Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Innovation eller pris ?  (läst 3079 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
Innovation eller pris ?
« skrivet: 23 juli 2009, 21:29:17 »
Hej !

Har för tillfället en diskussion med en österriksik tillverkare av tekniska isoleringar. Han verkar kunna erbjuda den sämre tekniska lösningen till högre pris. Nog är det totala priset för hela systemet lägre jämfört med sin tysk konkurrent, men den tyska konkurrenten har ju en mycket innovativ lösning.

Vem skulle lyckas bättre i Sverige ?  Om det tyska företaget redan är känt, men inte det österrikiska ::)
 *vinkar*

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Innovation eller pris ?
« Svar #1 skrivet: 24 juli 2009, 09:27:06 »
Hej !

Har för tillfället en diskussion med en österriksik tillverkare av tekniska isoleringar. Han verkar kunna erbjuda den sämre tekniska lösningen till högre pris. Nog är det totala priset för hela systemet lägre jämfört med sin tysk konkurrent, men den tyska konkurrenten har ju en mycket innovativ lösning.

Vem skulle lyckas bättre i Sverige ?  Om det tyska företaget redan är känt, men inte det österrikiska ::)
 *vinkar*

LYCKA TILL!  *vinkar*
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Innovation eller pris ?
« Svar #2 skrivet: 24 juli 2009, 10:06:22 »
?
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Innovation eller pris ?
« Svar #3 skrivet: 24 juli 2009, 10:40:52 »
Frågan var ju om vad är som viktigast.

Bra pris eller innovation. Bra teknisk lösning eller mycket lågt pris. Vem lyckas mer ??


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Innovation eller pris ?
« Svar #4 skrivet: 24 juli 2009, 10:44:55 »
De senaste tekniska lösningarna lockar nog kanske en kundkategori som inte bara tittar på priset, vilken infallsvinkel som är den mer lönsamma kan jag inte svara på, men jag tror det finns plats för alla på marknaden, en bra kontakt mot marknaden, och ett bra sälj är nog viktigare än bästa produkt sett till pris och prestanda, även om det naturligvis är enklare att sälja för den som kan erbjuda bästa pris och prestanda.

Bara en kan vara bäst, men det är inte säkert att denne tjänar mest pengar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Innovation eller pris ?
« Svar #5 skrivet: 24 juli 2009, 22:03:47 »
Vad handlar detta inlägg om?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Innovation eller pris ?
« Svar #6 skrivet: 24 juli 2009, 22:10:06 »
Jag vet inte  Sc:,h
Men det känns som att Ewald är en företagare som söker tips för att börja handla med rätt grejer.

Kanske har jag fattat helt fel.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 629
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Innovation eller pris ?
« Svar #7 skrivet: 24 juli 2009, 22:59:11 »
Det gäller att rikta sig till rätt kundgrupp bara. Både Fiat o Porsche tillverkar bilar, de är bara en bil på fyra hjul, men har ändå olika pris och olika köpgrupper.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Innovation eller pris ?
« Svar #8 skrivet: 25 juli 2009, 08:37:35 »

ingen efterfrÃ¥gan ... ingen försäljning!   --/





1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Innovation eller pris ?
« Svar #9 skrivet: 25 juli 2009, 10:23:03 »
HÃ¥ller helt med MGKea, det viktigaste för att sälja är att pÃ¥ nÃ¥tt sätt skapa efterfrÃ¥ga och det är varken pris eller kvalitet utan folks habegär som i första hand styr.  Sedan köper dom "rika" gärna lite dyrare och dom "fattiga" det billigare. Hos dom "rika" säljer man kanske färre men med högre marginal och hos dom "fattiga" flera men med mindre marginaler. SÃ¥ det gäller bara att hitta rätt vara för rätt kund och ta sÃ¥ mycket betalt som just den kunden "orkar" betala.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Innovation eller pris ?
« Svar #10 skrivet: 25 juli 2009, 13:45:46 »
Jag vet inte  Sc:,h
Men det känns som att Ewald är en företagare som söker tips för att börja handla med rätt grejer.

Kanske har jag fattat helt fel.

Hej !

Nja, det finns ett företag som var interesserad av att sälja till Sverige.

Jag fÃ¥r dock prata med dom igen och förhandla om lite statkapital  ::) ... till marknadsföringen t.ex.   ;)

De har bra produkter, dock verkar en konkurent har en innovation som är unik på marknaden. Denna konkurrent verkar redan sälja till Sverige, men det gör inte det andra företaget.

Men som sagt ... pengar till marknadsföring krävs ... vill dom sälja ska de investera  8)

Men et finns säckert kunder i Sverige.... tycker jag. :)




Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Innovation eller pris ?
« Svar #11 skrivet: 26 juli 2009, 09:02:24 »
Jag vet inte  Sc:,h
Men det känns som att Ewald är en företagare som söker tips för att börja handla med rätt grejer.

Kanske har jag fattat helt fel.

Hej !

Nja, det finns ett företag som var interesserad av att sälja till Sverige.

Jag fÃ¥r dock prata med dom igen och förhandla om lite statkapital  ::) ... till marknadsföringen t.ex.   ;)

De har bra produkter, dock verkar en konkurent har en innovation som är unik på marknaden. Denna konkurrent verkar redan sälja till Sverige, men det gör inte det andra företaget.

Men som sagt ... pengar till marknadsföring krävs ... vill dom sälja ska de investera  8)

Men et finns säckert kunder i Sverige.... tycker jag. :)






Vem vill ge dig ett "statkapital" ?

1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!