Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft Vatten Värmepump - Välja rätt offert  (läst 3324 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smålandskillen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har fått in 4 offerter men vet inte vad som skiljer och vilken som är mest pris för pengarna. Behöver all hjälp jag kan få..

Hälsningar Småland

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9561
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Luft Vatten Värmepump - Välja rätt offert
« Svar #1 skrivet: 25 februari 2021, 15:33:52 »
Det skiljer på diverse detaljer i offerterna så man måste ha mer information om huset för att kunna säga vad man tycker. Vaillant kan jag inget om. IVT, Bosch och Mitsubishi känns alla som pålitliga alternativ med lite olika detaljer. Effekten är olika på de olika modellerna. Finns det någon energiberäkning gjord som visar energi- och effektbehovet?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Smålandskillen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft Vatten Värmepump - Välja rätt offert
« Svar #2 skrivet: 25 februari 2021, 19:38:00 »
Hej. Absolut - vad är det för mer information du behöver så kan jag fylla i så utförligt jag kan.
115 kvm + 71 kvm källare. 1-rörssystem. Radiatorer i alla rum. Renoverat -75. Ska kolla med rörmokare imorgon vad det är för framledningstemperatur.
Tidigare har det eldats med ved. Enligt Energideklarationen är det byggnadsklass D.
Ved uppvärmning 22497 kwh
Varmvatten 3360 kwh
Det är siffror baserat på en man som bott där sedan 70. Det är ett dödsbo men han har varit ensam i hushållet sedan 70talet.
Det står även att läsa:
energi för uppvärmning, tappvarmvatten, komfortkyla och fastighetsel: 25857kWh
hushållsel: 3500 kWh
Ventilation: Självdrag
Något mer som behövs än detta?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9561
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Luft Vatten Värmepump - Välja rätt offert
« Svar #3 skrivet: 26 februari 2021, 10:19:41 »
Ok. Om man då gissar på Vetlanda som har dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på -16 °C så kan man räkna lite på energibehovet. När är huset byggt? En viktig fråga är vilken framledningstemperatur det behövs för att hålla 20-21 °C inne vid DVUT ute? Om det är ettrörsystem från 1975 med vedpanna kan det vara högtemperatursystem 80°/60°. Värmepumpar jobbar med lågtemperatursystem max 55°/45° men dagens modeller kan klara lite högre men det måste undersökas noga modell för modell. Om det fungerar med luftvattenvärmepump ser det ut som en 9 kW-modell räcker bra utifrån angiven energiförbrukning.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Smålandskillen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft Vatten Värmepump - Välja rätt offert
« Svar #4 skrivet: 26 februari 2021, 12:32:16 »
Tack för snabb återkoppling. Huset är byggt 1909 med totalrenovering 1971. Allt byttes -71 Tak, rör, el, isolering med mera.

Har fått ner offerterna på 13KW till runt 95000:- Så nu är dom bättre i pris än IVT 9KW.

Då ingår allt förutom isolering av rör invändigt och ingen bortforsling.

Jag var i huset idag och kollade på vilket "tryck" vedpannan står i för framledningstemperatur. Idag (+10) så var den runt 40 grader. Vet inte hur mycket den går upp i när det är låt oss säga -16. DVUT i vårt område östra småland söder om kalmar är -11,6.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9561
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Luft Vatten Värmepump - Välja rätt offert
« Svar #5 skrivet: 26 februari 2021, 13:25:41 »
Kan vara ett riktigt gammalt hus om det står 1909 i papperna! Spännande men bra att det mesta renoverades -71 så att t.ex. elkablarna är moderna och säkra. Om värmen är inställd på 40 °C vid +10 °C ute så indikerar detta dock en mycket hög värmekurva och högtemperatursystem. Det betyder ca 70 °C framledningstemperatur vid -11,5 °C ute om man jämför med NIBE's värmekurvor. Den enda värmepump som klarar detta är vad jag vet Daikin Altherma 3 TopGrade men verkningsgraden sjunker med stigande temperatur för alla värmepumpar. NIBE F2120 ligger tvåa med max 65 °C. Alternativet är att man byter radiatorer till större och kraftigare modeller och kanske även vissa värmerör behöver bytas? Helst skulle man forska lite mer i detta innan man bestämmer värmepump.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9561
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Luft Vatten Värmepump - Välja rätt offert
« Svar #6 skrivet: 26 februari 2021, 13:55:31 »
I bruksanvisningen till Vaillant Arotherm VWL105 står det att värmevattnet kan vara upp till 75 °C. Förmodligen kör den då med el-patronen och inte kompressorn men det är bra att den kan hantera så höga temperaturer. Det är bara korta perioder på året det blir så kallt som DVUT och det gör väldigt lite på årsförbrukningen om den behöver gå på el-patron några dygn.

I manualen till Bosch Compress 7000i AW framgår det att den klarar upp till ca 56,5 °C framledningstemperatur med kompressorn vid -11,5 °C ute. Max framledningstemperatur med kompressorn om det är nollgradigt eller varmare är ca 62 °C.
« Senast ändrad: 26 februari 2021, 15:36:38 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft Vatten Värmepump - Välja rätt offert
« Svar #7 skrivet: 26 februari 2021, 16:28:49 »
Tack för snabb återkoppling. Huset är byggt 1909 med totalrenovering 1971. Allt byttes -71 Tak, rör, el, isolering med mera.

Har fått ner offerterna på 13KW till runt 95000:- Så nu är dom bättre i pris än IVT 9KW.

Då ingår allt förutom isolering av rör invändigt och ingen bortforsling.

Jag var i huset idag och kollade på vilket "tryck" vedpannan står i för framledningstemperatur. Idag (+10) så var den runt 40 grader. Vet inte hur mycket den går upp i när det är låt oss säga -16. DVUT i vårt område östra småland söder om kalmar är -11,6.

Med dessa förutsättningar är det bara Altherma Top Grade samt Nibe 2120 kvar i kalkylen dessvärre. Om du inte vill köpa en värmepump som jobbar som en elpanna såklart.

D

Utloggad smidese

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft Vatten Värmepump - Välja rätt offert
« Svar #8 skrivet: 26 februari 2021, 23:53:30 »
Hej,

Kolla Panasonic Aquarea T‑CAP 12kw som garanterar full effekt till -20 grad !
PÃ¥ andra jag har inte hittat vad dom garanterar bara arbetstemperatur upp till -20!
Det är effekt i kilowatt som värmer huset och inte framledningstemperatur i laboratoriet!
Jag har Nibe 2120-12 + VVM310 ! Den heter 12 men är 8,3kw i manualen, jag upptäckte för sent!
Jag är inte nöjd med styrning/gradminuter och att framledningstemperatur varierar kraftig, upp till 6-8 grad över börvärde. Under varmvatten produktion radiatorer kallnar och sista kylan rund -15 den gör varmvatten 30 minuter och tappar massa gradminuter sen börjar jakten efter gradminuter med 112 hertz. Under 3 år jag vick ingen svar från nibe på mina mejl - Total ignorerad som jag inte godkänner! ...och förlåt en svar jag fick att ska kontakta installator!!
« Senast ändrad: 27 februari 2021, 00:09:13 av smidese »

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft Vatten Värmepump - Välja rätt offert
« Svar #9 skrivet: 27 februari 2021, 00:28:43 »
Hej,

Kolla Panasonic Aquarea T‑CAP 12kw som garanterar full effekt till -20 grad !
PÃ¥ andra jag har inte hittat vad dom garanterar bara arbetstemperatur upp till -20!
Det är effekt i kilowatt som värmer huset och inte framledningstemperatur i laboratoriet!
Jag har Nibe 2120-12 + VVM310 ! Den heter 12 men är 8,3kw i manualen, jag upptäckte för sent!
Jag är inte nöjd med styrning/gradminuter och att framledningstemperatur varierar kraftig, upp till 6-8 grad över börvärde. Under varmvatten produktion radiatorer kallnar och sista kylan rund -15 den gör varmvatten 30 minuter och tappar massa gradminuter sen börjar jakten efter gradminuter med 112 hertz. Under 3 år jag vick ingen svar från nibe på mina mejl - Total ignorerad som jag inte godkänner! ...och förlåt en svar jag fick att ska kontakta installator!!

Ursäkta men du har fel.
Det är inte effekten som värmer ett hus.
Det är effekten i kombination med framledningstemperaturen som värmer ett hus.
T-cap behåller sin nominella effekt vid 35C ner till -15C. Det värmer inte ett hus som kräver 65 C i framledning, oavsett hur arg du är över Nibes gradminutlogik.

Mvh
D

Utloggad Smålandskillen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft Vatten Värmepump - Välja rätt offert
« Svar #10 skrivet: 28 februari 2021, 09:33:53 »
Tack för alla svar. Nibe f2120 och daikin altherma top grade 3 ska vi försöka få offert ifrån i veckan efter er hjälp.
Tacksamma för era svar och dom har hjälpt väldigt mycket på traven.

Radiatorerna planerar vi att byta på sikt, men vi om det finns dom som klarar av den framledningstempen som nibe o daikin är det verkligen värt att undersöka dessa alternativ

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9561
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Luft Vatten Värmepump - Välja rätt offert
« Svar #11 skrivet: 28 februari 2021, 09:59:55 »
Ja det är väldigt bra att undersöka dessa alternativ särskilt när du har ett sådant värmebehov. Daikin kan man söka återförsäljare på deras hemsida. Var noga med att det är just TopGrade du tittar efter då de har standardmodeller också. NIBE finns det många firmor som jobbar med så det borde gå ganska lätt att hitta.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad BSOD

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft Vatten Värmepump - Välja rätt offert
« Svar #12 skrivet: 10 mars 2021, 19:08:13 »
Du måste ta reda på framtemp vid dvut för att dimensionera pumpen rätt.

Rent generellt så är enrörssystem med vp rätt olämpligt, eftersom prestandan på vp blir väldigt dålig med hög framtemp.

Ska du behålla högtemp-enrörssystemet så skulle jag nog snegla på att konvertera eller byta vedpannan till pellets i förstahand, eller flera luft luft vp.

Men kolla över möjligheten att konvertera till tvårörssystem, då kommer du sannolikt ner i behov av framtemp, så värmepumpslösningen blir lite mer vettig.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9561
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Luft Vatten Värmepump - Välja rätt offert
« Svar #13 skrivet: 10 mars 2021, 19:16:17 »
Rent generellt så är enrörssystem med vp rätt olämpligt, eftersom prestandan på vp blir väldigt dålig med hög framtemp.

Det beror helt på hur ettrörssystemet är dimensionerat. När frånluftsvärmepumparna kom under 80-talet så blev ettrörssystemen också lågtemp max 55°/45°. Mitt hus behöver 48 °C framledningstemperatur vid -20 °C ute.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Smålandskillen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
blev boschen för 96.000:-

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!