Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: totte
« skrivet: 11 mars 2005, 00:34:18 »

Tack än en gång Bertil!

Man blir ju lite brydd när man kan vrida hur mycket som helst.

/Totte studs
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 11 mars 2005, 00:15:18 »

N är fullt öppen din funkar nog helt ok (som en propeller.... )  inte som en gängad kran  ;)
Skrivet av: totte
« skrivet: 11 mars 2005, 00:08:04 »

Se bild på grundflödesringen, skall stå på 7 för att vara helt öppen...


/Rickard

 Rickard
Nu är det så här att på min radiator om jag lyfter ut ringen så kan jag vrida hur många varv som helst! är det fel på radiatorn eller är det ok om jag ställer den på N som tydligen är fullt öppen?

Totte
Skrivet av: hellerby
« skrivet: 02 mars 2005, 08:40:33 »

Tack för det snabba svaret!

Det låter onekligen som det är värt besväret. Jag gissar dock att det är helt fel att strypa radiatorerna med hjälp av termostaterna, då strypningen då inte är konstant över hela temperaturcykeln? Jag får försöka hitta den där grundflödesringen enligt bilden ovan, även om mina gamla termostater ser helt annorlunda ut, men funktionen borde väl finnas på samtaliga radiatortermostater, kan man tycka...?

Mvh,
/Andreas
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 02 mars 2005, 08:12:13 »

Du börjar med de som har minst diff och låter dem sedan vara.

Du måste låta systemet stabilisera sig efter varje justering, minst en halvtimme skulle jag rekommendera.

Det är en iterativ process och om man justerar på ett ställe så påverkar det ofta allt annat. Det är dock väl värt besväret, och jag har både kunnat sänka hastigheten på cirkpumparna (mindre brus, mindre elförbrukning) och kurvan på pumpen, vilket ger lägre framtemp och lägre elförbrukning.

Om du får för varmt någonstans kan du strypa ytterligare där. Jag har t ex en klädkammare som är hårt strypt och jag har fn ca 25° diff. Radiatorn är lite överdimensionerad där.

När jag justerade mina radiatorer körde jag över i eldrift, eftersom temperaturerna varierade så mycket när värmepumpen gick. I dag skulle det funka att göra tvärt om eftersom enbart VP inte orkar komma upp i stopptemp (-23.5° fn).

Jag använde en IR-termometer. Annars går det väl att använda någon termometer med lös givare, även om det kanske blir lite pyssligt att få bra termisk kontakt.
Skrivet av: hellerby
« skrivet: 02 mars 2005, 07:29:47 »

Tack för svaret! Jag tror jag börjar förstå, men några kompletterande frågor bara:

1) Måste jag öppna ventilerna på de redan kalibrerade radiatorerna mellan varje radiatorkalibrering eller kan jag låta dem stå kvar på den nya fina optimerade inställningen då jag går vidare till nästa radiator?
2) Hur mäter jag enklast temperaturfallet? Finns det någon billig termometer som man lätt kan fästa temporärt på rören, eller vad är bäst?

Idag har jag 4-5 graders tempdiff över hela radiatorslingan. Är det för lite?

Mvh,
/Andreas
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 01 mars 2005, 20:41:46 »

Du skall justera så att du får 3-6 grader diff över varje radiator, då kommer också totala diffen att bli ungefär så om du har tvårörssystem.

Med alla ventiler fullt öppna hade jag en diff på bara ca 1 grad över radiatorerna närmast pumpen, och 18 grader över de längst bort. Efter att jag justerat ned flödet på de med minsta diffen så att de ligger på ca 6 grader så orkar flödet längst bort och även de har ca 6-8 grader diff vilket ger en jämn och fin temp i hela huset och jag riskerar inte för varm retur.
Skrivet av: hellerby
« skrivet: 01 mars 2005, 17:39:30 »

Tråden är förvisso gammal men jag ställer ändå en fråga på innehållet.

Rickard skrev att man bör öppna alla ventiler på alla radiatorer, varpå man skulle mäta tempdiffen över en radiator i taget så att det motsvarade 3-6 graders diff per radiator. Fråga: Blir inte den sammanlagda diffen över alla radiatorer väldigt hög när man är klar med denna inställning? Jag har läst någonstans här på detta eminenta forum att tempdiffen mellan framledning och retur bör vara ca 5-7 grader, eller något liknande. Jag får inte riktigt ihop det. Kan någon hjälpa mig på traven lite?  :)

//Andreas, Linlöping
Skrivet av: Linsen
« skrivet: 18 mars 2004, 13:20:12 »

Tror jag är med på det du menar Rickard.

Tackar Bertil och Lubbis med!!!



//Linsen





Skrivet av: Bertil
« skrivet: 17 mars 2004, 10:09:35 »

en liten petitess bara....... läge 7 är så gott som ostrypt... läge N är ostrypt..... logiska
killar på Grundfoss... obegripligt att dom lyckas få med en bokstav oxå.... bland alla siffror.

I en stor fastighet med fyra lght, skolbespisning, duschar/omkl. och en lokal på ca 300 kvm....
har jag alla termostatventiler ostrypta och fullt öppna..... utom i duscrummen där det blev övertemp.
Tidigare användes en mycket hög kurva pga den höga tempdiffen på stig o retur...
Jätteproblem hade man haft i en av lght den var mycket kallare än retsen av huset......
Yrkesmän hade varit dit flera gånger utan resultat.... nu sen vi fått igång cirkulationen är den lght
helt ok....
Med allt ostrypt, kunde jag sänka framledningstemperaturen 10 grader, det ger en enorm vinst i
den här byggnaden. Vp stopp inträdde vid ca -18 grader pga hög returtemp, vp skulle stå i
veckor varje år med inställningen som inst gjorde på kurvan, Justering av flöden ingick
 inte i hans åtagnde.
Nu har vi aldrig pumpsstopp, som kallast har vi haft -35, men vi klarar -40 oxå, sen får rumstempen
sjunka lite om det blir ändå kallare.... även då med VP i drift 24t/d.....
Vad vinner vi då på maximeringen av flödet...... minst 15´sek/år.....  (25% av förbrukningen!!)
Otroligt nog har jag EN rumsgivare temperaturen ligger mycket jämn i hela
fastigheten, installatören trodde inte alls att det var möjligt i en så stor byggnad med rumsgivare
den fick vi köpa och justera in på "egen" risk...
 Tempdiffen nu max +- 0,5 grader, från början utan rumsgivare pendlade tempen minst
+- 1,5 grader vilket är helt oacceptabelt.... med sån diff får man klagomål på att det är för kallt
(vissa tider) det leder till ännu högre värmekurva oftast.....

Det här blev mycket om lite......  summa summarum testa med alla radiatorer öppna..... får du
övertemp nånstans stryp där.... eller om du får för högt flöde nånstans, mät tempdiffen på
varje radiator.  stryp om du har på tok för högt flöde, var observant på radiator närmast pumpen.
Det hämmar kanske flödet i nån stor radiator längre bort som Rickard nämnde
Skrivet av: admin
« skrivet: 16 mars 2004, 19:42:47 »

Skall man vara riktigt noga skall man se till att VP:n går kontinuerligt med helt öppna ventiler, sen strypa in varje radiator för sig (det får gärna vara kallt ute) så att difftempen blir 3-6 grader över varje radiator. (tvårörs-system)

Detta innebär att riktigt små radiatorer får strypas ganska mycket på grundflödesventilen, men det överför å andra sidan energi till de större radiatorerna som behöver mer flöde/effekt. Detta genom att difftrycket i systemet ökar.
Ökat difftryck innebär högre flöde över de radiatorer som har helt öppen grundflödesventil.

Skulle du sen ha vissa rum där det blir för varmt kan du även strypa grundflödsventilen på de radiatorer som värmer rummet ifråga.

Hänger du med?
Skrivet av: Linsen
« skrivet: 16 mars 2004, 13:44:27 »

Hmm.....det där hade jag verkligen ingen aning om.  Finns det egentligen någon anledning till att strypa dem när man ju kan reglera det på termostaten istället?...noggrannheten där borde väl räcka!?...


Känns som att man får ta ett varv på elementen i varje fall för jag tror ju  inte min installatör skruvade av termostaten på alla elementen när dem luftade elementen.

Skrivet av: admin
« skrivet: 16 mars 2004, 09:58:17 »

Se bild på grundflödesringen, skall stå på 7 för att vara helt öppen...


/Rickard
Skrivet av: lubbis
« skrivet: 15 mars 2004, 14:54:47 »

Även om elementen är fullt öppna så kan termostaten var strypt så att maxläget inte är maxläge. Råkade ut för detta på mina termostater. Man får då plocka bort termostaten och ändra på en styrring (Danfoss). Lättast märker du detta om elementet inte blir varmt över hela ytan när det är kallt ute.
Skrivet av: Linsen
« skrivet: 15 mars 2004, 13:58:48 »

Jag tackar för informationen.  Jag förstår lite bättre nu.

Jag har alla radiatorer fullt öppna, så långt är allt rätt.

Jag har också en rumsgivare, men jag håller just nu på att försöka hitta en bra inställning på pumpen så rumsgivaren har jag avstängd för tillfället.

Gällande elementen så har jag märkt precis det som ni nämner att dem kan vara  otillräckliga som i mitt fall i köket, så där behöver jag byta ut till något större element. Detta var medräknat att det kunde bli så när jag beställde anläggningen.

Än en gång tack, känns bra att få hjälp med svar när man är undrande.

Skrivet av: Bertil
« skrivet: 10 mars 2004, 23:46:47 »

det låter onekligen motstridigt, men ju längre söderut ju högre kurva behövs.... nån orsak
nämnde Rickard.... det finns en förklaring till.......

Vid dimensionering använder man olika variabler.. tex önskad innetemp, beräknat
effektbehov/ kvm (mycket beroende på isoleringen)....
Sen väljer man en önskad maximal framledningstemperatur (tex 55 grader)
vid en "tänkt" lägsta temperatur utomhus... hos mig i Jämtland är utemtempen satt till -25 grader....
 hos rickard  kanske -30 grader, och hos dig i skåne gissningsvis -10 grader......
Pga detta behöver du högre kurva...... men verkningsgraden blir nog ungefär lika trots det!!!!!!
Eftersom din genomsnittliga framledningstemperatur styrs av utetempen.....
hos oss kan det va -20 grader konstant i flera veckor......
då har du kanske -5 grader... så vi kör nog ut ungeför samma temp....

Försöker trösta dig......    men om du vill, och har en lämplig (öppen) planlösning, kan du kanske
vinna igen kostnaden för nån större/flera radiatorer..... tex om något rum är markant mycket kallare...
OBS du har väl maximerat flödet och öppnat alla strypningar.. tex halvstängda radiatorventiler mm.

Har du inte nån rumsgivare så köp en sån... då får du jämnare temp inne...
Sen har du fin vinst när solen skiner och det är svalt i skuggan.. då bromsar rumsgivaren (sänker
kurvan) vid övertemperatur...  du ser även om pumpen larmar på rumsgivaren, det kan va lite
lurigt att upptäcka eftersom elpatronen tar över med automatik, vid stopp i VP.

Skrivet av: admin
« skrivet: 10 mars 2004, 11:54:17 »

Ju högre kurva desto högre utgående temp på vattnet till radiatorerna!

Vilken kurva du behöver beror framförallt på 2 saker:

1. Var du bor -  ju längre norrut du bor desto bättre isolerade är husen (normalt), varför lägre kurva kan användas.

2. Vilket uppvärmningssystem du har - t.ex. golvvärme kräver väldigt låg framledningstemperatur för att hålla värmen i huset. = låg kurva!

Medan klent dimensionerade (högtemperatur) radiatorer kräver högre temp på radiatorvattnet för att värma huset. = hög kurva!

Detta medför således att hus i skåne med radiatorsystem ofta tvingas använd hög kurva för att värmen skall räcka till.

Detta ger en sämre verkningsgrad på anläggningen, men å andra sidan så är ju er vinter inte lika lång som vår här uppe i Norrbotten  :-[
Skrivet av: Linsen
« skrivet: 10 mars 2004, 11:13:03 »

Är ganska dålig på det här med inställningar men läste att ULAS hade inställt KURVA 32 på sin Thermia.


Själv har jag fått ställa in 42 !!!  för att kunna hålla värmen och jag bor ändå långt nere i Skåne!?..

Vid prat med installatör så får jag ingen bra svar avseende dessa inställningar  och vilka som är vanliga här nere i Skåne med  jordvärmepump...

Förstår att det är många faktorer som påverkar..men ändå är det väl så att ju hgre kurva jag behöver använda.....ju högre elförbrukning blir det väl!?

//Virrig o undrande!

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!