsventilen skall öppna och släppa ut trycket så att ingen olycka sker.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Värmeberedare läcker vid hög temperatur
« Svar #2 skrivet: 18 april 2024, 08:00:43 »
På min C7 från 2002 läcker det ca 2 liter vatten per vecka genom skvallerröret från säkerhetsventilen. Det har varit likadant ända sedan 2002 när pumpen installerades.
Dels läcker det litet varje gång man snabbt stänger av vattnet med en kran i huset (tex i ett handfat) och det beror på att det bildas en tryckstöt när man stänger av det rinnande vattnet snabbt.
Sedan läcker det mycket varje gång pumpen värmer vattnet extra mycket vid en legionellakörning.

Så länge det läcker lika mycket tycker jag att läget är under kontroll så jag har inte gjort något åt det. Dessutom inbillar jag mig att det bara är bra att säkerhetsventilen släpper ut (kanske skadliga) tryckstötar i ledningarna
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad hsp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmeberedare läcker vid hög temperatur
« Svar #3 skrivet: 20 april 2024, 21:24:36 »
Det läckte pÃ¥ sidan utv av eps isoleringen runt vvb men vid närmare koll sa var det den säkerhetsventilen med grön plasthatt ovan vp pÃ¥ eÃ¥t rör men endast om man nuddade hatten (dÃ¥ ska man ha en trasa som skydd för att ej fÃ¥ varmt vatten pÃ¥ sig vilket jag ej tänkte pÃ¥ dÃ¥ och fick byta jacka och skjorta)Jag acepterar ej att det läcker .utan att man vet varför ska ju ej läcka före det  för högt tryck.

Kan det vara så enkelt att de ej håller längre än ca 10 år?
Inget läck när man tar ut vatten eller tryckstötar i ledningarna som ej har med vp att göra utan har andra orsaker som fel på kranar osv.

Jag har ju sänkt temp och därmed trycket för att det läcker vid normal temp och läckan har varit länge då tidigare ägare ej skött något i huset fackmässigt.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2437
  • Karma +5/-0
SV: Värmeberedare läcker vid hög temperatur
« Svar #4 skrivet: 20 april 2024, 22:24:24 »
När temperaturen ökar i VVB så expanderar ju vattnet och måste ta vägen någonstans. En backventil gör att det inte kan tryckas tillbaka ut i kallvattennätet, och om ingen i huset tappar varmvatten för tillfället så är enda vägen ut via säkerhetsventilen. Det är fullt normalt att det kommer vatten ur säkerhetsventilen till en VVB lite nu och då, framför allt en stund efter ett större varmvattenuttag då beredaren värms upp igen.

Normalt ska det finnas en dräneringsledning från säkerhetsventilen som mynnar vid en golvbrunn eller liknande, så att läckvattnet inte behöver reta upp någon.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!